Sportpartner.nl: heel bewust web 1.0
Niks communities. Niks user generated content. Niks videoblogging, podcasting, mobile blogging, of wat dan ook. Gewoon een sportsite, om een sportmaatje te vinden bij jou in de buurt. Te vinden op sportpartner.nl. De bedenker van de site, Jorrit Hertsenberg, legt in het persbericht uit:
‘Het is tegenwoordig vrij moeilijk om het simpel te houden. Er zijn zoveel nieuwe en sexy technieken beschikbaar, dat er continu de neiging bestaat om ook te willen ‘web-twee-punt-nullen’. Maar ik denk dat het ons gelukt is om bij de kern te blijven’.
Een eenvoudige ‘web 1.0-site’, die ‘geheel tegen de trend in’ is, met ‘proven technology and interaction,’ schrijven de bedenkers. Het idee is niet bijster origineel, de makers weten ook dat er op andere plekken op internet allang sportdates gemaakt worden, vaak op sites die wél in web 2.0 format zijn (of dat pretenderen).
Lees wat dat betreft de artikelen van Gijsbregt Brouwer: ‘iSporty is Facebook with shorts on’, ‘AD lanceert Mijnsportwereld.nl: sport 2.0 komt in een stroomversnelling’, ‘Social sport sites: een overzicht en de social sport matrix’, ‘De aftrap voor social sport networks is genomen’.
Je zou kunnen zeggen dat de bedenkers van sportpartner.nl een goede keuze hebben gemaakt. Als je geen verstand hebt van web 2.0, dan roep je gewoon dat web 1.0 weer helemaal hip is. Dat kan. Maar het kan ook zijn, dat iedereen wel een beetje klaar is met dat hele ‘social’ gedoe. In het kader van: ‘doe mij een site die gewoon doet wat ie moet doen en verder niks’ is dat nog wel voorstelbaar misschien. Daar komt bij: ís de site van sportpartner.nl eigenlijk wel zo ‘web 1.0’ als de makers zeggen?
Het ruikt anders sterk naar Web 2.0. Maar misschien snap ik ‘m niet.
Ik snap de term web 1.0 hier niet helemaal? Wat is er dan zo web 1.0 aan…
Zonder alle website maar in web hoekjes te drukken, vindt het een mooie frisse website van nu! 🙂
@ Sint en Gert-Jan,
Eens het is erg eigentijds, alleen minder toeters en bellen dan een complete community als Home of the Legends of AD’s MijnSportWereld. De term 1.0 is imho een gimmick, zodat er hier tenminste een beetje aandacht aan besteed wordt.
Bijzonder vermakelijk dat ze radio buttons hanteren om hun propositie uiteen te zetten…
Snappen jullie het dan niet? In deze tijd van web 2.0, web 3.0 en zelfs web 4.0 is het natuurlijk erg hip om weer een nostalgische web 1.0 site te maken. Blijkbaar haal je er ook het (MF) nieuws mee :). Een web 1.0 site is in deze dagen uniek!
Jammer van de login, ik zoek een squashmaatje maar wil eerst weten ofdat er uberhaupt aanbod is en heb geen zin in nóg een login.
@Gerben
En ze zijn nog clickable ook.
@Wouter
Exactly my point. Marketing truc en een succesvolle wat Marketingfacts betreft.
@Bas,
Ook dat is erg 1.0, namelijk geen openheid van zaken. Nu begrijp ik dat wel (klein aantal leden), maar vanuit het gewone “daten” is inmiddels toch wel bekend dat je moet laten zien wat je in huis hebt als matching database.
Wat een heisa! 1.0 of 2.0 of 3.4 of 6.8. Sinds wanneer is de techniek of beter gezegd het modewoord leidend geworden. Laten we aub aan het werk gaan en goede site maken die beantwoorden aan wat een gebruiker verwacht. En of je daar 2.0 of 6.4 voor nodig hebt is totaal niet relevant.
@Gerben
haha ja dat had ik ook gezien. Ik had al een van de drie aangevinkt die mij het meeste aansprak, en zocht al naar de next button :p
@velen: Web 2.0 is voor mij een nieuwe fase in de ontwikkeling van het wereldwijde web, waarbij de nadruk meer ligt op het delen van informatie, meningen en het uitwisselen van contacten.
Dit betekent dat alles wat daarvóór was automatisch Web 1.0 is, een web waar vooral de uitgever van de website bepaalt wat er op staat en informatieverkeer eigenlijk éénrichtingsverkeer is.
Roepen dat je iets nuttigs wilt neerzetten in de stroom aan Web 2.0-concepten die er vaak vooral op gericht lijken te zijn maar zo veel mogelijk nieuwe technologieën uit te buiten om maar hip te zijn, dat kan ik volgen. Maar een site waar je een profiel kunt aanmaken om in contact te komen met sportmaatjes, da’s echt Web 2.0.
Het lijkt er de laatste tijd sterk op dat het aanzien van startups afhankelijk is van de media-aandacht die je behaalt. Volgens mij zou dat andersom moeten zijn.
mooie site, goed initiatief!! Via het Ster netwerk de NOS Sport Teletekst pagina’s kunnen we deze site goed promoten!
@Paulo
Creatieve invulling van sales.
@ Sint en velen
Amen to that.
Mooi is dat sport veel aandacht trekt op het web met het naderende sportjaar 2008, maar de mooiste concepten tot dusver gaan voor meer continuïteit en proberen een plekje online te maken voor de sterk offline georiënteerde wereld van sport.
