General Motors lanceert GMnext

6 januari 2008, 09:24

General Motors Corporation (GM), tot voor kort het grootste automobielconcern ter wereld (sinds 2006 is dat Toyota), was altijd al een trendsetter als het gaat om social media. In november 2004 lanceerde GM haar eerste corporate blog en op 5 januari 2005 plaatste GM Vice Chairman Bob Lutz zijn eerste bericht op FastLane. En ondanks de kritiek, heb ik altijd bewondering gehad voor de wijze waarop GM de dialoog zocht met de consument.

Afgelopen week las ik bij Neville Hobson en Shel Holtz dat GM inmiddels een volgende stap heeft gezet op het gebied van social media met de lancering van GMnext, een dialoog-gebaseerd platform waar betrokken consumenten worden geinformeerd en met elkaar in discussie kunnen treden over energie, milieu, globalisering en andere factoren die het transport in deze eeuw zullen beinvloeden. De site bevat tal van web 2.0 elementen zoals een weblog, podcasts, rss-feeds en verhalen in foto’s en video’s die via social bookmarksites zijn te delen met anderen. Uiteraard valt er technisch nog veel te verbeteren, maar opnieuw laat GM zien waar online communicatie naar toe gaat de komende jaren.

Opmerkelijk is wel dat GM zich helemaal lijkt te storten op online video. Naast YouTube heeft het zich geregistreerd op diverse videoplatformen zoals Dailymotion, Google Video, Jubii en Revver. Ook video-georienteerde sociale netwerken als V:social en VMIX zijn daarbij niet vergeten. Overige sociale network sites als del.icio.us, Flickr, Facebook, Hyves, MySpace en Twitter zijn ze daarbij helemaal vergeten. Reden voor mij om deze voor ze te registreren. Als ze me uitnodigen voor een bak koffie op het hoofdkantoor van GM, dan zal ik met alle plezier deze accounts overdragen 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Martin Hellendoorn

    Wat een Bla bla bla video zeg. Ik ben tot de twee minuten van deze reclame film gekomen. Wie bied er meer?

    @Marco

    Doe ze de groeten van me tijdens de koffie 🙂


    6 januari 2008 om 17:53
    media

    Vind je het echt blabla Martin? Het blijven gladde Amerikanen maar de opzet lijkt me prima toch?


    6 januari 2008 om 18:00
    Hubert

    Goede actie van GM, leuke opzet.


    6 januari 2008 om 20:16
    Guido Weijerman

    Ikzelf heb 3 jaar lang voor GM Europe gewerkt voor het autoonderdelenmerk ACDelco. Ik heb toen een mooie site gelanceerd met weblog, video’s, gehemaal web 2.0. Het toenmalige management moest daar niks van weten en tot op heden hebben ze de site uit te lucht gehaald (www.acdelco.nl, op deze site zijn ze trots). Nu vind ik het erg grappig om te lezen dat GM USA nu wel zo’n dergelijke site heeft gelanceerd. Zo zie je maar hoe krom zo’n log bedrijf kan werken. Al met al, ziet de site er wel erg leuk uit!!


    7 januari 2008 om 07:17
    George Candon

    Hallo Marco,

    Ik werk voor een communicatie agentschap en we helpen GM met een aantal activiteiten die verband houden met GMNext. Wij willen je met veel plezier het bewuste kopje koffie aanbieden …:)

    George


    13 februari 2008 om 14:08
    media

    @George: deze reactie had ik dus helemaal gemist. Dank voor je telefoontje en ik zie de uitnodiging graag tegemoet!


    18 februari 2008 om 14:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!