Zoekmachine marketing investeringen verdubbelen in 5 jaar

2 oktober 2007, 09:00

Forrester heeft een rapport uitgebracht waarmee ze de verwachting laten zien dat de Europese investeringen in zoekmachine marketing in 2012 boven de 8 miljard zullen liggen. Op dit moment ligt dat op 4.5 miljard, een flinke groei dus. Als reden dat de budgetten alleen maar zullen stijgen noemt Forrester de voorliefde van marketeers om te investeren in performance-based media.

Een normale reden voor deze groei is de natuurlijke groei van het aantal internetgebruikers. Daarnaast zijn er nog flink wat huishoudens zonder breedband verbinding die in de komende 5 jaar deze wel zullen aanschaffen. Omdat het internet hierdoor meer en meer ingeburgerd raakt groeit ook het vertrouwen in de online wereld, wat inhoud dat meer mensen online durven te converteren (kopen, boeken, enz). Internet is gezien deze ontwikkelingen nog steeds een enorm sterk groeiende markt.

Ook de marketeer zelf krijgt meer vertrouwen in ‘Search’ als medium om in te adverteren. Forrester heeft een groep grote investeerders gevraagd naar de toekomst, de uitkomsten hiervan zijn:

  • Investeringen in zoekmachine marketing zullen groeien
  • Zoekmachine marketing zal het grootste gedeelte van het budget innemen
  • Zoekmachine marketing zal in veel gevallen uitbesteed worden
  • Er zal ook licht geïnvesteerd worden in ‘paid inclusion’, ‘contextual listings’ en ‘vertical search’.

De verwachtingen die Forrester zelf schetst:

  • Paid Search blijft verreweg het grootste aandeel van het budget gebruiken
  • Er zal dubbel zo veel betaald worden aan de SEM’s gezien de markt competitiever word
  • Contextuele advertenties worden vaker ingezet, ‘paid inclusions’ niet

Wanneer gekeken word naar het volledige Europese landschap noemt Forrester de volgende zaken:

  • UK (2.8 mld): Hier is de grootste groei er uit, de komende 5 jaar zal de markt naar verwachting 28% groeien, nog steeds veel maar niet te vergelijken met voorgaande jaren. De search markt is al heel volwassen en een dagelijkse bezigheid van veel marketeers.
  • Duitsland (2 mld) en Frankrijk (1.5 mld): lopen goed achter de UK aan, hierdoor zal de groei ongeveer 155-158% bedragen. Veel grote online shops doen al goed mee in de search markt en zullen als voorbeeld dienen voor de kleinere partijen. Breedbandpenetratie zal bijna volledig zijn over 5 jaar.
  • Italië (510 mln): Ondanks het feit dat hier in verhouding veel breedband gebruikers zitten blijven de bestedingen aan search hier achter. Als reden wordt genoemd dat Italianen wantrouwig zijn tegenover online betalingen en ecommerce dus moeilijk is. De verwachte groei: 50%.
  • Spanje (340 mln): Voor Spanje geldt dat de breedbandpenetratie nog niet hoog is en net zoal bij de Italianen wordt online handelen nog niet echt vertrouwd. Ook hier blijft de groei achter met 50%.
  • Griekenland, Finland en Oostenrijk (totaal 113 mln): in deze landen staat het allemaal nog te beginnen. De markt gaat hier ontdekt worden en exploderen. Bestedingen aan search zullen met 280% in Griekenland en 170% in Finland en Oostenrijk stijgen. Maar ondanks deze stijgingen zal het totale budget van deze 3 nog maar eenderde zijn van het gehele Spanje budget.
  • Nederland (172 mln): wordt niet apart genoemd, maar uit de getallen is wel te halen dat de groei 110% zal zijn. Beste een mooi aandeel qua bestedingen als je kijkt naar het aantal inwoners.

Als laatste noemt Forrester 2 interessante dingen over netwerken in de toekomst:

  • SEM’s moeten aan de ene kant hun meerwaarde kunnen tonen op internationaal vlak maar moet ook verstand hebben van de lokale markten. Het aanleggen van netwerken met buitenlandse collega SEM’s word als punt genoemd: beide ben je bekend met je lokale markt en samen kun je een klant internationaal bedienen.
  • Social search netwerken zullen steeds meer aan de basis staan van search. Je kunt dan bijvoorbeeld restaurant reviews opzoeken van jouw eigen contactpersonen.

Een soortgelijk rapport over e-mailmarketing is door Bas Ter Burg samengevat:

Europese E-mailmarketing uitgaven richting 2,3 miljard euro in 2012

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Gerben

    He andre,

    Spannende getallen, dan blijven we nog maar lekker ff in de business. We zijn kennelijk nog lang niet uitgegroeid! 🙂


    2 oktober 2007 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!