Word-of-mouth meest betrouwbare vorm van reclame
Adverteerders kunnen bedenken wat ze willen, word-of-mouth (mond-tot-mond) blijft de meest betrouwbare vorm van reclame. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Nielsen waarvoor meer dan 26.000 mensen uit 47 landen zijn geinterviewd. Daarmee worden conclusies uit eerdere onderzoeken bevestigd.
Maar liefst 78 procent van de ondervraagden vertrouwd aanbevelingen van andere consumenten. Voor online aanbevelingen van andere consumenten ligt dit op 61 procent. Advertenties in kranten scoort met 63 procent iets beter.
Opmerkelijk is dat word-of-mouth vooral hoog scoort in Aziatische landen als Honk Kong (93% vertrouwd aanbevelingen van andere consumenten), Taiwan (91%), Indonesia (89%), India (87%) en Zuid Korea (87%). Europese landen als Hongarije (68%), Letland (68%), Litouwen (64%), Italie (64%) en Denemarken (62%) scoren daarentegen slecht.
Niet voor niets hangt er in de friettent:
“Bent u tevreden, vertel het anderen,
Bent u ontevreden, vertel het ons”