Goeiemoggel van KPN wint Gouden Loeki 2007
Vanavond heeft Goeiemoggel van KPN (bureau: N=5) tijdens een live-uitzending op Nederland 1 de Gouden Loeki 2007 gewonnen. Wat mij betreft een terechte winnaar. Naast Goeimoggel waren Jan Vayne (Unox), Ambulance en Cipier (beide Centraal Beheer) en Kalkoengebraad (Albert Heijn) genomineerd.
De Ster Gouden Loeki verkiezing is dé publieksprijs voor de beste, leukste of origineelste commercial van het jaar. Iedere maand is er een maandverkiezing en kan je uit 10 commercials de beste 3 van die maand kiezen. De drie winnaars per maand gingen automatisch door naar de jaarverkiezing. Het Nederlandse publiek kon vervolgens in de periode van 3 tot en met 21 december uit 37 genomineerde commercials (in november waren er 4 in plaats van 3 winnaars) zijn of haar favoriete top 5 kiezen. De 5 commercials met de meeste stemmen gingen door naar de finale.
Voor de volledigheid ook de andere commercials op een rij:
2. Unox – Jan Vayne; TBWA
3. Centraal Beheer – Cipier; DBB Amsterdam
4. Albert Heijn – Kalkoengebraad; TBWANEBOKO
5. Centraal Beheer – Ambulance; DDB Amsterdam
@Henri: da’s een mooi historisch overzicht:
2006: Centraal Beheer Achmea – Acupunctuur
2005: Planet Internet – Moderne Technieken
2004: Centraal Beheer Achmea – Leeuw
2003: Amstel Bier – Klussen
2002: Calvé Pindakaas – Voetballertje
2001: Centraal Beheer Achmea – Rio
2000: Dommelsch – Archeoloog
1999: Gouden Gids – Haai
1998: Calvé Pindakaas – Goal!
1997: Melkunie – Bommetje
1996: Nestlé Rolo – Olifant
Goeiemoggel is wat mij betreft één van de betere commercials van de laatste 10 jaar. Wat vind jij?
@Marco Ja gezien het effect zeker één van de betere concepten van de laatste jaren. Volgende week op mijn site een overzicht van de commercials met de meeste ‘sociale impact’ van de laatste jaren. Ik kan al verklappen dat Goeiemoggel ook in de Top 10 voorkomt, maar nog niet welke plaats 😉
Wat vonden jullie trouwens van de uitzending? Vond dat Oerlemans wat gek met de rug naar het publiek toe stond te presenteren. Heb inmiddels van mensen in de zaal ook begrepen dat het niet uitverkocht was (wat via tv uiteraard niet was te zien) en dat ze inderdaad naar een leeg podium zaten te kijken op momenten dat Oerlemans het tv-publiek toesprak.
Verder had ik gehoopt (en verwacht) dat commercials als Factory (Coca Cola), Echt iets voor u (Bol.com) en Gooische vrouwen (Andy) zouden worden genomineerd.
Had zelfde gevoel over uitzending/presentatie. Kwam allemaal wat amateuristischer over dan verwacht. Los van een technisch probleem en de presentatie in het gangpad, viel me vooral op dat het programma erg inhoudsloos was en er weinig interactie was met het (klap)publiek. Factory was zeker een gave nominatie geweest. Mijn favoriet was toch wel Cipier (ja ik weet het, nog een keer Centraal Beheer). Goedemoggel is wel terecht, ook al ben ik het nu al wel moe aan het worden 😉
@Marco: Het aantal stemmen is altijd een groot raadsel. Dat voedt de verdenking dat ‘bedrijfsstemmen’ veel invloed hebben. In het stuk dat je hierboven van mij citeert verwijs ik naar een commentaar van mijn Adformatie-collega Susanne van Nierop. Die hoort geregeld verhalen over stemactivaties bij grote bedrijven. Zo schijnt Achmea zijn 16.000 medewerkers altijd via sms te mobiliseren om op de immer aanwezige Centraal Beheer-spotjes te stemmen. En dan maakt Centraal Beheer tenminste nog leuke commercials. De AH-braadvleesreclame is toch zeker een vreemde eend op de shortlist? Daar zal bij Albert Heijn ook vast een bindend stemadvies zijn rondgegaan, al is dat slechts een vermoeden.
Goeiemoggel is erg goed gedaan. Maar toch vind ik het geweldig hoe ze elke keer weer een geweldig “Even apeldoor bellen” spotje weten te maken. Ze zijn elke keer steengoed!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!