Een Dodesfelfo: altijd al willen hebben!

9 maart 2008, 19:13

Het is altijd lastig om vrienden en familie uit te leggen wat Twitter is, maar vooral: waarom gebruik je dat nou? Nadat ik het heb uitgelegd, blijven mensen toch altijd een beetje denken dat je daar je tijd verdoet. De presentatie van @erwblo blijft handig om er dan even bij te pakken. Het geeft in 65 slides de kracht van het netwerk weer. Donderdag 6 maart was ook zo’n dag waarop je voelt hoe krachtig Twitter kan zijn, hoe Twitter iets groot kan maken en vooral: waarom je zo onwijs veel lol kan hebben op Twitter. Op 6 maart werd de Dodesfelfo geboren!

Het begon met een tweet van @arnehulstein die schreef dat ‘Golfje druk bezig was zijn dodesfelfo op te roken’. Nu heb ik geen verstand van auto’s en dacht dat een Dodesfelfo wellicht een onderdeel van een auto was. Het bleek niet mijn onwetendheid over auto’s te zijn, maar een fout van @arnehulstein door het gebruik van T9. Er had ‘onderdelen’ moeten staan. Het woord Dodesfelfo riep bij mij zoveel associaties op, dat ik mensen op Twitter vroeg om mee te denken wat een Dodesfelfo nou kon zijn. En daarna om samen de Dodesfelfo tot de Poeremetator van Twitter te maken. En dat lukte. De hele dag werden er verhalen over de Dodesfelfo verzonnen. Hij werd gespot, er werden slogans voor hem bedacht en natuurlijk zijn eigen levensliederen. Hij kreeg fanshirts en kwam zelf ook op Twitter. Einde dag zette @marinalog een Dodesfelfo op Marktplaats.

Na een hele dag Twitter beheerst te hebben en continue in de Tweitgeist te hebben gestaan, leek de Dodesfelfo even tot rust te zijn gekomen. Zeker nadat @rotjong de Dodesfelfo achter het behang had geplakt. Maar niets bleek minder waar. 7 maart kwam de Dodesfelfo weer in de Tweitgeist en een fanhyves werd opgericht. Op dit moment is het even rustig rondom de Dodesfelfo.

Buiten dat ik donderdag echt ontzettend gelachen heb, bewijst dit voor mij weer hoe krachtig Twitter is. Als je Twitter uit wil leggen en zegt dat het een soort chatbox is, leg je maar een deel van het verhaal uit. De wijze waarop deze groep Twitteraars media gebruiken, hoe snel ze verschillende middelen gebruiken (Martplaats, Hyves, Mobypicture, blogs schrijven etc.) maakt iets kleins ineens tot iets groots. Iets wat heel snel buiten Twitter komt. Twitter heeft in die zin een aggregator-rol en brengt mensen en hun verhalen en foto’s samen vanaf diverse plekken en met diverse middelen. Via mobiel en via het web en zelfs ook hun echte fysieke plekken zoals met Trackr. Ook al is het nu alleen nog een kleine groep die voorloopt, voor mij voorspelt dit hoe we met media om zullen gaan in de toekomst. Voor mij is dit dagelijks een inspiratiebron. Dat zoiets kleins als de Dodesfelfo zoiets groots (nou ja, op Twitter dan) en levends kan worden, bewijst wederom de kracht van dit netwerk. En daar hadden we zoals met de Poeremetator niet eens een radiocampagne voor nodig.

Zie het hele verhaal hieronder in de Slideshare:

Karlijn van den Berg is strateeg bij MUSE Amsterdam en IceMobile. Hiervoor werkte zij als strateeg bij Draftfcb en Tribal DDB.

Categorie
Tags

23 Reacties

    media

    Snap nu eindelijk waar het eigenlijk om ging!

    Vwb Twitter, dat heeft al vaker laten zien dat het een enorm krachtig middel is om iets snel naar buite te krijgen. De samenstelling van de gebruikers (veel mensen uit de media en journalistiek) zorgt er voor dat veel zaken op een gegeven moment ook weer terug zijn te vinden in print, radio of tv. Zo waren mijn dochters op een willekeurige zondagochtend erg verrast dat er op tv een goedemorgen werd gewenst aan de mensen uit Arnhem 😉


    9 maart 2008 om 19:37
    Arne Hulstein

    Leuk Karlijn. Hoewel ik de kracht van sociale netwerken en direct contact wel kent, verbaast het me soms toch weer hoe snel dingen zich kunnen ontwikkelen. Een simpele tikfout in het woord “onderdelen” zorgde ervoor dat T9 besloot dodesfelfo te versturen en voor ik goed en wel op kantoor was, was de discussie al begonnen. Op dit moment registreert terraminds.com/twitter 437 berichten over de dodesfelfo en het zullen er nog wel meer worden als dit artikel meer aandacht gaat krijgen. Een olievlek is er niks bij. Geweldig om te zien. En het leuke van de dodesfelfo is dat je het ook goed kunt volgen. Voor donderdag vond google geen enkele dodesfelfo, dus is ook goed te zien hoe een concept (of nieuws) snel en doeltreffend kan worden verspreid.


