Hyves viert feest in Westergasfabriek
Gisteren vierde Hyves een feestje in de Westergasfabriek om de 5 miljoenste gebruiker te verwelkomen. Nog niet zo lang geleden rapporteerde het NOS-journaal over de 3 miljoenste gebruiker. Ik interviewde Raymon Spanjar, die gisteren weer op elk radiostation te horen was wat ik aanzette. Hij vertelde dat Hyves een factor 10 is gegroeid in het laatste jaar en dat Hyves nu 2x zoveel pageviews heeft dan Marktplaats en meer dan Google. Niet slecht voor een bedrijf dat pas in oktober 2004 haar deuren openende.
Hyves is volgens Multiscope dit jaar qua bezoekers gegroeid van de 56e plaats naar de 8e. Ze zijn sinds mijn laatste bezoek 9 maanden geleden gegroeid van 14 naar 40 mensen en hebben nieuw management aangetrokken dat zich o.a. richt op het ‘open maken van Hyves’ via deze API en OpenSocial van Google.
Het interview was in de Watergasfabriek. Het was er donker dus ik moest de nighstand gebruiken. Met dank aan Roeland Stekelenburg (NOS) voor het camera werk. Er was ook een enorme herrie dus we schreeuwen enigzins maar het is prima te volgen.
Leek wel of hij even boos werd toen je over zn moeder iets zei, alsof hij het verkeerd opvatte of begreep. Of ben ik de enige die dat zag?
Nee, het was een interview met KEIHARDE muziek rondom ons en het was ook nog harstikke donker donker. Ik onderbrak hem verder toen hij wilde reageren en hij verstond me niet goed. Hij was niet boos maar eerder even confused. Ik moet leren een vraag te stellen en dan mijn mond te houden!
Hyves, leuk. Maar kennen we inmiddels. Nieuw en echt web2.0 offline marketing is ZWOEL. Ongetekende artiesten naar $50.000,- brengen op SellaBand…
ZWOEL brengt op 16 december vanaf 19:00 (aanvang: 20:30) voor de tweede keer de zwoele klanken van jazz, soul, bossa-nova en singer- songwriter naar Toomler in Amsterdam. De line up van deze tweede editie heeft een bijna volledig internationaal karakter en wordt gevormd door de Parijse soulband Equation en de zwoele singer- songwriter uit London: Rokhsan Heydari. Maar natuurlijk is ook Amsterdam vertegenwoordigd: DJ en producer A Z-Atic heeft zich als vaste ZWOEL-dj verbonden aan deze swingende zondagen in Toomler.
Kaarten zijn landelijk verkrijgbaar via het Amsterdams Uitburo, kosten € 15,- excl. fee en zijn online te bestellen via de website (www.aub.nl) of op te halen bij de Ticketshop
op het Leidseplein (hoek Marnixstraat) in Amsterdam. Let op: plaatsen zijn ongeplaceerd, wees er dus vroeg bij om de beste stoelen te bemachtigen!
Meer info: http://www.thisiszwoel.nl
Gilles, Wat een flauw commentaar op deze post. Onzin!
Ikzelf was verbaast dat Hyves meer pageviews had dan google en 2x zoveel als marktplaats. Ik wist niet dat ze 10x zo groot waren geworden in een jaar.
Maar om zo’n suf commentaar te geven en dan reclame te gaan maken voor iets compleet anders? Als je iets meer creativiteit gebruikt kun je er ook een post van maken.
Vincent
Leuk interview Vincent.
Die laatste opmerking van Raymond is wel opvallend. Niet meer zo stellig dat het niet verkocht zal worden als een jaar geleden. Hoewel, zolang de mensen het met me uithouden… nou… dat zal wel meevallen denk ik. Ik hoop dat hij en het team nog lang aan het roer blijven persoonlijk.
Gut gut. Ok, het was wat flauw. De om 13:30 geplaatste reaktie… After lunch dip? Ik zelf kan hem niet verwijderen? Och, dan is het tot die tijd nog steeds een mooi linkje.
On-topic: ergens zijn er toch overeenkomsten. Beiden een offline event (feestje) van een online platform, al is het in het geval van ZWOEL eerder een spinoff… Zie het als “contextual targeting” in de reacties hier op MF, dat gaat vast nog eens groot worden…
Voor wat betreft het maken van een post. Ik post niet op MarketingFacts, ik beperk me tot het lezen er van.
Oh en weescht welkom de 16e 😉
Leuk! Maar inderdaad jammer dat er wat spanning op het gesprek zat.
