OhmyNews-eigenaar Oh Yeon Ho wil nu Europa veroveren
‘I hope I can keep introducing our model to other countries including Europe, North America and hopefully North Korea in the future. Why not? Actually, we are in talks with a European partner to launch an OhmyNews site in Europe.’
Oh Yeon Ho, de oprichter van het meest succesvolle burgerjournalistieke project ter wereld OhMyNews, komt naar Europa. Dat schrijft de Britse Daily Telegraph (via: snfnblog).
Om nog maar eens te benadrukken dat journalisten helemaal niet zo heel special zijn, zegt Ho tegen de Britse krant: ‘Every citizen can be a reporter. Journalists aren’t some exotic species, they’re everyone who seeks to take new developments, put them into writing and share them with others.’ Mooie soundbite. Arme opleidingen journalistiek…
OhMyNews werd opgericht in 2000, en geldt als het succesverhaal van journalistiek die door ‘gewone burgers’ bedreven wordt. Toch zit er ook achter OhMyNews al jaren een redactie van ongeveer 50 journalisten, die 20 procent van de content van OhMyNews leveren (Wikipedia). OhMyNews heeft in november zelfs een eigen school voor burgerjournalistiek geopend (lees: ‘OhMyNews Citizen Journalism School opens’) .
Met de centen gaat het bij OhMyNews niet heel best. Ho spreekt tegen de Telegraph van een beroerde advertentiemarkt het afgelopen jaar. 60 procent van de inkomsten van OhMyNews zijn afhankelijk van advertenties.
De kwaliteit van burgerjournalistiek kan van hoog niveau zijn. Professionele journalisten grossieren vaak in foute details. Normale burgers zijn vaak veel beter op de hoogte van de feiten dan een professional.Wens Oh Yeon Ho dan ook veel succes met zijn veroveringen.
Net als het gros van de weblogs is ook het nieuws van de meeste burgers bedroevend. Botsinkje en wat ander non-nieuws hier, spel- en stijlfoutje daar. Een enkeling is inderdaad goed maar dat levert nog niet een goede website op met interessant nieuws. Informatie verzamelen en een artikel schrijven is ook een vak (of een gave). Kennelijk kan ohmynews ook niet zonder. Voor de goede orde: ik ben geen journalist.
Tja, het ligt denk ik aan de vraag wat je zoekt in je nieuws. Als spelling en grammatica belangrijk zijn voor je, dat gaat er niets boven een traditionele journalist. Bijna allemaal neerlandici, woordentovenaars pur sang, maar extreem weinig hebben enige kennis waar ze over schrijven, laat staan voldoende feitenkennis om een kritisch interview te geven (helaas vakmedia zelfs niet uitgezonderd).
Inhoudelijk zijn experts, bloggers en burgers vaak veel beter op de hoogte. Ze schrijven namelijk enkel over hun passie en weten daar veel meer van af.
Onafhankelijkheid heeft helaas geen van beiden. De journalist zoekt doorgaans naar bewijs voor zijn of haar statement, zijn of haar mening. De burgerjournalist of blogger heeft soms andere visies en beelden, wat door anderen (zoals Willen L) gezien wordt als non nieuws.
De combinatie van beiden is volgens mij essentieel. Journalisten die veel eindredactie doen en ook het ‘niet boeiende’ nieuws oppakken, omdat het vermeld ‘moet worden’. Bloggers en burgerjournalisten die echt verstand van de materie hebben en (heel belangrijk) zich ook lang in een zaak blijven vastbijten.
Ik moet zeggen dat de taalvaardigheden van de gediplomeerde journalisten tegenwoordig ook nog wel flink wat te wenden overlaat. Vooral bij de dagelijkse gratis kranten als de Spits en Metro kan je jezelf een aardige tijd bezighouden als je een rode stift op zak zou hebben.
Ook qua informatie schort het soms ook nog wel eens aan de punctualiteit. Als IT’er vind ik het bijvoorbeeld nog altijd vrij tenenkrommend om de digitale/computer gedeeltes te lezen, die nogal vaak vol fouten staan. Kan me voorstellen dat experts op andere vlakken precies hetzelfde hebben.
Een andere zienswijze of visie kan heel inspirerend zijn en boeiend om te lezen. Er zijn duizenden goede weblogs (schat ik). Ik doelde op alle burger-weblogs. En volgens mij hebben de meeste, zo niet alle, burgernieuwssites het in Nederland erg moeilijk. Te weinig bezoekers en een haperend businessmodel. Misschien zitten we er niet echt op te wachten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!