Affiliatemarketing meest kosteneffectief

1 oktober 2007, 07:33

Affiliate marketing meest kosteneffectief

Affiliate marketing is de meest kosteneffectieve manier van online marketing bedrijven, dit zei Linus Gregoriadis van E-consultancy afgelopen week op de Affiliate Summit in London. Zo’n 95% van de adverteerders die affiliate marketing gebruiken vinden dat het een erg kosten effectieve manier van marketing is. Dit is ‘slechts’ 90% bij zoekmachine advertising en 82% bij emailmarketing.

Momenteel komt zo’n 16% van de online verkopen (in de UK) via affiliate marketing tot stand, de verwachting van vier van de vijf merchants is dan ook dat ze meer geld aan affiliate marketing

uit gaan geven de komende jaren.

Om hoge volumes op de website van de merchant te krijgen, is affiliate marketing na zoekmachine marketing de beste manier. 73% van de merchants geeft aan dat affiliate marketing hoge volumes traffic genereert, voor zoekmachine marketing is dit 85% en voor emailmarketing 65%.

Veel voorkomende problemen

Ondanks deze positieve cijfers is nog maar 16% van de merchants tevreden met wat ze nu uit affiliate marketing halen. Een van de grootste problemen die de merchants hebben zijn een gebrek aan interne resources. Om dit probleem op te lossen verwacht de helft van de merchants binnen twee jaar tijd meer mensen aan te trekken om de affiliate marketing intern te stroomlijnen, zo’n 37% verwacht zelfs een dedicated affiliate manager te hebben. Zo’n 90% van de merchants wil met een of meerdere affiliate netwerken samenwerken.

Een ander groot probleem is een slecht converterende website. Uiteraard is dit niet alleen voor affiliate marketing een probleem, maar affiliates zullen geen links plaatsen als de opbrengsten te laag zijn.

Nog een probleem is het gelimiteerde budget. Veel merchants (zo’n 43%) halen hun geld voor affiliate marketing uit het marketingbudget, terwijl ze dit eigenlijk als verkoopkosten moeten zien. Het is natuurlijk vreemd als de verkopen gestaakt moeten worden als het veel geld oplevert maar het marketingbudget op is…

Nog een tweetal problemen die Gregoriadis noemde zijn het aan trekken van affiliates en problemen met de tracking. Via een netwerk kunnen affiliates geworven worden, de tracking is vaak een zaak die de merchant zelf goed op orde dient te krijgen. Slechte tracking levert minder op voor de affiliates, wat tot verlies van de affiliates zal leiden.

Reden om geen links te plaatsen

Affiliates geven als belangrijkste reden om een merchant niet te promoten aan dat de kwantiteit en kwaliteit van de linkmaterialen vaak te wensen overlaat. Wanneer een affiliate een goede site heeft en reclame maakt voor een product van de merchant, dan wil deze affiliate een link maken direct naar het product, niet naar de voorpagina. Ook wij zien in onze statistieken ook dat deeplinks een veel betere conversie hebben…

Netwerken

Een groot deel van de merchants in de UK zijn aangesloten bij een (40%) of meerdere netwerken (33%). Uit onderzoek van Affiliate Census blijkt dat tweederde van de affiliates bij drie netwerken is aangesloten. Merchants kiezen voor een netwerk omdat netwerken relaties met affiliates onderhouden en vanwege de technologie (tracking, analyse).

Volgens Gregoriadis moeten affiliates en merchants regelmatig contact met elkaar hebben om de beste resultaten te bereiken. Een netwerk moet hierbij wellicht een communicerende partij zijn.

Een netwerk kan een merchant helpen aan een goede mix van affiliates te komen, zoals sites die over bij product van de merchant passen, emailmarketing affiliates, content sites, vergelijkingssites en PPC affiliates.

Affiliate marketing in Nederland

In Nederland zijn er een aantal affiliate netwerken. De grootste zijn die van Daisycon (netwerk Affiliates.nl) en Tradedoubler, deze netwerken bestaan al vele jaren en hebben de meeste aangesloten merchants en affiliates. Andere grotere partijen zijn M4N en ook Zanox.

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

9 Reacties

    daniel@clickvalue.nl

    Wij van WC Eend adviseren WC Eend

    Het meest kosteneffectief: wat betekend dat, en zekere wanneer iemand in een enquete aangeeft dat het kosteneffectief is? Wat zijn de criteria?

    Het is ook goed om traffic te genereren: 73% vindt dat het hoge volumes genereerd. Ten eerste zie ik dat in de grafiek niet terug. Ten tweede lijkt ook hier een enquete me een wat vreemde manier om dit te rapporteren.

