Zoekmachine Track verkoopt toppositie

15 mei 2003, 05:37

Een omstreden methode van adverteren bij zoekmachines heeft zijn intrede gedaan bij Track.nl, onderdeel van uitgever Wegener. Wie 1,15 euro betaalt krijgt zijn link op de eerste plaats in de zoekresultaten. De sites van diverse regionale kranten maken gebruik van Track, evenals O2.

De techniek voor ‘ResultBoost’, de dienst waarmee de eerste positie in de zoekresultaten is te behalen, is ontwikkeld door WiseGuys. Dit Nederlandse bedrijf voor zoektechnologie levert ook Kobala, de zoekmachine die gebruikt wordt door Track.

Het zijn klanten van Track.nl die gebruik maken van ‘ResultBoost’‘, waaronder O2 en de sites van regionale dagbladen die onderdeel zijn van Wegener, zoals Deventer Dagblad, Brabants Dagblad, PZC en de Gelderlander. Wiseguys levert Kobala ook aan andere sites, waaronder Emerce, maar daar is de commerci?le koppeling niet gemaakt.

De mogelijkheid voor ‘ResultBoost’ is te zien zodra een zoekterm wordt ingetypt (bijvoorbeeld hypotheekrente). Zowel rechts van de zoekresultaten als in een link erboven wordt verwezen naar de mogelijkheid om voor 1,15 euro op de eerste plek in de zoekresultaten te komen. In dit geval is ook onder het eerste zoekresultaat te zien dat deze link verkocht is, er staat ‘sponsored’ onder. Bij andere zoekmachines worden ook gesponsorde links geplaatst, maar deze zijn doorgaans van de rest van de zoekresultaten afgezonderd. De adverteerder die een dag later zijn site laat ‘boosten’ komt vervolgens op ??n, de ander schuift door naar positie twee en verdwijnt na een maand weer naar de oorspronkelijke plaats in de rangschikking.

Bij het verkopen van de toppositie wordt gebruik gemaakt van Switchpoint, een dienst van KPN waarmee betaald wordt door een omleiding via een 0900-nummer. Er geldt slechts een voorwaarde voor een adverteerder om gebruik te maken van ‘ResultBoost’, de site dient normaal gesproken ook bij de eerste honderd resultaten te zien zijn, dit om “relevantie” te garanderen. Dit aantal is nogal aan de ruime kant, de meeste internetters kijken niet verder dan dertig zoekresultaten.

Adverteerders invloed laten uitoefenen op de rangschikking wordt traditiegetrouw afgekeurd door de meeste zoekmachines, de ‘objectiviteit’ van de zoekresultaten is voor de meesten nog heilig. Kobala werkt aan de hand van linkpopulariteit. Hoe vaker een pagina met een bepaald woord genoemd wordt op andere webpagina’s, des te belangrijker wordt deze pagina geacht en des te hoger eindigt deze pagina in de lijst met zoekresultaten. Hetzelfde principe wordt door Google gebruikt.

Tast ‘ResultBoost’ Kobala niet aan? “De mogelijkheid om de toppositie te kopen is geen standaard onderdeel van Kobala”, zegt Toine Verheul van WiseGuys. “Het idee om de resultaten te verkopen is uit nood geboren. De markt dwingt ons om met dergelijke oplossingen te komen.” Verheul zegt dat WiseGuys niet de pretentie heeft om zelf een zoekmachine te exploiteren of advertenties te verkopen, maar dat het bedrijf zich blijft richten op verkoop van zoektechnologie aan bedrijven. Partijen “zijn nu happig” op het toevoegen van mogelijkheden als ‘ResultBoost’ zegt hij. “Als er behoefte aan is dan willen wij het wel leveren.”

Bij Track.nl was niemand beschikbaar voor een toelichting op ‘ResultBoost’.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!