Word of Mouth
Spread the News: Word of Mouth Worth $1 Billion
http://adage.com/article?article_id=122025
That’s how much marketers spent on WOM—as it’s known to its practitioners—in 2006, according to an independent research report on the field that will be unveiled during a session at the annual Word Of Mouth Marketing Association conference in Las Vegas today. The analysis, believed to be first in-depth look at word of mouth, reports that spending on the emerging discipline has increased from $76 million in 2001 to $981 million in 2006 and is expected to grow to approximately $3.7 billion by 2011.
Still, the discipline accounted for just 0.4% of the share in the $254 billion marketing-services category, a grouping that includes direct marketing, branded entertainment and public relations, among others.
Consumentenervaringen vervangen steeds vaker reclame voor producten en merken. Het is daarom van belang de diverse `moods`die het delen van informatie met zich meebrengt te herkennen. De geestesgesteldheid van de consument op het moment van communiceren is daarbij van groot belang. Is hij in de stemming voor entertainment of juist op zoek naar informatie? Er zijn grofweg zes belangrijke moods bij mediagebruik te onderscheiden:
- Entertainment: de consument wil vermaakt worden en alle media zijn daar geschikt voor.
- Information: consumenten die informatie zoeken doen dat online of via tv of krant.
- Discovery: consumenten zoeken iets nieuws, of het nu gaat om een recept, een vakantie of een auto. Ze willen zo hun hongerige geest voeden.
- Connecting: de consument zoekt naar contacten en bouwt aan relaties. E-mail is de populairste connectingtool, maar ook sms, online sociale netwerksites en games worden gebruikt voor direct dan wel langdurig contact met anderen.
- Sharing: in deze mood zijn consumenten vooral op zoek naar lotgenoten of gelijkgestemden. Zij delen hun ervaringen en de rest van de wereld kan meekijken.
- Expressing: in deze stemming wil de consument een eigen mening of standpunt uitdragen en iedereen kan zo een waardevolle spokesperson worden, via blog, vlog of podcast.
http://www.mkbnet.nl/MKB_Nieuws/Trends/80.47868