Schrikt Univé haar klanten af?

3 oktober 2007, 05:16

Afgelopen week hier al veel discussie geweest over businessmodellen en internet marketing binnen de financiële dienstverlening. Terughoudendheid en een tekort aan kennis én lef stonden daarin centraal. Maar ik lees net dat verzekeraar Univé deze maand een viral marketing campagne lanceert. Naast een vestiging op Second Life durft Univé Verzekeringen het kennelijk wél aan om relatief nieuwe concepten te introduceren. Natuurlijk zijn er wel meer financials die viral marketing inzetten, maar toch.

Getriggerd word ik wel door de kwaliteit (ook een aspect van de recente discussies) van het filmpje. In mijn ogen is het een nietszeggend filmpje. Vol met clichés, blijft niet ‘hangen’ en daardoor te mager om door te sturen. In eerste instantie zet Univé het filmpje uit bij haar eigen klanten. Wie het filmpje toch doorstuurt, maakt kans op ‘spannende’ prijzen. Ik bibber nu al. Jullie ook? Vergeet niet het geluid aan te zetten!

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Bart

    Ik ben niet echt onder de indruk. Jammer!


    3 oktober 2007 om 06:36
    Ronald ter Voert

    @hans: wat een draak van een ‘viral’. Teveel bedacht vanuit filmisch oogpunt en een einde die als een nachtkaars uitgaat. Het virale aspect wordt soieso erg lastig gemaakt, aangezien het filmpje best lang duurt, vage verhaallijn heeft, niet grappig of gek is en je alleen kunt doorsturen middels emailadressen.

    Een aardige eerste move van Univé, maar onvoldoende prikkelend.


    3 oktober 2007 om 07:18
    Karlijn

    Ik snap echt niet hoe je hierop komt, want een enorm raar gekozen filmpje waar je een heel naar gevoel aan overhoudt. Je voelt je bijna niet serieus genomen door Univé dat er echt plekken zijn waar je je niet prettig kan voelen, nu doen ze eigenlijk alsof dat flauwekul is.


    3 oktober 2007 om 07:19
    media

    Ben ook niet echt onder de indruk van het filmpje; bovendien mis ik de mogelijkheid om de video ook op andere manieren te delen(hoe plaats ik nu de video op weblogs, hyves, etc)?

    Weet iemand welk bureau deze viral heeft bedacht en gemaakt?


    3 oktober 2007 om 07:23
    Langace

    Vorige jaar hadden ze toch ook al een virale game? Iets met appels bij een boom.


    3 oktober 2007 om 10:34
    Bart

    Dat zag er wel wat beter uit….


    3 oktober 2007 om 13:01
    Schelte Meinsma

    dit is toch de bekende marketing hype? Opvallen door lelijk te zijn :)!! Simpel.. maar ik ben wel benieuwd naar de resultaten eigenlijk van deze viral.. enig idee Hans?


    16 oktober 2007 om 19:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!