De feiten en cijfers over fotosite Flickr

5 maart 2008, 05:36

Flickr, dat volgende week 4 jaar bestaat, is wereldwijd één van de meest populaire websites voor het delen van (digitale) foto’s. Flickr is begin 2004 gelanceerd door het Canadese bedrijf Ludicorp en werd in maart 2005 overgenomen door Yahoo! Alhoewel Flickr geen officiele cijfers geeft, wordt het wereldwijde aantal accounts geschat op ruim 23 miljoen en werd eind vorig jaar de grens van 2 miljard foto’s bereikt.

Bruno Peeters verwijst op zijn blog naar een Frans onderzoek over het gebruik van Flickr. In het onderzoek dat is gebaseerd op data van 2006, is een uitgebreide analyse gemaakt van de 156.840.996 beschikbare publieke foto’s, 4.788.438 geregistreerde gebruikers, 46.646.865 comments en 72.875 groepen). De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:

  • 62% van de geregistreerde Flickr gebruikers heeft geen enkele (publieke) foto opgeladen.
  • 20% van de gebruikers hebben 82% van de foto’s opgeladen.
  • De pro-users (betalende gebruikers) vormen 3,7% van de gebruikers. Zij hebben 59,5% van de foto’s opgeladen.
  • Het gemiddeld aantal foto’s opgeladen voor alle gebruikers is 33. Indien enkel de gebruikers beschouwd worden die minstens 1 foto opgeladen hebben, stijgt het gemiddeld aantal opgeladen foto’s naar 87. Pro-users hebben gemiddeld 562 foto’s opgeladen, non-pro users 39.

Flickr kent zeer diverse types van gebruikers:

  • 39% is schijnbaar inactief : ze hebben geen publieke foto’s en maken geen gebruik van de functionaliteiten van Flickr zoals contacts, comments, favorites, groups.
  • 23% heeft geen enkele publieke foto opgeladen, maar ze maken wel gebruik van de communicatie-faciliteiten van Flickr.
  • 19% heeft wel foto’s opgeladen, maar participeert verder niet in de Flickr community.
  • 19% heeft foto’s opgeladen en participeert actief in de Flickr community.

De onderzoekers hebben bovendien de actieve gebruikers van Flickr in drie groepen opgedeeld:

  • MySpace like: weinig opgeladen foto’s, maar intensief gebruik van Flickr voor onderhouden van contacten.
  • photo stockpiling: Flickr wordt louter gebruik voor opslag van foto’s
  • social media use: gebruikers wisselen foto’s en kommentaren uit, duiden favorieten aan, …

Bron:

The Strength of Weak Cooperation : a Case Study on Flickr (pdf)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Paul Hottinga

    Een vrij standaard uitslag. Het is vaak zo dat slechts 20 % van de gebruikers 80 % van de activiteit voor hun rekening nemen. Dit zie je dus ook bij het uploaden van foto`s op Flickr.

    39 % is aanzienlijk percentage. Benieuwd waarom deze gebruikers na aanmelding afhaken.


    5 maart 2008 om 07:23
    Roel

    Leuke cijfers. PDF geeft dode link. Zou die graag willen hebben!


    5 maart 2008 om 08:52
    Diederick Olthoff

    Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn geweest na overname Yahoo,

    want nu moet je een Yahoo account hebben om aan Flickr te participeren.


    5 maart 2008 om 08:53
    Ron Lopetegui

    Komt de 80/20 regel toch weer naar voren! 😛


    5 maart 2008 om 12:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!