Dokter email, kunt u even komen?

15 november 2007, 05:25

Dokter, kunt u even komen. Breng uw beste medicijn. Ik heb er nu al jaren last van. Ook al doet het niet echt pijn (Groot hart, De Dijk).

Ook marketeers hebben wel eens een pijntje. Om de pijn te verzachten kunnen ze terecht bij Dokter Bas en Dokter Joris. Niet voor een echte pleister, wel voor virtuele. De twee emailmarketingspecialisten startten, alweer per 1 november, met dokteremail.nl (al eerder opgepikt op o.a. Baaz.nl).

Niet alleen dat ‘gedokter’ is onconventioneel, de benadering waar Bas Ter Burg (Add to favorites en collega-blogger op Marketingfacts) en Joris De Bruijne (Siekloop) voor kozen is dat ook. Uit het persbericht (je): ‘Alle marketeers in Nederland die met e-mail bezig zijn, kunnen hun e-mail uitingen gratis laten beoordelen en krijgen van de e-mail dokters een kort recept ter verbetering.’ De Bruijne vult per telefoon aan: ‘Veel partijen die met emailmarketing bezig zijn houden angstvallig de keuken gesloten. Wij willen dat het op een hoger niveau komt.’

Het doktersadvies is dus gratis. En daar zijn Nederlanders dol op. Op de site kun je onder het kopje ‘gratis consult’ alles invullen over je emailing (frequentie, doelgroep) middels een contactformulier. Ook kun je de emailuiting zelf laten beoordelen door de doktoren.

Verderop in het persbericht: ‘Naast de mogelijkheid om een gratis consult te krijgen biedt deze website tevens een weblog met nieuws/stellingen over e-mailmarketing, een overzicht van veel voorkomende ziektes, een poll, tips & tricks en biografieën van de initiatiefnemers.’

Na het eerste consult krijgen aanvragers binnen enkele werkdagen een e-mail (natuurlijk) terug met tips en advies. Als er nog meer kennis of advies nodig is, komt de dokter op huisbezoek. Huisbezoek? Joris De Bruijne legt uit: ‘Bij ernstige situaties komen we bij je over de vloer. Dat kan een workshop zijn of een training. Dat doen we wel betaald. We zijn wel goed, maar niet gek.’

Niet commercieel

Doktoren Ter Burg en De Bruijne gaan niet voor het grote geld. De Bruijne: ‘Het is geen commercieel initiatief. In eerste instantie willen we weten wat er in de markt speelt. Als iedereen slimmer en beter gaat emailen, dan betekent dat ook voor ons meer werk.’

Bas Ter Burg: ‘Wij willen via deze website het kanaal verder professionaliseren en klanten behoeden voor het maken van eenvoudige fouten. Vanzelfsprekend zal deze site ook nieuwe opdrachtgevers werven’.

Respons uit de markt

Volgens De Bruijne zijn de reacties tot nu toe positief. Hij heeft al heel veel informatieaanvragen ontvangen. Negatieve reacties kwamen van de kant van Resultblog. Daar vond men het concept van Ter Burg en De Bruijne wel erg lijken op Dokter Adwords. De Bruijne (zei ook op Resultblog al in het reactiepaneel): ‘Dat is nooit de bedoeling geweest. Dokter Adwords heeft een veel commerciëlere insteek.’

Heren doktoren: nog succes gewenst!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ralf Adang

    Dat Robert er niet al te vrolijk van wordt vind ik niet zo verwonderlijk. Er zit toch wel behoorlijk het zelfde smaakje aan.

    Uiteraard zal Dokter Adwords ook zijn geinspireerd vanuit het buitenland. Maar de mensen van Dokter Email hadden inderdaad (zoals robert al aangeeft op resultblog) wel iets meer moeite kunnen doen om met een afwijkende propositie te komen.


    21 november 2007 om 08:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!