Meatball Sundae: 14 trends die de wereld veranderen
Eind dit jaar komt Seth Godin met zijn nieuwste boek Meatball Sundae. Meatball Sundae, letterlijk vertaald een gehaktbal met ijs, is het ongelukkige resultaat van het samenvoegen van twee goede ideeen. De meatballs zijn de dingen die we nodig hebben en vormen de basis voor veel bedrijven. Nieuwe marketing, weblogs, social networks en al die andere interessante web 2.0 ontwikkelingen zijn het toetje oftewel de sundae toppings. De grote uitdaging waar bedrijven mee worstelen is hoe deze twee te combineren.
In het boek Meatball Sundae beschrijft Godin 14 trends die onze wereld veranderen en hoe bedrijven hiermee om kunnen gaan door het oude en nieuwe te combineren. Erno Hannink heeft de 14 trends op een rij gezet:
-
Directe Communicatie – directe communicatie tussen producenten en consumenten leidt tot meer en sneller terugkoppeling van ervaringen en wensen.
-
De Power of Voice – consumenten delen hun mening aan en vooral online kan deze mening zich zeer snel verspreiden en een groot bereik halen.
-
Authenticiteit – in een wereld waar consumenten worden overspoeld met informatie, zul je met een authentiek verhaal moeten komen om nog de exclusieve aandacht te krijgen van de consument.
-
Luister je nog steeds? – onze aandachtsspanne is verkleind. Een halve eeuw geleden duurde een commercial wel 30 minuten. Nu verwachten we zelfs dat de 30 seconden spot verdwijnd. Je zult dus nieuwe manieren moeten vinden om de aandacht te krijgen (en behouden) van consumenten.
-
De Long Tail – met name in de digitale wereld is de schapruimte onbeperkt en kunnen we de consumenten bedienen met producten en diensten waar zijn naar op zoek zijn; nog maar weinig bedrijven maken gebruik van deze nieuwe economische wet.
-
Outsourcing – betere en snellere communicatiemiddelen maken het mogelijk om wereldwijd te werken waardoor het steeds meer mogelijk is om werkzaamheden elders beter en goedkoper te laten uitvoeren.
-
De invloed van Google en andere zoekmachines – informatie is op aanvraag beschikbaar, altijd en overal.
-
Ruis tot signaal ratio – zoals eerder aangegeven worden we overspoeld met informatie die vaak geen bruikbare informatie blijkt te zijn; interruptie marketing in plaats van permissie marketing waardoor consumenten de neiging hebben om af te haken.
-
Consumenten praten met elkaar – marktplaatsen zijn conversaties geworden.
-
Balans tussen schaarste en overvloed
-
Een 'big idea' kan een groot aantal mensen bereiken
-
Verschuiving van invloed in de media – het is niet meer van belang hoeveel consumenten je bereikt maar wie je bereikt.
-
Where is the money?
-
De macht van de gatekeepers
Inderdaad. Ik ben een Godin adept, maar veel van deze trends heeft hij al erg vaak over geschreven en gesproken. Ideavirus (11 en 12), permession marketing (1, 2 & 4), all marketeers are liars (3). Long tail is een mooi boek al over 🙂 Ik ben benieuwd wat het zal zijn.
@Bas: yep, is een samenvatting van al zijn eerdere ideeen. Godin is op en heeft weinig nieuwe inspiratie lijkt het. Toch snijden de trends nog steeds hout wat mij betreft.
@Erno: heb alleen hier en daar wat dingen iets anders vertaald; denk toch dat je nog even kritisch naar je eigen lijstje moet kijken 😉
Seth Godin, is dat niet die vent die vertelt hoe het moet maar het zelf niet kan?
De beste stuurlui staan aan wal he…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!