Weblogs veroveren China
Ook zijn massaal aan het bloggen geslagen: eind november waren er inmiddels 47 miljoen Chinezen met één of meer eigen weblogs, zo blijkt uit cijfers van het China Internet Network Information Center (CNNIC). Het totale aantal weblogs bedraagt bijna 73 miljoen. Ten opzichte van 2006 is het aantal bloggers gegroeid met meer dan 250 procent. De onderzoekers verwachten dat deze groei zal afvlakken: van de ondervraagden antwoordde slechts 11 procent dat men van plan is om in het komende halfjaar te starten met een weblog. Het lijkt me echter realistisch om ervan uit te gaan dat de groei van het aantal internetgebruikers in China een flinke toename van het aantal bloggers blijft garanderen.
Vrouwen bloggen vaker dan mannen: uit het rapport blijkt dat 57 procent van de bloggers vrouw is. Dat vrouwen het bloggen dus echt fanatieker hebben omarmd dan mannen, blijkt wel uit het feit dat meer dan de helft van de de online Chinezen (55 procent) man is. Wellicht samenhangend hiermee: thema’s waarover men schrijft, zijn voornamelijk persoonlijk (ook Chinezen kennen Engrish…):
In terms of major content the blogs covered, 47% of the blogs are written about the inner monologues or record of emotions of the writers. Next are the narration of daily life, personal interests and hobbies. Most of the blogs are for the writers to record their own life status and conduct self demonstration, with the blogs having a more and more obvious tendency of self-media attributes.
Weblogs als nieuwsbron?
Online nieuws wordt als betrouwbaarder nieuwsbron gezien dan weblogs: 20 procent geeft de voorkeur aan weblogs en 63 procent aan online nieuws. Wellicht moeten de Chinese bloggers iets minder aandacht schenken aan hun ‘inner monologues’. Hoe het ook zij, deze cijfers geven in ieder geval aan dat weblogs in China vooral verbonden zijn aan het privédomein.
Browsen
Chinese internetgebruikers bereiken hun favoriete weblogs het vaakst via links op andere sites en via bookmarks van hun browser. Slechts 12 procent van de ondervraagden zegt de adresbalk van hun browser te gebruiken. Dat ondersteunt de conclusie die Marc van der Chijs eerder op MarketingFacts trok over het internetgebruik van Chinezen.