Nederlandse marketeer klaar voor Universal Search?
Als er één woord is dat tijdens het SES congres in Londen centraal stond op het gebied van SEO, dan is het wel verandering. Nu is verandering iets dat altijd al kenmerkend geweest is voor zoekmachine optimalisatie, dus wat dat betreft niets nieuws onder de zon zou je denken. Maar enkele belangrijke ontwikkelingen binnen de online wereld kunnen wel eens tot gevolg hebben dat de manier waarop websites geoptimaliseerd worden sneller gaat veranderen dan we tot nu toe gewend zijn…
Vorig jaar: Lancering Universal search
Een belangrijke ontwikkeling vorig jaar was de lancering van gemengde zoekresultaten door Google, gedoopt Universal Search. Zoekresultatenpagina’s worden niet langer enkel en alleen samengesteld uit verwijzingen naar webpagina’s, maar bevatten nu ook afbeeldingen, video’s, nieuwsartikelen of maps uit de verticale zoekmachines (zoals news.google.com) van Google en andere websites. Een zoekopdracht voor de keywords ‘Boer zoekt vrouw’ levert bijvoorbeeld in google.com een resultatenpagina op die twee video’s van de serie bevat.
Ook andere zoekmachines zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest om gebruikers een rijkere zoekervaring te bezorgen. Een prachtig voorbeeld is natuurlijk de nieuwe aanpak van Ask.com, Ask 3d. Zo levert een zoekopdracht op ‘Barack Obama’ allerlei verschillende media op die netjes gegroepeerd op het scherm verschijnen.
De lancering van deze nieuwe vormen van zoekresultatenpagina’s in de Amerikaanse markt ligt nu al een flink aantal maanden achter ons en neemt steeds grotere vormen aan. Ook in Nederland begint de lokale versie van Google steeds vaker gemengde zoekresultaten te tonen in plaats van alleen links naar websites.
De impact van Universal Search
De nieuwe manier van samenstellen van zoekresultaten heeft tot gevolg dat de wijze waarop een website goede posities krijgt in de zoekmachine verandert. Waren de primaire bronnen voor de zoekresultaatgegevens van de zoekmachine ‘vroeger’ enkel de pagina’s van de website zelf, tegenwoordig zijn er voor elk type content in de gemengde zoekresultaten eigen, apart te optimaliseren bronnen. Denk hierbij aan de verticale zoekmachines van Google en diensten als Youtube en Flickr. Om goed vertegenwoordigd te zijn binnen de gemengde zoekresultaten, zal een website zich op al deze nieuwe bronnen moeten richten en daarop moeten optimaliseren.
Vooral nu de nummer één zoekmachine binnen Nederland steeds meer gemengde resultaten laat zien wordt het belang van het optimaliseren op deze bronnen steeds groter.
Bredere aanpak SEO
Dit vraagt dus om een bredere aanpak van SEO (Organic Search) dan alleen het optimaliseren van de pagina’s, structuur en tekst van een website. Deze andere kijk op optimalisatie was verweven in het hele afgelopen SES congres in Londen. Concrete typen content die van belang zijn voor het optimaliseren op gemengde zoekresultaten zijn videos, persberichten, nieuwsartikelen, afbeeldingen, blogs, feeds en podcasts. Het is dan ook geen verassing dat er op dag twee van het congres voor al deze soorten content een aparte sessie ingericht was, die specifiek inhaakten op de manieren van optimalisatie voor deze vormen van content. Elk van deze sessies bood veel tips en tactieken voor het goed optimaliseren van deze specifieke onderdelen.
Het optimaliseren van verschillende soorten content is niet alleen belangrijk om bezoek vanuit de gemengde zoekresultaten te halen. Het kan ook zorgen voor veel direct verkeer vanuit de verticale zoekmachines, de social media websites en communities waar de content gedeeld en gepromoot wordt.
SES sessie over video optimalisatie
Een voorbeeld hiervan was de Video & Podcast SEO sessie waar onder andere Onil Gunawardana van Blinkx zijn visie gaf op het optimaliseren van video’s. Zaken die aan bod kwamen, waren het belang van het optimaliseren van de meta-gegevens van een video zoals de filename, de tags waarmee de video gecategoriseerd kan worden en de plaatsen waar video’s ge-upload kunnen worden.
Ook het belang van het kunnen analyseren van de effecten van een video in de vorm van statistieken kwam aan bod. Een goede tip die genoemd werd in die zin is TubeMogul. Via deze dienst kunnen video’s aangeboden worden aan een veelvoud van belangrijke video sites. Daarnaast kun je statistieken bekijken van onder meer het aantal views per videosite en de herkomst van bezoekers van de video’s.
Belang Social Media communities
Tijdens alle SEO sessies kwam naar voren dat de social media websites met hun communities een cruciale rol spelen in het bekend maken, verspreiden en waarderen van content. Om dat te bereiken moet de content van goede kwaliteit zijn, mensen boeien en op de juiste manier in de social media communities gelanceerd worden.
Op het moment dat binnen communities bepaalde media content veel gedeeld wordt en positief beoordeeld wordt, zullen verticale zoekmachines deze content als relevant en belangrijk gaan beschouwen en opnemen in hun index. Dit kan er dan weer toe leiden dat het uiteindelijk terecht komt in de gemengde zoekresultaten, aangezien die putten uit de uitkomsten van verticale zoekmachines. Een greep uit de social media websites die genoemd werden: Youtube, Flickr, Digg, Technorati, Del.ici.ous en Facebook. Voor elk type content en elke markt bestaat er tegenwoordig wel een social media site en community. Het is voor bedrijven belangrijk zich te richten op de toonaangevende sites voor hun specifieke sector of content.
