Auto bestellen via internet is nog niet populair

28 mei 2003, 05:32

Consumenten zijn nog steeds erg voorzichtig met het kopen van een auto via internet. Dat blijkt uit een recent onderzoek van het Nipo onder 1.263 automobilisten.

Van de ondervraagden zegt 15% het kopen van een auto via internet niet te vertrouwen. In 2000 was dat 16%. De redenen daarvoor zijn dat er volgens hen geen garanties zijn en de betaling onveilig is. Het Nipo concludeert dan ook internet nog altijd geen alternatief is voor de dealer. Vooral vanwege het persoonlijk contact en de adviesfunctie van de dealer blijft een meerderheid van de automobilisten zijn auto gewoon bij de dealer bestellen. Het Nipo-onderzoek wijst uit dat internet vooral interessant wordt gevonden voor het inwinnen van informatie en het maken van prijsvergelijkingen. Voor het uiteindelijk bestellen van een auto gaat men vervolgens toch naar de dealer.Overigens blijkt ook uit het onderzoek dat de merkdealer zijn positie in de aftersalesmarkt heeft behouden, ondanks de opkomst van `fastfitters`. Bijna 90% van de automobilisten brengt de auto voor groot onderhoud of reparaties bij een garagebedrijf. Daarbij gaat het in driekwart van de gevallen om een dealer. Jongeren en automobilisten die weinig rijden zijn vaker geneigd voor een fastfitter te kiezen.

Bron:

Bovag Krant nr. 9, p. 3, 1/5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!