Hoe online marketing klanten kan kosten
Het is niet alleen je mailbox die volloopt met allerlei aanbiedingen, ook je fysieke brievenbus loopt nog steeds vol met Direct Mail.
Soms verdwijnen die enveloppen gelijk ongeopend bij het oud papier, wat vergelijkbaar is met het ongelezen deleten van een nieuwsbrief of reclamemail, en soms komt zo’n aanbieding net op het juiste moment, open je de enveloppe en ga je op de aanbieding in.
Regelmatig ontvang ik per mail en per fysieke post aanbiedingen van Center Parcs. Zo vaak gaan wij niet op vakantie of een weekendje weg, maar als we dat toevallig net wel overwegen te doen kan dat heel goed een VIP-cottage bij centerparcs worden.
Vanochtend ontving ik een mail van een onderzoeksbureau:
“Afgelopen week hebben wij u namens Center Parcs benaderd met de vraag of u deel wilde nemen aan een online onderzoek over de post die Center Parcs onlangs naar u toe gestuurd heeft. Wellicht heeft u nog geen mogelijkheid gehad om te reageren. Wij stellen uw deelname heel erg op prijs en hopen dan ook dat u de vragenlijst alsnog in kunt vullen.
Door deelname aan het onderzoek maakt u kans op een verblijf op één van de parken van Center Parcs.”
Ach, waarom zou ik die lijst niet eens een keer invullen? Het zou me 10 minuten kosten meldt de slotzin van het mailtje, dus klik ik de link aan. De eerste vraag is of ik de post van Centerparcs ontvangen heb, die beantwoord ik bevestigend. Vervolgens wordt me gevraagd wie de post geopend heeft. Naar waarheid vink ik aan dat de enveloppe nog niet geopend is.
Er komt groot op mijn scherm te staan: “Bedankt voor uw medewerking, u valt niet in onze doelgroep.”
Oei, dat is pijnlijk en heb ik in ieder geval nog nooit en te nimmer tegen één van mijn klanten durven zeggen.
Deze wetenschap maakt het ons wel een stuk makkelijker bij het volgende weekendje weg een huisje te kiezen, we gaan natuurlijk niet meer naar een park waarvan we buiten de doelgroep vallen.
Ik heb geprobeerd de vragenlijst nog eens in te vullen met een ander antwoord op vraag 2, zodat ik de rest van de vragen zou kunnen zien, maar dat kon niet. Ik kreeg de melding dat ik de vragenlijst al had ingevuld.
ze wilden weten wat je van de nieuwsbrief vond. Doelgroep: mensen die ‘m hebben gelezen. Tja…
De keuze van de tekst is misschien erg slecht, maar of mensen daarom echt geen huisjes meer bij Center Parcs gaan huren? Er wordt natuurlijk aangegeven dat de invuller buiten de doelgroep van het onderzoekje valt en dat kan de lezer toch ook wel constateren?
Uiteraard had Center Parcs beter kunnen vervolgen met “Wat is de reden dat u de enveloppe niet geopend heeft?”…
@Petra – overigens denk ik dat als je je cookies wist je wellicht weer de enquete kan invullen. Of het moet op ip-adres bekeken worden, dan houdt op.
@David: dit soort ervaringen verworden (bij ons in ieder geval) vaak wel tot (neagtieve) grapjes die we nog jaren herhalen. Elke keer als iemand het woord Centerparcs bezigt zal iemand hier reageren met:”O, passen jullie wel in die doelgroep dan? Joh!” of een soortgelijke zin.
@Jorg: Heb ik niet meer geprobeerd.
Meest eenvoudige oplossing is het antwoord ‘als u nu wel die enveloppe opent kunt u door met de enquete en maakt u alsnog kans!’. Heb je weer iemand die je folder heeft gelezen…
In principe val je ook niet in de doelgroep, want ze willen iets weten over de post dat ze zenden. Het zou netter zijn als ze het onderzoek op dat punt sloten en dat je voor de moeite alsnog kans maakt.
Ik zie dat een aantal mensen stellen dat je in principe niet in de doelgroep valt maar daar ben ik het mee oneens. Zou Center Parcs niet juist willen weten waarom die envelop nog niet geopend is? Het lijkt me nogal een verschil of het gaat om: “Geen interesse”, “Ik ontvang te vaak reclame van jullie en stop eens snel met post sturen” of “Nog geen tijd gehad”.
