Zoekmachines én bezoekers overtuigen? 14 schrijftips!
Je kunt een boeiende tekst schrijven die alle lezers overtuigt en bezoekers aanzet tot het doen van een conversie, maar als niemand deze tekst kan vinden heeft het geen nut. Ook kun je een tekst schrijven die helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines en waarmee je op de eerste plaats in de zoekresultaten terecht komt, maar als een bezoeker de website meteen weer verlaat omdat de tekst er onnatuurlijk uitziet, bereik je nog niets.
Wat je wilt is een tekst die én goed vindbaar is in de zoekmachines én lezers aanzet tot verder lezen, het doen van een conversie, etc. Hieronder staan 14 basisregels die de content specialisten van Traffic4u nastreven bij het schrijven van gebruikers- en zoekmachinevriendelijke content.
1. Gebruik de taal van je doelgroep
Bepaal voordat je een tekst gaat schrijven voor wie je de tekst schrijft. Hoe ziet je doelgroep er uit? Hoe willen deze mensen aangesproken worden? Probeer hierbij vakjargon te vermijden en spreek de taal van de doelgroep.
2. Verwerk de zoekopdrachten van je doelgroep in de tekst
Wanneer je gevonden wilt worden in een zoekmachine op de voor jou relevante termen, moet je eerst bepalen welke termen (keywords) dat zijn. Welke zoekopdrachten gebruiken de mensen uit jouw doelgroep? Zoeken ze bijvoorbeeld op tijdschrift, magazine of glossy? Zijn ze op zoek naar een nieuwe afwasmachine of een nieuwe vaatwasser?
3. Schrijf onweerstaanbare titels
De titel van je tekst is de eerste en misschien wel enige indruk die je achterlaat bij een bezoeker. Wanneer je titel geen interesse wekt, is de kans groot dat een bezoeker je pagina meteen weer verlaat. Hetzelfde geldt voor de eerste zin van je tekst.
4. Geef een korte samenvatting in de eerste alinea
Internetgebruikers zijn erg ongeduldig, dus zorg ervoor dat meteen duidelijk is waar je tekst over gaat en waarom iemand door moet lezen. De eerste regels van je tekst moeten antwoord geven op de belangrijkste vragen van de lezer: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dit is ook van belang voor RSS feeds die alleen de eerste alinea van een blog post of artikel laten zien.
5. Vermeld je USP
Wil je bezoekers aanzetten tot het doen van een conversie? Vergeet dan niet om je USP (Unique Selling Point) te vermelden in de tekst. De kans is erg klein dat jij de enige leverancier van een product of dienst bent en het is dus heel erg belangrijk om duidelijk te maken aan een bezoeker waarom hij of zij voor jou moet kiezen. Ben je sneller, goedkoper, betrouwbaarder, of professioneler dan je concurrenten? Laat het je bezoekers weten!
6. Zorg voor voldoende content
Zoekmachines zijn dol op content. Zorg dus voor voldoende content op je website. Hoeveel tekst “voldoende” is hangt onder andere af van het onderwerp, de content van je concurrenten en de populariteit van je website. Extra content biedt je de mogelijkheid om het keyword vaker te verwerken in de tekst en je kunt zo op meer long-tail termen scoren in de zoekmachines. Daarnaast levert interessante content natuurlijk een meerwaarde op voor je bezoekers.
7. Schrijf unieke teksten
Elke pagina van je website heeft een eigen onderwerp en verdient dus ook een unieke tekst die goed aansluit bij dit onderwerp. Zoekmachines hebben filters die pagina’s waarvan de tekst te veel op elkaar lijkt uit de index filteren. Pagina’s die min of meer gelijke tekst bevatten, voegen immers niets toe aan de gebruikerservaring van de bezoekers van deze zoekmachines.
8. Zorg voor een goede keyword dichtheid
Om een zoekmachine ervan te overtuigen dat een tekst over een bepaald onderwerp gaat, is het belangrijk dat dit woord voldoende in de tekst aanwezig is. Gebruik het dus een paar keer door de tekst heen, maar maak je niet schuldig aan keyword stuffing: het te pas en te onpas invoegen van het keyword. Dit stoort niet alleen de lezer van je tekst, maar kan er ook voor zorgen dat zoekmachines de tekst overgeoptimaliseerd vinden.
9. …en voor een mooie keyword spreiding
Zoekmachines proberen menselijke bezoekers na te bootsen en bepalen het onderwerp van een pagina door te kijken naar de onderdelen van een tekst die voor menselijke bezoekers ook het meeste opvallen. Probeer het exacte keyword dus te verwerken in bijvoorbeeld: titel van je tekst, tussenkopjes, links, etc. Zoekmachines gebruiken meestal de meta-description in de zoekresultaten dus zorg ervoor dat ook hier een goede tekst staat met daarin het keyword.
10. Gebruik variaties op je keyword
Gebruik in je tekst ook andere varianten van het keyword: enkelvoud, meervoud en veelgebruikte synoniemen. Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van deze varianten en zo versterk je de relevantie van je tekst voor het keyword.
11. Leg accenten (met mate)
Door het gebruik van een
< strong >
-tag kun je nog iets meer nadruk leggen op het onderwerp van je tekst. Zorg er wel voor dat je dit heel spaarzaam doet en alleen bij de belangrijkste woorden in je tekst.
12. Laat zien wie je bent en bij wie je hoort
Door in je tekst te linken naar andere pagina’s over hetzelfde onderwerp laat je aan de zoekmachine zien bij welke “community” je hoort. De linktekst die je hierbij gebruikt is erg belangrijk, omdat de zoekmachine door deze tekst weet wat het onderwerp is van de pagina waar naartoe wordt gelinkt. Probeer dus te linken met het keyword:
lees meer over [keyword] en niet met “klik hier” of “lees meer
”.