Ik dacht dat Hyves in december of januari open zou gaan voor derden (OpenSocial). Heeft iemand enig zicht op wanneer Hyves daadwerkelijk open gaat?
Het interessante aan hyves vind ik eigenlijk dat een vrij dode community is. Er gebeurt weinig op hyves, behalve dan dat vrienden elkaar toevoegen en dingen bespreken die ze ook even in een msn venster hadden kunnen tikken.
Voor de rest is bijna iedereen vooral bezig met het paranoide in de gaten houden van vrienden, vriendinnen, ex-en en mogelijke toekomstige prooien. Althans zo gebruikt iedereen het in mijn omgeving. Mijn buurmeisje is hier verdomde bedreven in en ik hoef maar een naam te noemen en ze haalt het slijk wel even naar boven. Altijd grappig, maar je ziet hier dus ook de gevolgen van en steeds meer mensen op hyves hebben hun profiel op prive staan en zijn ook niet meer vindbaar. Zonde.
Hyves biedt echter meer dan alleen vriendjes, namelijk de “hyves” zelf en dan zie je al snel dat die amper worden gebruikt en mensen ze bijna alleen gebruiken om zich een keertje bij aan te melden en daarmee een signaal af te geven: “Dit ben ik” of “hier wil ik bij horen” etc. Een hyve met een paar duizend leden kan in een paar dagen hoogstens rekenen op een tiental reacties op een nieuw onderwerp en dat is in veel gevallen zelfs al optimistisch.
Ik ben erg benieuwd hoe men hiermee omgaat bij hyves. In het videointerview van laatst riep men eigenlijk juist het tegenovergestelde en vond iemand van hyves dat de “hyves” juist heel erg levendig waren. Ik zat toen met opgetrokken wenkbrauwen, meer mensen last van?
Vind het knap wat ze in een paar jaar hebben neergezet maar het is opmerkelijk hoeveel mensen om mij heen wel een hyvesaccount hebben maar er eigenlijk nooit iets mee doen. Is er enig inzicht in de aktiviteit binnen hyves? Hoeveel hyvers zijn nu verantwoordelijk voor de huidige aktiviteiten? Hoeveel hyvers haken af? Wat is de reden dat ze afhaken?
Leuk video trouwens, dank Vincent!
Verstandig om Hyves nu binnen een jaar toch maar te gaan verkopen lijkt me, voordat het bergafwaarts gaat. Ik denk dat het nu wel weer afgelopen is met de hype.
Vond overigens de inleiding op de eerste vraag een beetje flauw, maar ik neem aan dat de interviewer een betere band heeft met de heer Spanjar dan verder uit het filmpje blijkt ;).
Nog even waarom het bergafwaarts gaat (niet nu nee, maar doemdenker als ik kan zijn, binnenkort); mensen vallen weer terug op hun privacy; het nieuwe is er van af, (internationale) concurrenten en dan m.n. facebook, mijn gevoel ;). En dan vergelijk ik toch Hyves even met CU2, al was die doelgroep denk ik toch iets lager; dat loopt nu ook niet echt meer storm.
Het CV van Raymond Spanjar in de gaten houdend denk ik dat er binnenkort wel een nieuwe innovatie aankomt en Hyves wordt verkocht aan een investeerder. We zullen het hier op MKfacts of bij Adformatie vast als eerste lezen.
@peter: Het netwerk is juist vrij actief, en dat neemt ook toe. Meer dan 75% van de NL accounts logt minimaal maandelijks in, en dat was 1,5 jaar geleden nog 55%. Per actieve bezoeker worden nu per maand zo’n 800 pagina’s bekeken (best veel 🙂 ) tegen zo’n 300 een jaar geleden.
@Jasper: de hyves (interesse groepen) zijn inderdaad vaak minder actief dan de persoonlijke pagina’s. Dat is al vanaf het begin zo, maar is natuurlijk wel jammer. We zullen begin volgend jaar een aantal features introduceren die ze actiever zouden kunnen maken.
@Bas: haha thanx.
@Hanseman: voor de introductie zijn we ook afhankelijk van Google en de andere partners, de verwachting is dat opensocial in het eerste kwartaal in beta gaat.
@Paul: rss hadden we inderdaad al lang willen hebben, ik ga ervanuit dat dit eind januari live staat.
@JP: we zullen ons best doen je het tegendeel te bewijzen. 😉
Wie zijn er eigenlijk beroemd geworden, dankzij Hyves? Denk bijv. Tila Tequila op MySpace.
