Resultaten Decision Makers Survey (DMS) 2008
Peter Wiegman verwees gisteren op mediaonderzoek.nl naar de nieuwe resultaten van het 2-jaarlijkse Decision Makers Survey. Voorzitter van de Stichting DMS, Walter Vester, presenteerde in het Amsterdamse Hiltonhotel het nieuwe onderzoek dat een aantal wijzingen heeft ondergaan ten opzichte van de vorige versies. De belangrijkste wijzigingen zijn de aanscherping van de doelgroepdefinitie, de wijze van steekproeftrekking, verbeterde veldwerkmethode en uitbreiding van de vragen over mediaconsumptie. Dat laatste heeft ondermeer geleid tot gecombineerde cijfers van print en online titels aldus Wiegman.
Nieuwe opzet DMS
Het DMS-onderzoek peilt het bereik van media in de doelgroep ‘decision makers’ dat met de aangescherpte definitie uitkomt op 717.400 DM-ers. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de mediaconsumptie van decision makers in Nederland, heeft DMS 2008 een aantal nieuwe vragen in het onderzoek opgenomen over de consumptie van nieuwe media. Zo wordt naast het lezen van dagbladen en tijdschriften ook gevraagd naar het bezoeken van speci?eke internetsites. Daarnaast wordt het gebruik van nieuwe communicatiekanalen in kaart gebracht, zoals elektronische nieuwsbrieven, search engines, sms en mobiele diensten.
De resultaten
Onderstaand de resultaten van resp print- en online bereik binnen de doelgroep van decision makers:
Bron: DMS 2008
Heb zojuist het rapport van Walter ontvangen; dit weekend maar eens wat dieper in de cijfers duiken.
Heeft iemand de cijfers van de afgelopen jaren al eens op een rijtje gezet? Wat zijn de belangrijkste stijgers en dalers?
Zoals ook al opgemerkt op mediaonderzoek.nl, vreemd dat NU.nl (en NU/Z) niet in de lijst van online zijn meegenomen!?
@Marco cijfers vergelijken heeft denk ik geen zin. De definitie van de doelgroep is gewijzigd/aangescherpt. De populatie-omvang is gedaald van 1,6 miljoen naar ruim 700.000.
Goed dat nu ook het site-bereik is meegenomen. BtB-uitgevers hebben nog wat werk voor de boeg, want online bakken ze er niet veel van. Driekwart van hun doelgroep maakt intensief gebruik van zoekmachines (50% dagelijks), maar alleen de Telegraaf realiseert serieuze bereikcijfers: bijna 25% bij de grote ondernemingen. Opvallend is dat FD.NL niet scoort (steevast onder 5% weekbereik), terwijl Intermediair.nl bij grotere ondernemingen juist weer redelijk populair is. Het ontbreken van NU/NU-Z is een ernstig verzuim van DMS, want dat zou wel eens de enige destination site in BtB kunnen zijn.
Opvallend bij de tijdschriften is de opkomst van Sprout (vooral sterk in het segment eenmansbedrijven) en de mismatch van Ondernemen! dat vooral bij de semi-overheid terecht lijkt te komen. Management Team is onmiskenbaar marktleider in het bereik bij echte decision makers (50+ werknemers).
Waarom staat zulk onderzoek eigenlijk niet netjes online?
@Peter: goed punt, had ik even niet aan gedacht!
@Toine: heb jij een goed overzicht van de btb-sites? wellicht eens kijken of die aangesloten kunnen worden bij STIR. Peter, is dit uberhaupt een aandachtspunt binnen STIR?
Een overzicht heb ik niet. Wie wel? Me dunkt dat het breed-business model beter werkt in print dan online. De vaktitels leggen het overduidelijk af tegen de nieuwsmedia (vandaar het belang van NU). Wellicht is selectief bereik op sector of functie beter te realiseren, maar dat valt buiten het bestek van DMS. Uitgevers die hun online bereik willen verbeteren, zouden de nadruk kunnen leggen op sector- of functierelevante berichtgeving (zoals Zibb doet – en die scoort relatief goed) in plaats van algemeen zakennieuws. Er wordt in het kader van DMS wel gevraagd naar sector en functie, dus het moet mogelijk zijn om mbv secundaire analyse wat meer in te zoomen op het bereik in de respectievelijke marktsegmenten. Maar de percentages zijn over de volledige breedte erg laag. De marktposities in print worden niet gespiegeld online.
Navraag bij DMS leert dat alleen de websites van de deelnemende partijen zijn gemeten. Vandaar dat o.a Nu.nl niet in de cijfers zit.
Voor wat betreft B2B-metingen: we stoeien daar al een tijd mee binnen STIR. In eerste instantie zelfs samen met DMS. Als je het op z’n STIR’s wil meten is dat een zeer dure hobby. Toch blijft de vraag steeds terugkomen. We gaan daar wel verder mee aan het werk dit jaar.
@Toine: Grappig om te zien hoe verschillend mensen dezelfde cijfers interpreteren op basis van hun eigen kennis en ervaring.
1. Ik vind de opkomst van Sprout bijvoorbeeld helemaal niet opvallend. Dat blad is pas enkele jaren op de markt en de enige waarop solo-ondernemers zelf een gratis abonnement kunnen aanvragen. Dat doen ze dus redelijk massaal. Tis immers gratis. Concurrent De Zaak gaat naar Postbankklanten en een paar duizend mensen die bereid zijn meer dan 100 euro per jaar te betalen. Bizz verspreidt bewust niet onder de kleinste ondernemers omdat ze weten dat hun adverteerders liever ondernemers met iets grotere bedrijven bereiken.
2. Zo komen er vast niet voor uit maar volgens mij is het eigenlijke doel van Ondernemen! van lobbyclub MKB Nederland om via hun eigen ‘ondernemers’magazine bij overheden en semi-overheden aandacht te vragen voor ‘hun’ onderwerpen. Daar lijken ze dus in te slagen.
3. Of Management Team marktleider is bij ‘echte beslissers’ is wat mij betreft maar de vraag.
Iedere ondernemer is eindbeslisser over zijn eigen budget. Mijn ervaring is dat beslissers in grote bedrijven bij wel heel veel beslissingen die over meer dan pakweg 1000 euro gaan, eerst de beslissers boven hen moeten vragen wat ze moeten/mogen beslissen. Meldt het onderzoek hoeveel van de lezers van MT in de selecte groep echte beslissers zitten? En meldt het hoeveel procent van die selecte groep vaker Management Scope, Elsevier of bijvoorbeeld het FD leest in plaats van MT?
Karen (die zich afvraagt in hoeverre adverteerders ook geïnteresseerd zijn in cijfers over beïnvloeders, de altijd en overal onderschatte maar o zo belangrijke groep individuen)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!