‘Meer rendement met behavioral targeting’

7 februari 2008, 09:45

Behavioral targeting levert meer op dan contextual advertenties. In sommige gevallen is het rendement van behavioral targeting zelfs 22 procent hoger. Dat blijkt uit een onderzoek van Jupiter Research, in opdracht van Revenue Science (via: Twinkle).

Belangrijke andere onderzoeksbevinding (uit het rapport, dat je na registratie kunt downloaden bij Revenue Science): ‘Consumers who prefer BT ads represent a higher value audience making them a more attractive online advertising.’ Want, stelt Jupiter, ze representeren een hogere inkomensklasse, geven online meer geld uit en doen dat vaker.

Twinkle schrijft: ‘Van de consumenten bleek 63 procent open te staan voor suggesties die werden aangedragen met behulp van behavioral targeting. Productcategorieën waarbij behavioral targeting goed scoort, zijn financiële diensten, consumentenelektronica, medicijnen en mode.’

In het rapport komen de volgende kernvragen aan de orde:

  • Welk type advertenties prikkelt de interesse van de consument en doet hem of haar overgaan tot actie?
  • Tot op welke hoogte zijn online consumenten ontvankelijk voor verschillende advertentiestrategieën?
  • Hoe groot is het publiek dat ontvankelijk is voor behavioral targeting, en hoe kan deze groep gekarakteriseerd worden?
  • Tot op welke hoogte is er een kans online shoppers te bereiken met behavioral targeting?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Bart Schrooten

    Ik vraag me ten eerste af wat RevenueScience met BT bedoelt. Is het targeting op basis van een categorie waar een gebruiker in past op basis van klikgedrag om deze informatie te matchen met een product categorie? Lijkt mij dan nog steeds moeilijk om een relevant product te matchen aan de content die gebruiker leest.

    En het volgende wat ik mij afvraag is hoe ze de vergelijking tussen BT en contextual hebben gedaan. Ik ben nog geen enkel bedrijf tegengekomen dat contextual targeting goed kan doen, omdat het erg complex is de context in detail te analyseren.

    Met onze software die gebruikt maakt van een semantische analyse is het mogelijk om specifieke producten te matchen op basis van context en gedrag. Iemand andere bedrijven tegengekomen die dit kunnen?

    Groeten,

    Bart @ Leiki


    7 februari 2008 om 11:51
    Bas

    BT is alleen maar een onderdeel van mogelijke targeting. systemen die ik ken (;-)) bieden alle oplossingen vanuit dezelfde techniek, en laat deze combineren met elkaar. Dus profiling + surfgedrag + contextual + survey (predictive targeting) + keyword

    segmenteren, classificeren, is dus heel belangrijk om goed te doen. En ben je die aanbieder van familie vakanties dan zorg je ervoor dat je meerdere attributen daaraan toevoegt en andere uitsluit. Voor die reisaanbieder is overigens dat reizentarget alleen relevant qua tijd (buying cycle) misschien zijn er wel hele andere kenmerken waar zo’n aanbieder op moet targeten; wie is de beslisser om die familiereis te kopen, welke interesses, welke leeftijdscategorie etc.

    Waar laat je de banner zien die getarget is, ook op de reis pagina? Lijkt me geen goed plan.

    Het opzetten van een goed target kan complex zijn en eist gedegen kennis van de doelgroep. In Nederland zijn partijen hier nog maar net mee bezig en is het veel te kort door de bocht om te zeggen dat het niet werkt.

    Er zijn BT systemen die niet real time hun profielen bouwen, maar die op basis van bekende cijfers (stir) van een site laten instellen. Dit heeft natuurlijk funeste gevolgen voor de kwaliteit van een profiel.

    Ik ben ervan overtuigd dat de komende maanden goeie campagnes gedraaid gaan worden.

    @Marcel, ik heb nog wel een paar updates/ resultaten voor je die ik je wil laten zien, dus kom maar weers eens langs zou ik zeggen…


    7 februari 2008 om 21:31
    Martine

    @Bart

    Jij ook bedankt voor je interessante commentaar! Het was overigens niet mijn bedoeling om twijfel te zaaien over ontologiëen in het algemeen en jullie aanpak in het bijzonder. Zoals je zelf al terecht aangeeft is de beste aanpak nogal altijd een hybride systeem en ik begrijp nu dat semantiek niet het hart is van jullie applicatie. Wij maken op die manier wel gebruik van een ontologie maar puur om recall te waarborgen, niet als ‘motor’ en ik zie dat ook niet gebeuren om de redenen die ik al aangegeven heb.

    Laten we inderdaad niet te veel over de techniek uitweiden, maar één ding moet me nog wel van het hart. In je laatste reactie komt het op me over alsof je denkt dat we een keyword-achtige aanpak hanteren. Dat is zeer zeker niet het geval, we weten allebei dat dat een aanpak van decennia terug is die niks met natuurlijke taalverwerking te maken heeft. Precies zoals jullie naar de context van een woord als “Java” kijken doen wij dat ook, alleen doen we dat door naar de omliggende woorden van “Java” te kijken in de tekst of teksten die voorhanden zijn, niet via een ontologie oid. De technologie die we daarvoor inzetten is gebaseerd op de informatietheorie van Shannon en al decennia state-of-the-art. Als we dat naast jullie ervaring zetten zijn we kennelijk aan mekaar gewaagd.

    Onze applicatie werkt inderdaad “OK”. Ik zal je een seintje geven als je het van dichtbij kan bekijken.


    8 februari 2008 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!