Marianne Zwagerman over digitale media bij Telegraaf
Op de dag van het aandeel interviewde ik Marianne Zwagerman. Marianne Zwagerman is verantwoordelijk voor de digitale media van de Telegraaf Media Groep (TMG). Het was 5% in 2006 van de totale omzet, zo'n 40 miljoen euro en ze heeft als doelstelling om door te groeien naar 15% in 2009 dus 120 miljoen. Voor de lezers van Marketingfacts: ze zoekt nog 40-60 nieuwe mensen in de unit!
Ze praat over haar titels als GeenStijl, Relatieplanet, Habbo Hotel, Autotelegraaf, telegraaf.nl dft.nl Speurders, suggababes, en 100 andere websites die tot haar empire horen. Hiernaast librium tv die voor mcdonald’s de content narrowcasting content maakt het tv kanaal dumpert en natuurlijk skyradio.
Verder over de bussiness modellen, habbo hotel met digitale meubels die zelfs gestolen worden, abonnementen zoals bij relatieplanet, promo tools bij Speuders. Er wordt nu een algemeen behavioural targetting netwerk over al deze websites uitgerold.
Hoe is het verder om binnen zo’n papieren concern om serieus met digitale media om te gaan? 100 sites en 5% van de omzet. Leidt dit tot support bij de rvb en hoofdredactie?
In 1992, was Marianne Zwagerman sales manager bij AG Autogas Systems. Daarna werkte ze voor Prins Autogassystemen en voor de Bovag, om in 2000, bij de Telegraaf aan de slag te gaan, waar ze als business unit manager van de AutoTelegraaf verantwoordelijk werd voor de occasionsite van de krant van wakker Nederland.Ze was verder projectleider Zondagkrant en programmamanager Innovatie. Zwagerman is in 2006 toegetreden tot de Telegraaf-directie, als directeur Exploratie. In die functie is zij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het nieuw digitale bereik en rendement.
5% dit had ik allang op 15% gehad. En waarschijnlijk had ik nog scherper en goedkoper ingekocht (programeer werk) ook.
Je moet hier mensen met verstand van internet op zetten.
Anonieme reacties zonder motivatie. Kijk daar hebben we iets aan hier op MF 🙂
De schatting naar 15% gaat uit van een redelijk normale groei. Jammer dat er hiet niets concreets staat over wat de plannen zijn voor het komende jaar. Mogelijk dat hier later meer over kan worden geschreven hier op MF…
@martin ik vind van 40 miljoen in 2006 naar 120 miljoen in 3 jaar geen gemiddelde groei hoor. Is meer een google achtige zaak.
@vincent: ik moet martin gelijk geven en vind deze stijging ook niet echt spectaculair. Als je er vanuit gaat dat consumenten op dit moment al 20 procent van hun mediatijd spenderen aan internet, dan mag Telegraaf haar ambities wel wat bijstellen. Ze doen het overigens in verhouding met andere dagbladen nog niet eens zo heel gek. Wegener bijvoorbeeld zit nog maar op de helft. Van PCM ken ik de cijfers niet maar ook die liggen daar waarschijnlijk onder.
Ik wens Marianne overigens succes bij het vinden van 40-60 nieuwe mensen. Het is een gekkenhuis op het moment en de enige manier om zoveel nieuwe mensen te vinden lijkt ze zelf op te leiden. Printmensen omscholen naar online dus.
Printmensen omscholen naar online is een mooie uitdaging. Langzaam maar zeker gaat dat in die branche ook wel lukken, maar de aanpak daartoe vergt een gedegen stappenplan, met inbegrip van het aanpakken van de media creatie- en productie processen in print gerelateerde ondernemingen. Met een opleiding alleen kom je er echt niet.
@marketingfacts @martin jullie lijken niet van deze wereld heren.
Ilse media doet minder dan 30 miljoen met alle top titels zoals nu.nl en startpagina + 100 anderen, alle vacature sites bij elkaar 75 miljoen die redhot zijn.marktplaats en msn zijn ook in die catagorie. Alleen hoogle doet 200 miljoen maar eet 50% van het budget op.
Digitale media doet gewoon heel veel voor weinig geld. Het idee dat de telegraaf 120 miljoen in 2009 gaat lukt denk ik alleen als ze heel veel aankopen gaan doen en flink in de buidel gaan tasten.
Probeer zelf eens een miljoen om te zetten en kijk hoeveel je voor marketingfacts moet doen voor een paar ton.
Ondernemen in de digital age is heel hard werken voor kleine, weliswaar winstgevende, omzetten.
Tjeers
Nog iets gehoord of mobiel op de begroting staat 😉
Jaaa daar is die weer… 😉
@Vincente: In het interview citeer je aan aantal uitspraken van Sanoma’s Paul Molaar. Even jouw interpretatie van zijn uitspraken nuanceren: Online zal niet 50% van de totale Sanoma NL omzet (Lezersmarkt+advertentiemarkt) uitmaken over 10 jaar, zoals jij stelt. Maar: Paul heeft gezegd dat wij (Sanoma) verwachten dat de advertentiemarktomzet van Sanoma NL in 2010 voor 50% zal bestaan uit online omzet.
Over het aandeel online in de lezersmarkt-omzet op termijn zijn nog geen uitspraken gedaan door Sanoma.
Ook gelijk even mijn eigen uitspraken nuanceren.
Ik maak hierboven een onderscheid tussen advertentiemarkt-omzet en lezersmarkt-omzet. Maar het is beter om te spreken van
1. B-2-B omzet (ipv advertentiemarkt-omzet): omzet uit bedrijven-die-we-vroeger-adverteerder-noemden
en
2. B-2-C omzet (ipv lezersmarkt-omzet): omzet uit personen-die-we-vroeger-audience-noemden.
@David: kun/mag je iets zeggen over het aandeel online bij Sanoma? Zoals ik al eerder aangaf ligt dit bij de dagbladen op 2,5 – 5 procent.
@Vincent: wat bedoel jij nu met online omzet? Alleen online advertising? Ja dan heb je gelijk en is 120 miljoen veel, maar dat is niet wat de uitgevers bedoelen als ze in hun jaarverslagen schrijven over het aandeel online. Daar zitten ook andere inkomsten via online bij (denk aan abonnementen, extre diensten, etc).
@Marco Dat is vertrouwelijke informatie die ik niet naar buiten mag brengen zonder toestemming directie & CFO.
@Marco: Die toestemming van directie heeft te maken met het toetsen van uitspraken aan de regels waar we ons als beursgenoteerd bedrijf aan dienen te houden. Binnen de kaders van deze regels gaan we voor openheid van zaken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!