    Mooi lang verhaal, zitten zeker goede punten in. Ik vind alleen de conclusies matig onderbouwd.


    1 oktober 2007 om 08:23
    Paul Schoenmakers

    Een mooi en uitgebreid verslag van zijn presentatie, maar zoals op veel plaatsen al is aangegeven was deze keynote niet echt een keynote waardig. De kwaliteit van de affiliate summit was op sommige punten dan ook matig te noemen.

    Een verslag van de overige presentaties is voor de geïnteresseerden te vinden door op mijn naam te klikken!


    1 oktober 2007 om 08:28
    Vincent Heidinga

    Affiliate Summit viel mij een beetje tegen. “Vertel eens iets nieuws”. Gelukkig waren we met een erg leuke groep mensen op uitnodiging van M4N. Onderling hebben we de nodige affiliate samenwerkingen opgezet. We kwamen zelfs tot een revolutionair nieuw afrekenmodel binnen affiliatemarketing. Want hoe denk je erover om met de huidige valutaschommelingen naast pay-per-click, pay-per-lead een model als pay-per-munt te hanteren? 😉


    1 oktober 2007 om 08:42
    eduardblacquiere

    Ik sluit me aan bij Daniel met de vraag: wat is kosteneffectief?

    Bij affiliate marketing reken je in principe altijd af voor een actie (lead, sale, etc.). Als je alles goed doormeet, betaal je dus nooit meer dan dat het oplevert: logisch dat het dan kosteneffectief is.

    Ondanks dat zoekmachine adverteren ook steeds meer per actie wordt gemeten en afgerekend, is daar nog een lange weg te gaan. Hierdoor gaat de vergelijking niet helemaal op, laat staan met display advertising…

    Daarnaast worden er veel problemen genoemd die behoorlijk wat aandacht vereisen.

    Laat ik verder voorop stellen dat ik dergelijke onderzoeken aanmoedig, mits zo objectief mogelijk uitgevoerd.


    1 oktober 2007 om 09:22
    Jeroen Derwort

    @Vincent: Doe mij maar z’n pay-per-munt afrekenmodel 🙂

    Ik vond de Affiliate Summit ook tegenvallend. Alleen het praatje van Will Reynolds over SEO was echt interessant van de sprekers.

    De interessante groep mensen van M4N / De Heus zette de toon en maakte ook veel goed, waardoor het toch een geslaagde trip was.


    1 oktober 2007 om 09:33
    paul

    Ik vind het een gevaarlijk holle uitspraak… Bovendien gaat het om de engelse markt. Tuurlijk is het, zoals eduard zegt altijd kosten effectief.

    Maar wat ze vaak niet meerekenen zijn de manuren die er voor nodig zijn om alles optimaal te houden.

    Kosteneffectief kan ook zijn dat ik op elke 100 euro die ik uitgeef er 110 verdien.

    Tegelijkertijd kan adwords met een investering van van 10 euro 30 opleveren. Daarnaast wordt paid search wellicht minder goed gemeten…

    En leuk te lezen wat de grootste netwerken zijn…Maar nu vraag ik me wel af wat kwalitatief gezien het beste netwerk is?


    1 oktober 2007 om 11:31
    Affiliatemeester

    Op zich een interessant rapport, hoewel ik het niet tot in detail gelezen heb. Enkele opmerkingen mijnerzijds:

    73% van de merchants geeft aan de affiliate marketing hoge volumes verkeer naar de site genereert, maar ik vraag me dan af hoe groot is het verschil in conversie tussen verkeer afkomstig van affiliates, Pay Per Click advertenties en organische zoekresultaten ?

    De belangrijkste factor voor merchants: je reputatie onder affiliates. Door het steeds mondiger worden van de affiliates en de contacten tussen affiliates onderling, is de eigen reputatie van de merchant, een groot goed van onschatbare waarde.

    Tot slot wil ik nog even kwijt: Affiliate Marketing is geen uitgave, maar een investering


    1 oktober 2007 om 17:13
    Ed

    zijn een aantal ‘affiliates’ binnen een affiliate netwerk niet Emailers, Search Buyers en grote traffic buyers. En zorgt deze kleine groep niet voor de meeste omzet binnen zo’n netwerk?


    1 oktober 2007 om 18:58
    Langace

    @Ed (spreek uit als @@).

    Wat als dat zo zou zijn? ik snap je punt niet.


    2 oktober 2007 om 06:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!