Starterscampagne Postbank en TMF
Deze week is de Postbank gestart met de campagne ‘How to survive workinglife’ (persbericht). Onderzoek van de bank wijst uit, dat studenten en starters zich niet goed realiseren welke zaken er allemaal op financieel gebied veranderen als ze gaan werken. In samenwerking met TMF startte de Postbank daarom een campagnesite in de omgeving van de muziekzender. De grote vraag is: Hoe overleef ik mijn werkende leven? Engels: ‘How to survive workinglife?’
Harold Reusken van de Postbank (per email): ‘Voor deze campagne werken we ook intensief samen met TMF om laatstejaars studenten en starters op de arbeidsmarkt tips te kunnen geven over ‘het werkende leven’. Die samenwerking vertaalt zich in een interactief platform waarin internet en televisie een belangrijke rol spelen.’
De campagnesite trapt af met een nogal lichte aflevering (niet helemaal mijn humor). Vraag: How to dinner in working life? Of: wat doe je als je geen tijd of zin hebt om thuis te dineren? De tips van de Postbank:
Eet een soepie bij het Leger des Heils
Skip het diner en neem gewoon een ‘fuckin’ grote megalunch’.
Eet voorgekauwde maaltijden uit een tube
Claim het forensenvoer van iemand anders.
Maar: een andere tip voor de starter (nummer 6), die de Postbank waarschijnlijk wat meer directe turnover zal opleveren: ‘Ga eens lekker uit eten met de Postbank Creditcard.’ Super goedkoop, immers. En sluit ook prima aan bij het soepie van Leger des Heils.
Er staan nog vele afleveringen klaar, die volgende week live worden gezet. Dat zijn onder anderen: ‘How to relation in working life’, ‘How to culture in working life’, en ‘How tot condition in working life’.
Ik geloof dat ik zelf precies tot de doelgroep behoor, en dat de site ook prima doelgroepgericht is opgezet. Maar of ik me aangesproken voel door teksten als ‘fuckin’grote megalunch?’ Nauwelijks.
In ieder geval: geen saaie productfolders met lange financiële paragrafen. De Postbank heeft zich geprobeerd te verplaatsen in het leven van de starter, en dat als vertrekpunt genomen voor het promoten van zijn producten. Dat is natuurlijk prijzenswaardig.
De site ziet er goed uit: de Postbank sluit prima aan bij de videohype. Harold Reusken: ‘We proberen steeds meer inhoudelijke content als commerciële proposities te vertalen naar online videomateriaal. Voorbeelden: Blue Man Group, Virtuele Persbijeenkomst Habbo Hotel en De Kracht van Internet. Onze ervaringen zijn goed en we gaan hiermee verder.’
Zelf ben ik heel benieuwd naar de volgende afleveringen. Ik heb al een reisverzekering, dus de aflevering ‘How to holiday in working life’ sla ik denk ik over. Wat zeggen we er hier van?
Leuk opgezette campagne van Postbank en TMF. Maar of de booschap nu helemaal overkomt? Nou nee, ik zie het meer als een marektingcampagne van Postbank dan als een voorlichting op het werkende leven. Ik verwacht nog 1 of 2 leuke afleveringen en denk dat dan de fun er wel af is.
Kijken afgestudeerden naar TMF? Een zender als BNN of MTV past toch beter bij deze doelgroep. Ook de filmpjes doen nogal infantiel aan. Als het eerste filmpje de toon zet voor de anderen is de inhoud erg summier. Je praat hier tegen afgestudeerden en starters op de arbeidsmarkt. Minder gimmick, meer inhoud.
“De site ziet er goed uit: de Postbank sluit prima aan bij de videohype”. Is video een hype? Volgens mij niet en is het eerder (in het algemeen)een prima werkende manier om mogelijkerwijs saaie teksten te verbeelden/verwoorden.
@Danielle: Waarom is video volgens jou geen hype? Ik heb sterk het idee dat we er middenin zitten, namelijk. Denk je dat het verwoorden van mogelijkerwijs saaie teksten hier goed gelukt is?
Ik ben het met Wouter eens. TMF is naar mijn idee meer voor middelbare scholieren. De site ziet er wel leuk uit en ik zie ook wel de humor in van het overleven in working life, maar ik denk dat deze doelgroep juist de stap neemt naar een serieuser leven om ook serieus genomen te worden toch? Je bent van plan om eindelijk eens genoeg te verdienen om juist niet bij het leger des heils te moeten eten!
hype is een modegril maw iets dat ten onrechte bovenmatig in de aandacht staat, ten onrechte belangrijker wordt gezien dan het is. En dat label van ’ten onrechte’ zou ik niet op het gebruik van video plakken. Zoals ik al zei is het gebruik van video een prima ontwikkeling op het net om bv puur informatie over te brengen. Mijn toevoeging “in het algemeen” geeft tussen de regels denk ik wel door wat ik vind van de poging van de postbank 🙂
Sluit me geheel aan bij Mandy en Wouter. Ontzettend leuke initiatief (taal gebruik daar gelaten), maar TMF is hiervoor niet het juiste medium, naar mijn idee. betere kandidaat voor dit verhaal zou ik Monsterboard of Randstad vinden.
Ik ben een starter en dus doelgroep voor deze campagne.
Van de Postbank kreeg ik een startersgidsje thuisgestuurd met een begeleidende brief. Het gidsje bevat allerlei ‘handige’ tips voor starters die niet veel verder gaan dan een aantal flauwe tips over je huis schoonmaken en nieuwe collega’s.
De taal waarin de boodschap wordt gecommuniceerd spreekt me absoluut niet aan. Wat mij betreft had Postbank zich even moeten bedenken voordat ze met deze inhoud en via deze kanalen de campagne zijn gestart.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!