@raymond
Ik ben erg benieuwd naar die features, kun je al een tipje van de sluier oplichten? 😉
Daarnaast valt me nog altijd iets op als ik naar hyves ga, ik ga altijd direct naar mijn eigen profiel pagina en ik ben dan al ingelogd. Ik vind het dan eigenlijk wel spijtig dat ik meerdere muisclicks nodig heb om bij mijn berichten te komen. Gaan jullie daar nog iets aan doen?
@raymond onzin hoe kritisch iedereen is. Twitter (minder dan 5000 in NL) is razend populair bij marketingfacters (30.000 totaal) wat hyves als functionaliteit allang had en ook veel gebruikt wordt.
Dat jij op sommige dagen 1.5miljoen gebruikers hebt die er 20 minuten rondhangen is voor mij gigantisch. Dat al 400k mensen hyves mobiel actief gebruiken is een teken van wat er daar komen gaat.
Ik vind linkedin nou een van saaiste plekken op het internet. Gebeurt nooit iets, alleen banenjacht lijkt het.
Ik zie juist ontzettend veel hyvers om me heen, niet in de web2.0 groep followers maar vooral daarbuiten.
De technologie heb je in elkaar gezet on the fly in 2004 en ik kan me voorstellen dat het een enorme klus is met een factor 10 te groeien en te verbeteren maar so far so good. Hyves voelt veel beter dan myspace.
Er wordt al snel 30 euro betaald voor een profiel dus 100miljoen plus moet er voor de moeite snel inzetten. Ben benieuwd hoe lang je het onafhankelijk uithoudt 🙂
@Raymond
Ik ben erg benieuwd. Eerst was ik altijd nogal sceptisch over AJAX implementaties, maar onder andere jullie hebben ervoor gezorgd dat ik er nu het nut en het prettige van in zie. Ik ben ook erg benieuwd naar die beta dus ik heb Yme maar meteen even een berichtje gestuurd (uiteraard via hyves 😉 )
@Raymond: Ik hoop ook van harte dat je het tegendeel gáát bewijzen. Anders is mijn account nog zo weinig waard.. ..wat ik mega gebruik als de tijd het toelaat.
Over mijn dingetje over facebook; ik zag onlangs iets van Spaanse hyves voorbijkomen; wordt het meer internationaal ook of zien we dat in de toekomst nog niet tegemoet? Mijn enige reden dat ik Facebook gebruik is voor het internationale verhaal…
Ik vind het in ieder geval verrassend om te horen dat de activiteit juist toeneemt. Precies tegen mijn voorspelling in haha; 1 reactie van Raymond en mijn hele argument wordt onderuit gehaald :D. Succes!
@vincent & jasper: thanx!
@jp: dat zou inderdaad erg leuk zijn, we zijn er naar aan het kijken.
Heeft Hyves een omzet van 30 miljoen euro?
Met 1 miljard pageviews zou je met een CPM van 3 euro toch een paar miljoen per maand kunnen krijgen.
Verder al die hyvers met een brandvoorkeur moet toch sponsering oproepen. Rabobank heeft 117k hyvers in de groep zitten, leuk voor concurrenten om bij te adverteren en de rabo om te sponseren.
@raymond hoe dicht kom je dit jaar bij je potentiele omzet uit?
Vincent Everts
Jeetje, ben je een weekendje weg ontstaat er zowaar een flinke Hyves-discussie.
Een interessante discussie overigens want het gevoel dat een groot deel van de Hyves niet aktief is, was ook bij mij aanwezig. Dank voor je reactie Raymond, altijd goed om uit eerste hand het tegendeel te horen.
Ik vind Hyves een ontzettend gedoe. Ik heb ongeveer een maand een profiel gehad. Ik merkte dat ik naast msn en mijn gewone e-mail verkeer, dan ook nog in de gaten moest houden wie er op mijn hyves gekrabbeld had omdat ik daar dan ook weer op moest reageren. Pfff, heb het al druk genoeg met andere dingen hoor. Het gekke is, dat de mensen die ik normaal al spreek/zie, ook op msn zitten en opeens ook allemaal op hyves. Beetje dubbel dus. Ben er vanaf gestapt. Vriendinnen zitter er wel dik in nu, vragen steeds, kom je er ook bij. Volgens mij is het ook een soort van profilering, zie eens hoeveel ‘vrienden’ ik heb, zie hoe populair ik ben. Oppervlakkig sociaal verkeer. Nu is het leuk, ik verwacht over een paar maanden niet meer, dan dient zich vast wel weer wat nieuws aan. Feestje was wel leuk geweest trouwens, daar wist ik nu niets van…
Evaline
Leuk interview Vincent! Ik vind dat je het prima doet, dat interviewen. Scherpe vragen en een deskundige houding. Respect voor Hyves! En voor Raymond!