Bottomline: het heeft niets te maken met “hoe online marketing klanten kan kosten”, maar “Hoe een slechte enquete klanten kan kosten”.
Je valt buiten de doelgroep van het lijstje cq het onderzoeksburo, niet buiten die van CP 🙂
Die meldingen zijn altijd nogal bot, hoewel ik hem in dit geval wel snap: ze willen weten wat je van de inhoud vond, en aangezien je de post nog dicht had zitten …
Toen zoonlief nog een zoontje was ben ik een paar keer naar CP geweest en naar een aantal andere parken. Ik ben geen CP fan, maar moet toch toegeven dat ze op eenzame hoogte staan. Kost wat, maar dan heb je ook wat 🙂
Ook ik ben wel eens in zo’n park te vinden. Slechts op uitnodiging, van meestal vrienden die het leuk vinden als ik mee ga. Zelf zou ik het nooit boeken, niet alleen omdat het niet zo mijn ding is, maar meer om de titel van Petra.
Je wordt werkelijk doodgegooid met mail en post van CP. Het zal wellicht werken voor veel mensen; maar ik word er doodziek van. Ontsla die marketingafdeling en neem een goed reclamebureau ;). Dat is natuurlijk niet serieus bedoeld, maar, overdaad schaadt. En dat blijkt m.n. uit de DM van Center Parcs.
Gelukkig heb ik in ieder geval 1 medestander. Interessante post; ik kom die enquetes vaak tegen. Als ik geen zin heb in een enquete dan open ik ‘m wel, maar zorg ik dat ik meteen buiten de doelgroep val. Waarom? Ik weet het niet ;).
Geachte lezer,
Met veel interesse hebben we de discussie met betrekking tot de formulering van de online Center Parcs enquête gevolgd. We zijn het helemaal eens met de bevindingen zoals beschreven. Ondanks dat het weliswaar technisch correct is, is deze responstekst “knullig” opgesteld.
De normale gang van zaken bij marktonderzoek is dat we voor elke “testgroep” een bepaald aantal respondenten willen bereiken. Zodra dit aantal is bereikt, verschijnt normaal gesproken een boodschap in de strekking van “Bedankt voor uw medewerking! Het aantal benodigde interviews van de respondentengroep waartoe u behoort, is inmiddels behaald”. Helaas was dit deze keer niet het geval.
Wij hebben dit inmiddels aan ons marktonderzoekbureau gemeld met het verzoek dit per omgaande aan te passen.
Dank voor het alerte signaleren en excuses voor deze incorrecte formulering want u begrijpt dat iedereen welkom is in “The State of Happiness”!
Center Parcs
A State of Happiness
@Centerparcs: Helemaal goed! Graag gedaan ook:-)
Goede reactie van CenterParcs
Kijk Center Parcs gaat in ieder geval wel goed om met negatieve berichtgeving op internet.
Al zal het enkel bijdragen aan een hogere prijs voor een huisje bij CP.
Degene die de hele dag het internet moet afschuimen op zoek naar CP berichtjes, moet immers ook betaald worden.
Prima reactie van Center Parcs, complimenten!
Is dit het Centerparcs webcareteam? 😉
@mevrouwmikmak
Zo ken ik er nog wel een paar…
Ik zou bijna vragen of ik nu ook nog kans op dat weekendje Centerparcs maak, maar zal me inhouden.:-)
Chapeau idd voor de reactie van CP.
Goed gedaan Center Parcs! Altijd leuk om te zien dat een bedrijf de online conversaties in de gaten houdt en waar nodig ingrijpt.
@petra zeggen is 1, doen is 2. Check jij in de loop van de week nogmaals of de beloofde aanpassingen wel is doorgevoerd?
Leuke case. Zowel de blooper in de copy van Centerparcs als de adequate reactie.
Leuke reactie van CP. Maar eigenlijk en beetje laf.
Wie is de opdrachtgever? CP
Wie keurt het onderzoek en de vragenlijst goed? CP
Wie is de schuldige? Het onderzoeksbureau??????????
Het is natuurlijk nooit leuk om de schuld op zich te nemen maar zich achter andere verschuilen fint ik laf!
CP the state of denial?
Center Parcs weet normaal gesproken prima wat online marketing inhoudt. Daar hebben we prima ervaringen mee. Fouten maken is menselijk, maar het blijft echter wel een knullige fout.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!