Dagbladen bereiken dagelijks 71 procent van de bevolking
Op 11 oktober presenteerde NOM de eerste NOM Print Monitor (NPM) nieuwe stijl aan de markt. Na twee jaar brainstormen, optimaliseren en controleren heeft NOM samen met Intomart GfK, volgens eigen zeggen, een nieuw en beter onderzoek neer gezet dat uniek in de wereld genoemd mag worden. De NPM 2007 (pdf) is gebaseerd op een nieuwe methode (pdf) voor het meten van gemiddeld bereik en de representativiteit van het onderzoek is aanzienlijk verbeterd.
De belangrijkste bereikscijfers NOM Print Monitor oktober 2006 t/m juli 2007 (pdf) op een rijtje:
- Dagbladen bereiken dagelijks 71 procent van de bevolking (9,6 miljoen krantenlezers).
- Met een totaalbereik van 96 procent leest bijna iedere Nederlander (13+) wel eens een dagblad, 4 procent doet dat nooit.
- De betaalde dagbladen blijken goed voor een dagelijks bereik van 63 procent. Met de gratis titels erbij komt het bereik van uit op 71 procent.
- Zo’n 86 procent van de oplage van betaalde kranten wordt aan huis bezorgd, een aandeel dat uniek is in de wereld. Verder is de hoge frequentie van het mediumtype van invloed evenals de dagelijkse routine van miljoenen Nederlandse krantenlezers.
- De regionale kranten bereiken 36 procent van de bevolking, de landelijke dagbladen 37 procent hebben; beide circa 5 miljoen Nederlanders.
- Gemiddeld bereik naar titel: 1. De Telegraaf: 16 procent 2. Metro: 14,4 procent 3. AD: 12 procent
- De Gelderlander is met 4 procent de grootste regionale krant.
- NRC.next komt anderhalf jaar na de lancering op een bereik van dagelijks 2,3 procent ofwel 311.000 lezers. Maar De Pers scoort met 5,2 procent bereik al hoger, en is één van de snelst opkomende nieuwe krantentitels ooit.
Via: Mediafacts
Ik ben maar simpel, wat al die oude media betreft. Betekent ‘bereik’ hier dat die krant bij zoveel consumenten arriveert, of zijn dat de mensen die em ook daadwerkelijk lezen? (En dan bedoel ik dus voorbij pagina 3, niet alleen de voorpagina op weg naar de papierbak :))
De cijfers van De Pers zijn eigenlijk nietrepresentatief. Iedereen weet dat ze veel rumoer in demarkt maken en advertenties tegen bodemtarievenplaatsen omdat ze te koop staan. Economisch gezienhadden ze allang moeten stoppen. Dit is een laatstepoging om het te verkopen aan TMG of PCM….