@ Marco…. is jou verwachting dat Raymond zou zeggen dat de Hyve gebruiker niet actief is dan?? Er is hier toch helemaal geen controlle mechanisme op…..
@vincent: daar komen we dit jaar niet bij in de buurt geloof ik, al rijdt onze boekhouder wel sinds kort in een ferrari. 🙂
@fred: dat zou ik ook niet zeggen idd. :-)) Daarom is het goed om een onafhankelijke bron als STIR te gebruiken, volgens hen hebben we zo’n 4 miljoen unieke bezoekers per maand.
@fred: nee geen controle maar waarom zou Raymond hier leugens vertellen? Als het niet waar is komt dat snel genoeg uit en maakt hij zich daarmee niet echt geloofwaardig.
Het is een ontzettend goed concept. Daarnaast liggen er ook nog een hoop kansen! Ik ben ervan overtuigd dat Hyves genoeg knappen koppen heeft lopen dat ze hier dezelfde ideeën over hebben als dat ik heb.
@Evaline
Het mooie is dat je je kan profileren, voor sommigen is het mooi als je inderdaad heel veel vrienden hebt. Echter de “serieuze” mensen doen dat niet. Er zijn er inderdaad ook mensen die opgaan voor de statement “als je je niets verbeeldt, dan ben je niets”.
Daarnaast is het geweldig om in contact te komen met mensen. Bepaalde Hyves zijn totaal niet actief, maar er zijn er ook een hoop die dat wel zijn. MSN met veel meer opties.
Maar je moet innovatief blijven.
@Jorn: Dit moet maar even weerlegd worden. Wat is veel vrienden? Ik denk dat je bedoelt dat het niet serieus is als je een mega netwerk hebt opgebouwd met mensen die je niet kent. Lijkt me niet dat ik als ik 100+ Hyvesvrienden heb, ik ineens niet meer serieus ben 😉
Ben overigens nog steeds verbaasd dat over 75% gebruikers een ´resultaat´ wordt behaald van 800 pagina´s per gebruiker. Er wordt dus steeds meer ´geBigBrothered´, dus moeten wij hyvers ons nog beter gaan marketen op de persoonlijke hyve ;).
@jpschadde
Dat is inderdaad wat ik bedoel, je hebt genoeg mensen die zoveel mensen hebben omdat het wel leuk/mooi/populair is. Anders zou ik zelf ook niet meer serieus zijn namelijk 😉
Ja, 800 pagina’s per gebruiker verbaast mij niets. Er worden zowiezo kliks gegenereerd doordat je wel verder MOET klikken en daarnaast de nieuwsgierigheid naar anderen. Verjaardagen enz enz. Er zijn veel toevoegingen die de mens verder laat kijken. Daarom is het zo’n mooi concept, tenminste… dat vind ik.
Door hyves ben ik vrienden van vroeger tegen het lijf gelopen. Je kunt je inschrijven voor alle scholen, basisschool en middelbare school. Toen wij in februari met onze opleiding CE terugkwamen uit Engeland zijn alle foto’s van iedereen op een Hyves pagina gekomen. Dit is een stuk makkelijker en interessanter dan foto’s te moeten uitwisselen. Naast dit soort pagina’s vond ik het ook leuk dat er een hyves pagina is waarbij alleen meiden met de naam Esther zitten. Dus een speciale Hyves pagina. Hier doe ik verder weinig mee. Maar dat terzijde. Op Hyves kom je mensen tegen waar je via mail geen contact mee zou hebben. Door Hyves blijf je in contact met mensen waar je zonder Hyves geen contact mee zou hebben. Daar heb ik de tijd die ik er mee kwijt ben wel voor over. En door het bloggen kun je andere mensen laten weten waar je mee bezig bent. Ik vind Hyves ideaal
Kwa merk is het natuurlijk briljant. Kudo’s voor Hyves 😉 Maar ik moet zeggen dat ik mij ook wel kan vinden in de posting van Jasper Kusters. Heb zelf een heel dubbel gevoel bij Hyves en ben geen fanatieke gebruiker. Maar dat zal komen door mijn eigen achtergrond denk ik!
Enige tip die ik Hyves wel mee zou willen geven is dat het zou lonen om ook iets met klachten van gebruikers te doen. Op mijn laatste klacht heb ik nu al ruim 3 weken niets vernomen en eigenlijk vind ik dat wel een erg groot nadeel waardoor mijn vertrouwen in de site danig is afgenomen!
