TNS NIPO en Newzoo lanceren Nationaal Gaming Onderzoek

31 januari 2008, 06:00

{title}Om aan de grote vraag naar gedetailleerde inzichten met betrekking tot gaming in Nederland te voldoen, lanceren TNS NIPO en Newzoo vanaf vandaag het Nationaal Gaming Onderzoek. Het onderzoek moet antwoord geven op de vraag wie er welk type games speelt in Nederland en inmiddels zijn ook de eerste resultaten van het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO Technology, dat in december 2007 is gehouden onder ruim 9000 Nederlanders, bekendgemaakt. Hieruit blijkt dat een derde van de Nederlandse vrouwen met grote regelmaat is te vinden op game websites. Van alle vrouwen die games spelen, doet driekwart dat gemiddeld een kwartier tot een uur per dag. Hieronder de rest van de resultaten van het onderzoek.

Allereerst komt naar voren dat vrouwen liever alleen en online gamen. Het populairst hierbij zijn casual games op game portals, waar er in Nederland maar dan honderd van zijn, maar er slechts vier bovenuit steken qua grootte: zylom.nl, spele.nl, spelletjes.nl en funnygames.nl. Uit het onderzoek blijkt dat mannen liever samen met of tegen anderen gamen, waarbij games die zijn gekocht op CD/DVD het populairst zijn. Van alle mannen speelt 37% het liefst deze games. Daarnaast speelt 17% van alle mannen deze games via internet tegen anderen; bij vrouwen ligt dit percentage op 9%. De meest populaire genres die online worden gespeeld zijn strategie- en actiegames.

Duidelijk is ook dat jongens erg veel spelen: van alle jongens van 13 tot 19 jaar speelt 44% gemiddeld meer dan een uur per dag games. Een interessante conclusie van het onderzoek is dat games van adverteerders, ook bekend als advergames, populairder zijn bij vrouwen dan bij mannen. Een op de vijf Nederlandse vrouwen (21%) speelt deze weleens, terwijl dit percentage bij mannen ligt op 13%. Belangrijk om te melden is dat game consoles buiten beschouwing zijn gelaten. Op basis van de individuele scores van de consoles wordt geschat dat 15% van de Nederlanders games speelt op game consoles. Zelf denk ik dat dit percentage nog een stuk hoger ligt. Van de PS2 zijn al ruim 1.2 miljoen stuks verkocht en de Nintendo DS zit al tegen de 800.000 verkochte units. Tel hierbij op de PSP, Xbox 360, PS3 en last but not least de Wii en je praat over ruim 2.6 miljoen game consoles in Nederlandse huishoudens.

Het is in ieder geval erg goed om te zien dat er eindelijk gedegen onderzoek wordt gedaan naar gaming in Nederland. Bovenstaande cijfers maken duidelijk dat binnen vrijwel elke doelgroep een aanzienlijk deel van de vrije tijd wordt besteed aan het spelen van games. Het doel van het Nationaal Gaming Onderzoek is om partijen in de markt inzicht te bieden in “wie speelt wat in Nederland?”. Welke games worden in Nederland gespeeld door diverse doelgroepen (van 8 tot 88 jaar) en hoeveel tijd besteed men hieraan? Inzichten die niet alleen voor de ontwikkelaars en uitgevers van games belangrijk zijn, maar ook voor onder andere adverteerders, creatieve bureaus en mediabureaus.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

7 Reacties

    media

    Al een deel van de resultaten gezien tijdens IAB Meeting Day afgelopen najaar. Goed initiatief!


    31 januari 2008 om 06:20
    Peter Davelaar

    Mooie onderzoeken dit, ik ben benieuwd naar de volledige rapportage.

    Groet, Peter D.


    31 januari 2008 om 08:54
    Javahoo

    “Belangrijk om te melden is dat game consoles buiten beschouwing zijn gelaten.” Dit vind ik dus persoonlijke een enorme miskleun! Dit onderzoek pretendeert dus het Nationaal Gaming Onderzoek te zijn en laat dan deze belangrijke categorie volledig buiten beschouwing?? Het is dus alleen een onderzoek naar online spelletjes op de PC…..En hoe zit het met mobile gaming??


    1 februari 2008 om 08:25
    Peter Warman

    @Javahoo: De cijfers die genoemd worden komen uit het tweede vooronderzoek dat in december heeft plaatsgevonden. Het eerste vooronderzoek was in september en onderzocht alle consoles maar gooide alle type games die via de PC gespeeld worden op een hoop. Dit onderdeel is dus de focus geweest van het tweede vooronderzoek. Het Nationaal Gaming Onderzoek vind pas plaats in maart 2008 waar alles in 1 keer nog dieper wordt bekeken zodat het complete beeld ontstaat van de profielen van mensen per game type en platform. Consoles, PC, mobiel, TV etc.. Dit onderzoek gaat nu in de voorverkoop want het is een enorm onderzoek wil je tot in elke detailvraag een representatieve vertegenwoordiging van de Nederlandse bevolking hebben. Vandaar de “grote” naam van het onderzoek.


    2 februari 2008 om 10:40
    CemYildiz

    Dank voor de toelichting Peter! Ik kijk uit naar de resultaten van het volledige onderzoek later dit jaar.


    2 februari 2008 om 10:58
    Wesley

    Alhoewel het onderzoek ouder is valt het mij op dat gaming wel en gambling niet in het onderzoek voorkomt. Toentertijd (maar zeker nu) was het zeker oppportuun om ook eens te kijken naar de ontwikkeling van het spelen van casino spellen

    Als je bijvoorbeeld Roulette wilt spelen dan kan dat in een gaming optie (gratis als spel) maar ook als gambling en dan komt er geld aan te pas. Het spel is echt precies hetzelfde.

    Nu de wet op de kansspelen zeer binnenkort gewijzigd gaat worden wellicht interessant om eens te kijken hoe gaming en gambling zich verhouden tot elkaar.

    Groeten,

    Wesley


    7 april 2013 om 20:38
    Florence

    Most help articles on the web are inaccurate or inerecohnt. Not this!


    12 juli 2016 om 05:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!