Is de Nederlandse marketeer er wel klaar voor?
De introductie en ontwikkeling van Universal Search zijn een feit. Een andere manier van werken binnen de SEO industrie lijkt van steeds groter belang te zijn. Op het gebied van consultancy zijn we als SEO partij al volop bezig met het implementeren van nieuwe optimalisatietechnieken en manieren om in te springen op de optimalisatie van verschillende soorten content. Toch merken wij dat veel bedrijven nog niet of nauwelijks bezig zijn met dit soort zaken voor hun online marketing. Bovendien zien marketeers vaak nog niet het belang van deze vormen van SEO. Het lijkt erop dat de Nederlandse marketeer nog niet klaar is voor een nieuwe kijk op optimalisatie.
Wat zien jullie op korte termijn gebeuren met Universal Search & content optimalisatie ten behoeve van deze gemengde zoekresultaten? Is de Nederlandse marketeer voorbereid op de steeds verdere integratie van nieuwe content in zoekresultaten? Kunnen websites binnenkort nog goed vindbaar zijn zonder extra content in allerlei formaten? Graag hoor ik jullie ideeën hierover!
Dit bericht is geschreven door Jaap-Jan Frans, die vorige week namens Traffic4u de Search Engine Strategies in Londen bezocht. Zie ook eerdere berichten van de SES in Londen: Learning the lingo of your customer en Rock and Roll SEO volgens Frederick Marckini.
Universal Search is inderdaad wellicht een te smalle term voor deze ontwikkelingen. Het gaat om een bredere ontwikkeling van push naar pull marketing.
Uiteraard is search daarin leidend als het voorbeeld van een zeer effectief pull marketing middel, maar ik zie daarin ook een grote en toenemende rol weggelegd voor de sociale media die uiteraard pull marketing/intent driven bij uistek zijn.
Ik verwacht dat sociale media zelfs een stukje gaat overnemen van de mediaconsumptie van zoekmachines. Ik zou het niet vreemd vinden als mensen hun zoekvraag steeds meer gaan neerleggen in hun sociale netwerk en in communities.
In ieder geval leuke en spannende tijden!
Goede aanvulling Eduard, zowaar vergeten!
Dit is ook een van de redenen dat we een dienst hebben ontwikkeld op het gebied van Social Media Optimalisatie. In onze ogen een kruising tussen SEO en PR. We bestempelen het als SEO 2.0 😉
Absoluut goed punt qua ontwikkeling, Universal Search!
Echter ben ik van mening dat de marketeers in Nederland nog steeds (helaas) het belang van zoekmachinemarketing an sich eerst moeten begrijpen. Het is nog steeds iets abstracts voor velen.
Als je kijkt naar het aantal gebruikers op internet doen we het goed in ons land, echter kijkend naar de kennis, en dan met name zoekmachinemarketing, bij marketeers, moet men nog veel te leren…
Ik heb hier laatst toevallig een hele poos met Dimitri (@Paul, die ken jij wel van checkit en fh) zitten filosoferen. Ik verwacht ook dat sociale media hierin een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Sterker nog, ik zie het wel gebeuren dat uitbreiding van functies binnen social networks ertoe gaan leiden dat zoekmachines een kleiner aandeel in zoekresultaten gaan krijgen omdat binnen de communities meer “zoekverkeer” zal komen.
@Remi: Heropvoeding van communicatie en marketingafdelingen binnen bedrijven is denk ik een van de weinige manieren voor seo bedrijven om het op een te verantwoorden manier te budgetteren, natuurlijk nadat technisch een aantal dingen zijn geregeld.
Als je graag wilt dat iemand van de communicatie afdeling gespecialiseerd wordt in het oplossen van onderlinge conflicten tussen werknemers, dan gaat ie in de meeste gevallen een cursus doen. Ook hiervan is het geld niet direct zichtbaar terug te verdienen.
Datzelfde idee ga je waarschijnlijk ook krijgen voor het naar buiten treden van bedrijven via social media. Zo moeilijk is het niet, als het maar in het takenpakket van werknemers wordt opgenomen. Anders komt er immers niets van, want een seo bedrijf kan in dit geval weinig alleen doen, in tegenstelling tot het optimaliseren van websites en het regelen van ad campagnes in Adwords.
aanvulling: de noodzaak is er nu alleen nog niet voor bedrijven om hiermee aan de slag te gaan, simpelweg omdat de succesverhalen in een beperkte kring van geinteresseerden blijven hangen op dit moment. Maar als het echt goed werkt, en onderbouwt met duidelijke cijfers, dan weten anderen het snel genoeg.
leuk topic, echter wordt er wmb een beetje over het stukje heen gestapt waar Remi het heeft over ‘boeiende’ content.. Daar waar het technische aspect van optimalisatie redelijk goed in te schatten is, ligt de echte uitdaging in het engagen van de / je community. Daar veranderen de spelregels sneller dan Google’s algoritme…
Dank voor het overzichtelijke artikel!. Ik moet morgen een seminar geven waarin ook Universal Search wordt meegenomen, dus alle beetjes extra info komen van pas
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!