Google gaat zoekwoorden veilen
Google gaat voor het eerst in haar bestaan zoekwoorden veilen. Het zou gaan om Premium Adwords.
Zie ook: http://www.google.com/
Dat beweren Nederlandse zoekoptimalisatiebureau’s tegenover Voelspriet. Google Nederland geeft geen commentaar en zegt pas eind juni te willen reageren.
Premium Adwords staan helemaal bovenaan de zoekresultaten van Google. De Amerikaanse zoekmachine heeft als richtlijn dat maximaal twee advertenties boven het antwoordenlijstje mogen staan. Vaak zijn er meer gegadigden voor de positie bovenin het zoekscherm. Tot nu toe lost Google dit op door alle gegadigden beurtelings aan bod te laten komen in een advertentiecarroussel.
Het is bedoeling dat Google de twee posities per opbod gaat verkopen. Deze methode lijkt sterk op die van Overture, zie: http://www.content.overture.com/
Dit bedrijf kocht onlangs AltaVista en Alltheweb op en kondigde aan de strijd aan te binden met Google op zoek- en advertentiegebied. Overture laat adverteerders bieden op favoriete zoektermen. De hoogste bieder wint. Of er een maximum wordt gesteld aan het bieden, is niet bekend.
Consumenten merken vooralsnog weinig van de veiling van zoekwoorden. Per zoekactie zijn bovenin het scherm nooit meer dan twee advertenties te zien en maximaal 15-20 aan de rechterkant van de website (de posities rechts kunnen niet per opbod worden gekocht).
Hardop praten over het veilen van de zoekwoorden wil alleen Onetomarket, http://www.onetomarket.nl Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat Google Nederland de Premium Adwords per opbod gaat verkopen. ,,Dat is ons verteld door Marc Duijndam van Google Nederland.’’ Voelspriet legde deze uitspraak voor aan Duijndam. De salesmanager vraagt om ‘radiostilte’ todat het kantoor in Nederland officieel wordt geopend. Dat zal op 26 juni zijn, zie ook http://www.voelspriet.nl/
Bron: