Resolutie vs Conversie, is er een verband?
Een tijdje geleden las ik een interessant artikel over het verband tussen resoluties en conversies. In mijn opinie is een landingspagina ontwikkelt voor 1024*768 een ideale pagina, aangezien de meeste mensen deze prima kunnen zien. Breder heeft niet veel zin omdat de landingspagina dan vaak al te veel informatie gaat bevatten en zijn doel verliest. Maar zoals wel vaker het geval is zeggen de keiharde getallen meer dan gevoel.
Ik zal eerst de test uit het artikel toelichten, vervolgens zal ik onze resultaten er naast leggen om een vergelijking te trekken.
Optimize and Prophesize resultaten
Deze partij had een landingpage voor een klant gemaakt die prima converteerde. Het idee was dit verder te verbeteren door elke resolutie te voorzien van een op maat gemaakte landingpage. Om de test niet al te groot te maken hebben ze uiteindelijk 2 pagina’s gemaakt, 1 op 800*600 en 1 op 1024*768. De resultaten zijn als volgt:
Dit zijn andere getallen dan verwacht. De onderste 3 rijen zijn redelijk te begrijpen, de hele landingspagina valt compleet binnen beeld met lege ruimte er omheen. Dat geeft een opgeruimder beeld. Daarnaast is buiten die witruimte de overige ruimte zo veel mogelijk ingevuld door de grotere landingspagina. Het buitenbeentje is de 800*600 resolutie die beter converteerde op de 1024*768 landingspagina. Het kan zijn dat op die resolutie alleen het meest belangrijke in beeld staat en dat hierdoor de conversie omhoog ging. Maar jammer genoeg hebben ze de actuele pagina niet bekend gemaakt.
Onze resultaten
In ben in de getallen gedoken van onze landingspagina’s en zie daaruit de volgende resultaten:
Andere getallen dan getest door eerder genoemde partij. Hieruit blijkt dat je dus niet veel verband kunt leggen tussen een resolutie en de grootte van een landingspagina. Er spelen te veel andere zaken mee.
Zo zijn gebruikers met een 800*600 monitor vaak geen die-hard internetters aangezien ze met redelijk verouderd materiaal werken. Aan de andere kant wordt ook gezegd dat mensen op een lage resolutie gewend zijn om te scrollen, en hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn meer te lezen dan wanneer alles direct op 1 scherm komt te staan.
Daarnaast is de ene landingspagina de andere niet. De manier van presenteren, het doel van de pagina, de bekendheid van het bedrijf wat er achter zit, enz, enz. zijn allemaal factoren die mee spelen.
Conclusie
De conclusie is dus niet zozeer een ideale resolutie waar je een landingspagina voor moet maken. Wel kun je stellen dat het lonend kan zijn om hier in ieder geval mee te testen, als je op die manier voor elke resolutie de conversie 2% hoger kan krijgen kan het al snel uit.
Ik ben wel benieuwd of er andere partijen zijn die hier mee getest hebben?
Zou je ook iets meer over de testopzet kunnen vertellen? Heb je bijv. de pagina’s op het zelfde moment getest (traffic random verdeeld over de verschillende landingpages) of heb je ze na elkaar gedaan? En hoe groot was je streekproef? Wat was een conversie (betalende klant, lead, iets anders)?
De testopzet is gedurende een week geweest op allerlei diverse sites. Conversies kunnen dus van alles betekenen: inschrijvingen, aanvraag offertes, enz. De grootte van de proef is heel groot, exacte getallen kan/mag ik niet noemen. Ook is de traffic 50/50 verdeeld over de versies.
Maar zoals ik al in het artikel zei is dit eigenlijk niet met een goede opstelling te testen, er spelen honderden factoren mee waarvan resolutie er 1 is. Je kunt 2 concurrenten hebben met hetzelfde product die door een groot verschil in landingspagina heel anders converteren per resolutie.
@andre Er zijn uiteraard ontelbare paramaters waarop je kan optimaliseren en dus testen, maar ook een simpele A/B test kan al veel opleveren. Mijn enige zorg is alleen of een testopzet voldoende is om iets over het resultaat te kunnen zeggen. Mijn vragen waren eigenlijk al de suggesties.
1) Bij een A/B test is het van belang dat je de twee verschillende pagina’s tegelijkertijd test. Het moment van de dag en andere omgevingsparameters kunnen je test beinvloeden (bijv. een belangrijk nieuwsfeit).
2) De traffic die naar de pagina’s gestuurd wordt moet hetzelfde zijn. Pak dus bijvoorbeeld de traffic vanuit Google of een bepaalde interne link en verdeel de traffic gelijkmatig over beide pagina’s.
3) De conversie moet hetzelfde zijn. Dus op de landingspagina na moet het proces identiek zijn.
4) De steekproef moet voldoende groot zijn.
Uiteraard kan je er voor kiezen dit niet te doen, de vraag is dan alleen wat je aan de cijfers hebt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!