Brits onderzoek naar businessmodellen websites dagbladen
Alhoewel de vraag of een dagblad haar content gratis via internet moet aanbieden al jaren speelt, is er blijkbaar op dit moment weer extra aandacht voor het onderwerp. Afgelopen week schreven we al over de ontwikkelingen bij de New York Times en Wall Street Journal die het einde zouden inluiden van het abonneemodel voor de krant online.
Vanmorgen verwijst de nieuwe reporter naar het onderzoeksartikel Paid Content Strategies for News Websites. An empirical study of British newspapers’ online business models (pdf) waarin Jack Herbert and Neil Thurman van City University, Londen ingaan op de mogelijke online businessmodellen voor Britse dagbladen.
Op veel websites van Britse kranten moeten bezoekers nog altijd betalen voor bepaalde content, ondanks dat deze strategie in het verleden gefaald heeft. Volgens de auteurs van dit artikel zit hier echter mogelijk toch toekomst in. Met behulp van diepte-interviews en een enquete analyseren zij de businessmodellen van twaalf Britse krantenwebsites. Vervolgens wordt besproken in hoeverre het ontwikkelen van digitale producten de kranten bepaalde voordelen biedt; in hoeverre de nieuwssites nog ‘parasiteren’ op de papieren kranten; welke strategieen er ontwikkeld worden op het gebied van digitale archieven; de potentie van services via mobiele telefoons; en nog veel meer.
Erg interessant is de door hen beschreven case van The Guardian: “..the free availability of content online seems to have strengthened The Guardian brand without affecting print revenues.”. Wat mij betreft blijkt hier maar weer uit dat ‘kannibalisatie’ een van de meest verstikkende woorden is in medialand, en krantenland in het bijzonder.