5 regels voor free publicity

25 februari 2008, 14:35

De amerikaanse marketing expert Michael Fleischner heeft op zijn blog een artikel geschreven over hoe je als bedrijf free publicity kan krijgen voor je product of service. Hieronder volgen de 5 punten die volgens hem belangrijk zijn.

1 Positioneer jezelf als expert. Media zijn vaak afhankelijk van experts en het nieuws dat gepubliceerd wordt is net zo betrouwbaar als de bron. Begin dus met een gerelateerd stukje nieuws te becommentarieëren waar je wat van weet en dus gekwalificeerd bent om over te spreken.

2 Doe je huiswerk. Om uiteindelijk in de pers te belanden moet je op zoek gaan naar de journalisten die over een bepaald onderwerp schrijven. Gebruik het onderwerp plus de naam van een belangrijke bron/krant in Google om eventuele namen te vinden. Bel vervolgens de bron en vraag naar de specifieke journalist.

3 Complimenteer de journalist met een eerder verschenen artikel of onderzoek. Journalisten zijn trots op hun werk en een bevestiging kan nooit kwaad. Nadat je dit gedaan hebt ben je klaar voor je eigen pitch. Praat met hem/haar over het nieuws en wat je precies aan extra informatie kan toevoegen. Laat de journalist de vragen stellen maar ventileer ook je eigen mening (of die van je bedrijf). Na het gesprek zal de journalist je gegevens noteren en eventueel verifieren.

4 Als de journalist in kwestie niet direct bereikbaar is probeer dan een bericht achter te laten dat uitnodigt tot terugbellen. Verspeel dus niet gelijk kaarten die je achter de hand hebt maar zorg dat je wel genoeg informatie achterlaat voor de trigger.

5 Bevestig je expertise. Vertel duidelijk waarom jij de expert bent op dit gebied en laat merken dat jouw mening erg belangrijk is bij het schrijven van het stuk.

In de huidige media is het moeilijk om nog aandacht te krijgen. De beste manier voor aandacht is commentaar te leveren op gebeurtenissen die verband houden met je werkgebied. Ben je een aantal keer opgedoken als expert dan zijn journalisten eerder geneigd je weer te contacteren en wordt jij en/of je bedrijf weer genoemd.

Missen er nog punten volgens jullie? Zijn er dingen die anders gaan in Nederland? Zijn er voorbeelden van bloggers hier die altijd gequoted worden als expert?

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Webdesign

    Ik vind dit artikel meer klinken als gratis media publiciteit gratis publiciteit.

    Microsites, Social networking, RSS feeds, gast schrijver.. Allemaal standaard dingen om meer gratis publiciteit te krijgen.


    25 februari 2008 om 16:11
    Webdesign

    als gratis media publiciteit dan gratis publiciteit.


    25 februari 2008 om 16:12
    Karel Kolb

    Heldere lijst, herken er veel van. Vooral het onderhouden en opbouwen van een goede relatie met voor jou belangrijke journalisten & media is belangrijk. En juist dat wordt door ´aandachtzoekers´ nog weleens vergeten naar mijn idee.


    25 februari 2008 om 18:28
    Sjef Kerkhofs

    Het gaat natuurlijk ook vooral om welke dienst/product je aanbiedt. bepaalde diensten zijn gewoon niet interessant genoeg voor journalisten, hoe goed je ook je best doet. Leuke/trendy producten worden daarentegen wel heel snel opgepakt, ook zonder dat je daar erg veel tijd in gaat investeren. Een enkele mailing naar journalisten kan al volstaan, heb de ervaring mij geleerd

    @ gerben: Mee eens, niet teveel focussen op een of enkele personen


    25 februari 2008 om 21:30
    jeroenmirck

    Naar mijn mening herhaalt Fleischner zichzelf een beetje. In feite draagt hij slechts twee punten aan: etaleer je expertise en smeed goede banden met relevante journalisten. Helemaal waar, en daardoor nogal een open deur. Free publicitiy betekent ook een neus hebben voor trends waarop jij met je bedrijf, product of dienst op kunt inspelen. Ook voor een saai product liggen hier kansen: een bedrijf gespecialiseerd in tissues kan de dag na Valentijn scoren met een onderzoek naar liefdesverdriet. Gratis onderzoeken zijn publicity magnets, gek dat Fleischner dat niet noemt. En als mensen me nu beginnen te complimenteren met mijn werk, word ik direct achterdochtig.. 😉


    25 februari 2008 om 23:06
    Hylke Stroo

    @ Jeroen: Er worden inderdaad maar twee punten genoemd, terwijl er velen andere regels belangrijker dan deze bestaan.

    Zo is naar mijn mening een belangrijk regel, dat free publicity vooral het vaker herhalen van jou (consistent) verhaal op verschillende on- en offline omgevingen die jezelf opzoekt.


    29 februari 2008 om 10:00
    chi666

    Inderdaad zijn het eigenlijk maar twee punten op deze manier. Hoewel hij het wel goed uitstalt dat je journalisten moet bellen en complimenteren. Ik zou daarna alleen niet pitchen maar een vraag stellen. Waarom heeft u niet die en die insteek gebruikt, etc.

    En onderzoek is ook een enorme free publicty magnet, zoals Jeroen al aangeeft. Net als events trouwens, waar journalisten gratis aanwezig willen zijn als je een paar goede sprekers hebt.


    2 maart 2008 om 14:58
    caroline777

    En als belangrijkste regel zou ik willen aangeven: wees en blijf authentiek. Als je jezelf als expert positioneert maar dat niet bent, dan ga je gigantisch op je bek want de journalist prikt daar meteen doorheen. En pas ook op met het weggeven van primeurs aan een enkele journalist. Dat wordt je namelijk niet door andere journalisten in dank afgenomen en de volgende keer dat je bij die journalisten komt die je eerder overgeslagen had…. nou, ja… kans is groot dat ze dan niet al te bereidwillig zijn. Tenzij je natuurlijk wereldnieuws heb… maar hoe vaak komt dat voor?


    3 maart 2008 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!