@Karian
Ik denk dat het allebei een beetje met onze achtergrond te maken heeft inderdaad. We komen allebei van zeer sterke communities af, waarbij er ook veel (misschien wel de meeste) content op de site afkomt van een redactie deze dagelijks bijhoudt. De insteek is anders. De content wordt zo in hun handen gedrukt en is heel makkelijk en duidelijk vindbaar via een centrale pagina. De drempel om erop te klikken en te reageren is veel lager.
Bij hyves kun je natuurlijk naar je overzichtspagina van je hyves gaan, maar dat werkt toch niet echt lekker.
bijvoorbeeld in het lijstje van “nieuwe berichten in je hyves” ligt de focus te zeer op wie het post. Mij boeit dat persoonlijk geen ruk, want ik ken die mensen niet. De boodschap die ze te verkondigen is waarschijnlijk veel boeiender, maar daar zie ik een veel te kort stukje voor.
Daarnaast richt partyflock zich duidelijk op een bepaalde groep, namelijk Dance liefhebbers in al hun facetten. Ze zoeken elkaar daar bewust op en praten daar dan ook graag over hun passie. Hyves richt zich wat dat betreft nergens op en zoeken de mensen die ergens graag over willen kletsen elkaar al sneller op op een site die hun niche goed bedient. (De Hyves zijn daar weer net wat te beperkt voor om het goed te doen)
Persoonlijk classificeer ik Hyves veel meer in de ‘profielensites’ a la CU2 (voorheen) en Sugababes/Superdudes …. Ik krijg er minder een community gevoel bij. Een community heeft volgens mij een andere bindende factor anders dan dat men zich aangemeld heeft op een site.
Maar misschien gaan we teveel offtopic nu 🙂 Hyves hype begint me wat te vermoeien…zonder dat ik ze niets gun en vooral buiten kijf gesteld dat ze een hoop bereikt hebben!
Kijk, dat is dus wel boeiend Karian!
Wat maakt nu iets een communitysite? Mijn definitie zit ook meer in de richting van die van jou, maar toch heeft hyves veel puntjes die ook binnen de meer “traditionele” communities zoals die van partyflock passen. Een paar verschillende classificaties zou ik niet verkeerd vinden 😉
Hmm ja, best een uitdaging om dat te formuleren. Het is meer een gevoel en dat is natuurlijk niet echt handig als je iets wilt definieren. Ik zou het eens moeten benaderen op basis van wat theorie… niveaus van interactiviteit etc. Misschien een keer een artikeltje waard? 😉
Ik denk dat een goed criterium de oorsprong en mate van de interactie is.
Hyves is op dit moment volgens mij hoofdzakelijk een verlengde van je offline netwerk: een verzameling mensen die je in je dagelijkse leven tegenkomt. En de enige keer dat je eigenlijk mensen toevoegt of met mensen communiceert die je niet dagelijks ziet, is in het geval van mensen die je uit het oog bent verloren. Gezien het feit dat de hyves (de plaats waar mensen bij elkaar komen die een interesse delen) niet zo lekker blijken te lopen, is er ook verder weinig aanleiding voor relatief onbekenden om op elkaar te reageren, laat staan vrienden te worden en regelmatig elkaar berichten sturen. Wat dat betreft denk ik dat hyves op dit moment meer een (weliswaar gigantische) netwerksite is ipv een communitysite.
Sites als FOK!, Tweakers en Partyflock zijn naar mijn mening online communities van de hoogste graad omdat mensen daar gebonden worden door een gezamenlijke interesse die zich uit in content waar omheen gereageerd wordt en omdat er relaties tussen vreemden opgebouwd worden.
@jasper @karian. Ik ben een giga twitteraar en da’s mijn netwerk!
Ik denk dat het is hoe jij en ik Hyves gebruiken.
Twitter is voor mij mijn primaire sociale netwerk momenteel en zit daar met mijn gezelligheids en inspiratie virus bot te vieren. Ik gebruik hyves meer als een soort leuke linkedin waar ik een lijstje bijhoud.
Maar ronnie, onze technical support manager bij PCzapper is de hele dag aan het krabellen, afspraken aan het organiseren, leuke nieuwtjes aan het doorsturen. Met linkedin kan dat absoluut niet, met twitter wel maar daar is na 1 dag niets van over. Hyves is een beetje een combinatie van beiden. Gisteren waren 5 jongeren bij het Cor Molenaar “internet overleven” congres waar ze op deze manier met habbo en hyves omgingen.
Dus de vraag is meer: wat is je primaire social network. Niet de features.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!