13. Houd rekening met de leesbaarheid van online teksten
Mensen lezen teksten op het web anders dan op papier. Lezen vanaf een beeldscherm is vermoeiend en gaat gemiddeld 25% langzamer dan lezen van papier. Daarom lezen veel mensen niet hele pagina’s, maar scannen ze een tekst. Verhoog de leesbaarheid van grote stukken tekst door korte, bondige zinnen, tussenkopjes en overzichtelijke lijstjes te gebruiken.
14. Eindig met een call to action
Bij het schrijven van een tekst is het belangrijk om goed in je achterhoofd te houden wat je van de bezoeker wilt. Stel, je behaalt een top tien positie in een zoekmachine en er komen veel bezoekers op je site. Omdat je een goede titel hebt bedacht en een interessante tekst hebt geschreven, klikken de bezoekers niet meteen weer weg, maar blijven ze hangen. Wat wil je dat ze nu doen? Informatie aanvragen? Een boeking doen? Een reactie plaatsen? Stimuleer ze dan via een call to action en zorg ervoor dat duidelijk is op welke manier ze actie moeten ondernemen.
Volg deze schrijftips en overtuig bezoekers én zoekmachines met je teksten!
Prima artikel, Remi!
@Gerben Het AIDA-model is een voorbeeld van een methode om zoekers te segmenteren door in te spelen op de koopfase waarin de zoeker zich bevindt. Uiteraard is dat prima bruikbaar in aanvulling op bovenstaande punten.
Prima lijstje Remi, zeer bruikbaar!
Zou het nog wel aardig vinden om eens een verdieping te maken in het gebruik van links in teksten.
Zeker goed lijstje, zeker omdat het gericht is op bezoekers en zoekmachines. Heb het elders echter wel iets concreter gezien
Goed artikel en zo te zien de tips gelijk zelf ook opgevolgd.
moet de titel ,naast onweerstaanbaar, ook niet de belangrijkste keywords bevatten?
o mijn excuses, overheen gelezen
Ik moet bekennen dat Joni Mulder (een van onze content specialisten) dit artikel geschreven heeft, maar ik zal de complimenten doorgeven. 😉
@ Gerben,
AIDA kan in veel gevallen een goede aanvulling zijn en heeft ook deels overlap met dit lijstje. Goed punt.
@ Marco,
We hebben ervoor gekozen het lijstje met name te richten op copywriters. Vandaar dat ze zo veel mogelijk technische dingen als H1, anchorteksten en meta-tags hebben weggelaten. Moet toegeven dat we flink hebben getwijfeld over of we interne linkstructuren nou als copywriting zien of meer als technisch onderdeel. Misschien maken we nog wel een toevoeging, want misschien is beide wel waar.
@ Bert,
Ik ben benieuwd naar dat lijstje, weet je nog waar je het gezien hebt?
@ iedereen, en dan vooral copywriters, tekstschrijvers en andere taalwonders,
Hebben jullie nog aanvullingen op deze lijst?
@ Remi Ja zeker, beperk het aantal USP’s tot maximaal 5, zet de belangrijkste bovenaan. De tweede in belang helemaal onderaan. Waarom? Bezoekers scannen teksten. Overigens merk ik in de dagelijkse praktijk dat bedrijven veel moeite hebben met het benoemen van USP’s. Met name ICT/internet- en hostingbedrijven. Ik zie het in je posting ook terug (Wees concreet: Wat levert het mij als prospect op dat je betrouwbaar bent?). Wat bedrijven dan wel aanleveren? Vaak een hele rij (product)eigenschappen. De slag naar USP’s is dan ook een creatieve, maar heeft zelfs voor mijn opdrachtgevers voordelen: het zet ze zelf ook weer op scherp!
Als toevoeging zou ik willen adviseren om vooral gebruik te maken van actief taalgebruik, ca. 12 woorden in een zin en weinig komma’s gebruiken. Andere DM trucs werken ook zeer goed in webteksten.
Mooi lijstje, veel dingen komen steeds overal terug, maar dat zijn dan ook niet voor niets best-practices..
Mooi en nuttig lijstje, maar 1 kleine opmerking:
“Vakjargon” is echt fout! Of “vaktaal” of “jargon”, maar niet allebei.
Excuus voor het geneuzel, maar dit blijft toch een hardnekkige fout.
@ remi: ik vind dat de copywriter zich best mag bemoeien met technische dingen. Ik mis dan ook punt 3b: het schrijven van killer snippets!
Anders bestaat het gevaar dat de title 1 op 1 wordt overgenomen in de page title. Terwijl daar iedereen weet dat daar dubbele winst valt te behalen.
@Kitty: Ik heb het nog even nagekeken en “vakjargon” staat wel in de Van Dale.
In navolging van Simme.
3b. Schrijf <titles> zoals deze in de zoekmachines getoond worden met de USPs call to action en zoekwoorden passende bij de aankoop fase waarin de zoekers zich bevindt.
3C- Maak een omschrijving voor de description tag met minimaal 20 woorden zodat beide regels in de omschrijving van Google ingenomen worden. ook voor de omschrijving geld: maak de lezer nieuwsgierig genoeg om door te klikken naar de site.
@keesjan: idd de juiste manier om via de serps de traffic aan te trekken die 4u zo belangrijk is ;#
Een korte toevoeging bij punt 4: naast de 5 w’s (wie, waarom, wanneer, wat, waar) is ook de ‘hoe’ altijd belangrijk om mee te nemen in die eerste alinea.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!