BVLG analyseert Marcom Top 100
Nadat afgelopen week de jongens van Spotlight Effect het verhaal achter de Marcom Top 100 brachten, kreeg ik vanmorgen een emailtje van Bruno Peeters dat hij een analyse van de Marcom Top 100 heeft gemaakt.
In zijn analyse komt Peeters tot een aantal interessante conclusies. Zo kent de Marcom Top 100 een smalle top en zijn de verschillen tussen de weblogs daarachter minimaal. Ook heeft hij gekeken naar de invloed van de Google Pagerank, de Technorati Authority, de Marketingfacts appreciatie en het aantal stemmen van Marketingfactsleden. Daaruit blijkt dat de Marketingfacts appreciatie de meeste invloed heeft op de eindscore, gevolgd door de Google Pagerank. Volgens Peeters hebben de Technorati Authority en het aantal stemmen van Marketingfactsleden slechts een beperkte invloed.
Moet zeggen dat deze resultaten mij toch wel enigsinds verrassen omdat we bij de opzet van de Marcom Top 100 alle factoren gelijk wilden behandelen. Blijkbaar zorgt de spreiding binnen deze factoren er voor dat de ene factor zwaarder telt dan de andere. Volgende maand nog maar eens kijken of de conclusies van Peeters stand houden.
Eén pagerank update kan de hele boel door de war gooien 🙂
Dat denk ik dus niet Joost; met name in de top zijn alle 4 factoren van groot belang. Je hebt gelijk vwb de achterhoede, daar zijn de verschillen minimaal en kan een kleine wijziging in de Google Pagerank een flinke verschuiving opleveren.
Ook in de top denk ik, molblog en DC hebben respectievelijk 6 en 7, en komen op bijna dezelfde score uit, een wijziging van 1 van beiden heeft dus grote gevolgen. Adfoblog zit ook nog steeds met een PR van 5, die ongetwijfeld een keer 6 gaat worden, dan gaan ze ook ineens weer omhoog…
Misschien is dit een aanleiding om Technorati meer gewicht te geven? Continuïteit in de lijst is niet verkeerd, maar ook gezien de recente ontwikkelingen (het uitblijven van een PR-update) zou je het gewicht van de verschillende factoren misschien opnieuw willen overwegen.
misschien moet je je uitgangspunten eerst weer eens herbenoemen in volgorde van belangrijkheid, dan volgt de vervolgstap in de wegingsfactoren vanzelf.
Interessante analyse van BVLG. Had zelf eigenlijk het gevoel dat Technorati Authority een zwaardere weging had dan nu uit deze analyse naar boven komt. Pagerank heeft duidelijk een zware weging. Voor de actualiteit van de Top 100 (en natuurlijk de score van jongere blogs als de mijne ;-)) is het dan ook jammer dat de laatste PR update nu al bijna een half jaar geleden is. Maar vind dat eigenlijk meer een Gooogle issue dan een MF! issue: De toolbar PR zou gewoon wat vaker geupdate moeten worden, dan was het geen probleem. Er zijn daarnaast voor dit soort overzichten toch niet echt goede alternatieve ‘onafhankelijke en objectieve’ factoren voorhanden. Maar roeien met de riemen die we hebben dus 😉
Er is ook nog zoiets als een ‘predicted GPR’, via o.m. iWebtools. Misschien ook iets om mee te nemen, gezien het al 6 maanden uitblijven van een GPR update?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!