@Gijsbregt
Thanks!! We hebben inderdaad met het naderende sportjaar 2008 en daaraan gekoppelde Publieke Omroep websites en uitzendinggemist.nl eventueel in combinatie met offline (TV en Radio) een hoog bereik in alle doelgroepen.
2008 zal tevens in het teken staan van de lancering van uitzendinggemist 2.0 maar daarover volgend jaar meer (we zitten nog in een test fase)
@jorrit: Ik ben het absoluut met je eens wat betreft die theorie. Ben alleen wel van mening dat we de ladder veel te vlot aan het opklimmen zijn, daarover heeft Andrew Keen een goed boek geschreven. Juist door het zorgvuldiger / verantwoorder te doen zal je succes op den duur toenemen.
Toch ontopic: Kleine ‘ik als consument’ vraagjes.
– Denk je het realistisch dat de vraag en aanbod (c.q. match) dusdanig hoog zal zijn dat er daadwerkelijk een sportpartner gevonden gaat worden?
Het lijkt me een best lastige klus om een long-tail van sporters op zoek naar een maatje, met specifieke wensen te vullen. Denk aan ‘niveau (speel fanatiek)’, ‘kan alleen op woensdagavond’ etc. etc.
-Gaan jullie partneren met allerlei instanties om de dienst te promoten? Oftewel zie ik jullie flyer binnenkort bij de intersport, fitnesscenter, hengelsportvereniging etc?
De datingsites zijn erg succesvol. Er ontstaan nu heel veel ‘verticals’ die doelgroepen aan elkaar binden. Volgens mij past Sportpartner in dit rijtje.
Datingsites waren er voor web 2.0 dus is het een web 1.0 concept wordt hier in dit topic beweerd. Niet zo belangrijk, lijkt mij.
Wat van belang is. Kun je een doelgroep vinden en binden?
En dat valt niet mee. Maar als je hulp krijgt van de STER kan het aardig opschieten. Maar dan is het nog steeds van belang of je ze kunt binden.
In het geval van Sportpartner zou ik een eerste bezoeker een kijkje in de keuken bieden. Veel zullen afhaken op deze manier. Dan heb je PR en dan bind je de bezoeker niet.
@Joost
– Ja, ik ben ervan overtuigd dat dat realistisch is. De precieze grootte van het achterland is niet in kaart gebracht, maar even googlen leert dat er veel mensen een sportpartner zoeken. Verder bleek uit een onderzoek (niet door ons) dat van de nederlanders die te weinig sporten aangeven dat dat komt omdat ze geen sportpartner hebben.
– Dat is ook lastig, maar daarin hebben we dus gekozen om bij de kern te blijven. We focussen op matching, en de leden kunnen onderling prima overleggen over data en niveau. Als er een match is, komen ze er planningstechnisch wel uit.
als laatste vermoed ik dat mensen dit ook indirect als dating instrument gaan gebruiken. Dat is absoluut niet de insteek geweest(!), maar zal wel gebeuren denk ik.
@Gijsbrecht
Ik deel volledig je mening dat het thema sport online een achterstand heeft. Ik heb gezien dat je daarover veel gepubliceerd hebt en zal me er eens in gaan verdiepen. Misschien komen we dan toch met een hippe web 2.0 release binnenkort 🙂
correctie: Verder bleek uit een onderzoek (niet door ons) dat van de nederlanders die te weinig sporten bijna een kwart aangeeft dat dat komt omdat ze geen sportpartner hebben.
@Gijsbregt
Hoe bedoel je spam?
met keurig nette sportwebsites als:
studiosport.nl
nos.nl sport
studiosport-EK Journaal
studiosport – Champions League
studiosport – Tour De France
studiosport – Olympische Spelen
teletekst 600-699
teletekst 800-899
kunnen we als STER meer dan 50 miljoen kwalitatieve (sport)impressies realiseren. Ben benieuwd welke sport gerelateerde website(s) dit kan evenaren?
M.b.t Uitzendinggemist 2.0:
dat ligt voor de hand: o.a. de mogelijkheid om fragmenten (ipv hele uitzending) van bijv de lama’s, mooi weer de leeuw te plaatsen (eventueel met commentaar) op social network sites als een myspace, hyves, etc
of om bij het onderwerp te blijven: je favoriete sportmoment op bijvoorbeeld Hyves pagina toevoegen. De adverteerder kan dan post of pre-roll meegenomen worden (dus voor een fragment of na een fragment)
alle suggesties m.bt. deze nieuwe player zijn overigens welkom we zijn nog volop in beta.
Hoe zou jouw ideale uitzendinggemist player eruit moeten zien?
Welke features zou zo’n player moeten hebben?
Welke commerciele mogelijkheden (posities)zouden voor adverteerders interessant zijn?
Met het huidige uitzendinggemist behalen we op een aantal campagnes een CTR van 10 %
Ik zou zeggen hou het in de gaten vanaf 15 dec starten we samen met Hyves en 3 adverteerders een test.
@Jorrit: Het verzamelen van profielen zal -na het verstommen van de media-aandacht- nog niet eenvoudig zijn.
Misschien moet ik dit soort goede raad voor mezelf houden in plaats van het gratis weg te geven, maar hebben jullie er al eens over nagedacht aansluiting te zoeken bij sportverenigingen/fitnesscentra? Die hebben er ook belang bij goede voorwaarden om te sporten voor (nieuwe) leden, dus zouden jullie site ook mooi kunnen promoten.
@sint smeding
Dank voor je advies, altijd welkom. En ja, daar hebben we over nagedacht. Er zijn meerdere mogelijkheden denkbaar voor samenwerking. We zullen zien.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!