Muziek: location based marketing en verkoop via WiFi

5 september 2007, 16:00

Apple heeft zojuist de iPod Touch gelanceerd, met een heel interessante nieuwe feature: location based muziekmarketing en -verkoop, via WiFi. Gebruikers van deze iPod zien zodra ze een Starbucks coffee shop binnenlopen een extra ikoontje op hun scherm verschijnen – een Starbucks logo-tje – dat na een klik erop de op dat moment (én de iets eerder) gedraaide muziek van een naam en albumillustratie voorziet. Die je vervolgens, met een klik op die albumillustratie, via Starbuck’s WiFi kunt kopen.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Charlie

    Nu nog starbucks in Nederland, en dan heb ik het niet over die achter de douane maar echt overal 🙂


    5 september 2007 om 16:52
    Alexander

    Ik vind dit zo overdreven nutteloos. Bied iPod/iPhone gebruikers dan gratis internet toegang aan. Een reden om een iPod/iPhone te kopen én koffie te gaan drinken bij Starbucks. Dan kun je daarnaast store toegang aanbieden. Je gaat echt niet alleen je Ipod/iPhone pakken om te kijken welk nummer er draait en die gelijk te kopen. Even het nieuws/koersen checken, dat wel.


    5 september 2007 om 17:18
    mangold

    ’t Is inderdaad nogal lam dat Starbucks niet gewoon gratis WiFi aanbiedt, voor iedereen. Ze maken daarvoor vast wel genoeg winst op die opgepimte bakkies leut.


    5 september 2007 om 17:28
    ErwinVanLun

    Dit is vooruitgang! Well spotted!

    Jammer overigens dat ik je nu nog niet heb ontmoet tijdens de Marketingfacts BBQ. Je was er wel, zag ik later in de video. Volgende x beter.


    5 september 2007 om 17:51
    Bart Suichies

    Eindelijk! Ben het eens met Erwin dat dit inderdaad voortuitgang is. Denk eens aan de implicatie: location based services niet vanuit GPS of de gsm-mast, maar ‘gewoon’ vanuit lokale wi-fi.

    Als ze dáár nou eens een open standaard van maken (niet alleen een icoontje bij starbucks, maar ook bij de huisarts, bij de V&D, de Coffee-company, etc), zodat meer ondernemers gebruik kunnen maken van deze location based narrowcasting, dan wed ik dat we heeeel snel gratis wi-fi gaan zijn op een hele hoop plaatsen. Simpelweg omdat de kosten door extra verkopen gedekt kunnen worden.

    Apple zou wel eens kunnen gaan zorgen voor een doorbraak in de acceptatie van LBS. What’s next?


    6 september 2007 om 04:32
    Jeroen Hennephof

    Het lijkt me zeer handig als ik straks mijn treinkaartje via mijn iPod kan kopen wanneer ik het station binnen loop…of alvast postzegels kan bestellen als ik in de rij sta bij het postkantoor… 😉


    6 september 2007 om 08:12
    ErwinVanLun

    @Bart: en ik ben het helemaal met je eens.

    De vraag is: hoe kan de Nederlandse industrie hierop inspelen en – nog beter – hier een leidende rol in nemen?


    6 september 2007 om 11:57
    Bart Suichies

    * Studenten in Delft en Enschede moeten een openiPod applicatie ontwikkelen, waarmee je (a la facebook) makkelijk applicaties kan bouwen voor de iPod. De markt moet dan de rest doen.

    * Ik zie markt voor goede NL WiFi aanbieders die een gratis wifi-netwerk kunnen uitrollen @ retailers.

    * Ik zie markt voor meerdere startups die inzetten op het nieuw ontsloten ‘mobiele narrowcasting’-kanaal met als kerncomponenten: wi-fi als open kanaal (ook voor non-iPod-users), retail als branche en social media als applicatie.

    Om maar eens wat te noemen.. 🙂


    6 september 2007 om 12:29
    Tim Huijbers

    Ik ben het volkomen eens met wat Jeroen zegt, al is dit misschien niet iets wat wij direct zouden gebruiken, het idee erachter is wel erg goed.

    Zou toch prachtig zijn als ik de efteling in loop (of een museum) en daar wireless en floorplan krijg ik aangeboden op m’n pda (of in dit geval op m’n iPhone). Zo zijn er vast honderden voorbeelden die in de categorie ‘extra verdiensten’, ‘service’ etc kan plaatsen.


    6 september 2007 om 12:37
    Michel Rijnders

    @Charlie: de eerste twee echte starbucks in Nederland worden in 2008 geopend om opnieuw te zien of het concept aanslaat (uit betrouwbare bron).


    6 september 2007 om 14:15
    Bart Suichies

    Enne, d’r is er al een tijdje een @ Nike HQ in Hilversum natuurlijk.


    6 september 2007 om 14:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!