    10 maart 2008 om 06:41
    wouter

    Tja, wat is ‘groot maken’. Een handjevol Twitter-nerds die elkaar er meer lastig valt? Mwah. Een stukje erover schrijven via Marketingfacts schiet al veel meer op. Met een radiocampagne bereik je nóg meer mensen. En TV schijnt het helemaal goed te doen. Zo was er een slim reclamebureau dat ook een fantasiewoord bedacht – inderdaad ja, dankzij die handige T9 functie. En nu schijnt het dat een groot deel van Nederland elkaar ’s morgens begroet met Goeiemoggel! 😉


    10 maart 2008 om 06:41
    Arne Hulstein

    @wouter

    Bij mij geeft T9 geen goeiemoggel hoor. Het is natuurlijk wel gebaseerd op een tikfout, maar voor goeiemoggel moet je wel gaan spellen. Dodesfelfo kent elke telefoon, opvallend genoeg. 😉


    10 maart 2008 om 07:17
    MarkvdrHeijden

    65 slides nodig om de kracht van het netwerk aan te tonen. Dat zegt het eigenlijk al.


    10 maart 2008 om 07:24
    Karlijntje

    @markvdrHeijden: 65 hele goeie voorbeelden, 2 overtuigd mensen helaas niet. Kennelijk hebben mensen dat nodig die het niet zelf ervaren. Het mooie is namelijk dat heel veel mensen veel van Twitter vinden zonder het zelf te ervaren. Ze vinden het stom en dom, zonder het zelf te proberen. Die afkeurende houding heb ik heel vaak gezien met nieuwe technologieen: mobieltjes, mobiel internet, msn etc etc. Kortom: te makkelijk om het daarmee af te doen.


    10 maart 2008 om 07:37
    Karlijntje

    overtuigt met een t natuurlijk…


    10 maart 2008 om 08:40
    wouter boon

    @karlijn

    (dit keer met mijn achternaam, is misschien zuiverder 😉

    Inderdaad, sinds we internet hebben en mobiele telefoons, kunnen we sneller onze gedachten met elkaar delen. Dat heeft zich al lang bewezen. En belooft nog ontzettend veel meer voor de toekomst. Mee eens. Maar dat neemt niet weg dat ik Twitteren, net als chatten, toch zie als tijdvulling. Zit je de hele dag met mensen die je niet kent, over een woord te praten dat niet bestaat (get a f***** life, zou ik bijna zeggen). En het is natuurlijk leuk om deel uit te maken van een community (klinkt iets aardiger dan nerd) en het gevoel te hebben iets de wereld in te slingeren, maar voorlopig is het nog zo ontzettend niche en koopt de adverteerder er dus niet zoveel voor. Vergelijk het met de viral, bestaat al véél langer dan Twitter, maar heeft zich nog niet op zo’n manier bewezen dat de adverteerder klakkeloos kan roepen: ‘doe mij maar een viral, lekker goedkoop’. En als jullie nieuwe woord – dat ik ‘gek genoeg’ nu alweer vergeten ben – net zo groot wordt als de studentenstakingen, dan ben ik oprecht onder de indruk van het gemak waarmee jullie dat gelukt is. En als je het vervolgens als marketingtool kunt inzetten – let wel; met commercie als uitgangspunt dus – ben ik helemaal onder de indruk!


    10 maart 2008 om 09:23
    jpschadde

    Nou, ik ervaar Twitter sinds kort, maar maak er niet een gigantisch gebruik van. (generaliseer( Studenten gebruiken het minder dan de werkenden onder ons. Waarschijnlijk omdat het netwerk nog niet zo gevormd hoeft te worden, of de noodzaak daartoe niet zo aanwezig/duidelijk is. Als er wél getwitterd wordt, is er natuurlijk maar een select groepje geïnteresseerd in het wel en wee van die betreffende student.

    De kracht van Twitter is in 1 sheet uit te leggen; snelle communicatie onder een grote groep ‘socials’. Een eventuele 2e sheet kan aangeven dat in het verlengde daarvan, je in ´het echte leven´ met elkaar kennis maakt. Voor de gezelligheid, of het netwerk, of gecombineerd natuurlijk.

    Voor mij is het nu nog makkelijker om MSN te gebruiken, of een groep bevriende niet-twitteraars te smsen. Je benadert een selecter gezelschap natuurlijk, het is minder web 2.0, maar het werkt ook. Aangezien ik op Twitter een gebrek aan followers heb, zal ik wel moeten. Kan ook komen door mijn gebrek aan ’tweets’.

    Ik kan me in ieder geval volledig inleven in de diehard gebruikers, als ook in de anti-gebruikers. En zoals Karlijn aangeeft; zo begon het ook bij het mobieltje. Daarvan snapten mensen eerst ook niet dat ik er één had, maar ineens liep het storm…


    10 maart 2008 om 09:26
    Karlijntje

    @wouter (dank voor de achternaam :D)

    Ik geef niet aan dat de Dodesfelfo een groot marketingsucces is, ook geef ik niet aan dat Twitter nu meteen kansen biedt voor adverteerders. Ik adviseer Twitter ook nog helemaal niet aan klanten om in te zetten, net zoals ik dat nog nooit heb gedaan voor Second Life. Natuurlijk kijk je dan eerst naar massa, naar een brede doelgroep. Maar dat Twitter impact kan hebben geloof ik wel degelijk. Ik leg in dit voorbeeld parallellen met Poeremetator, studentenstakingen etc. Als voorbeeld dat ik maar weer eens ervaar hoe snel iets kan groeien. En zonder al teveel energie.

    Wat ik aangeef is dat de manier waarop mensen Twitter gebruiken, maar vooral heel veel middelen daar omheen mij inspireert over waar we heen gaan. Over de kracht van groepen, die met elkaar in contact staan, met elkaar meelezen, via Trackr/Bliin en via Mobypicture continue elkaar op de hoogte brengen. Die nieuws brengen vanaf congressen en vanaf concerten (direct films en foto’s online). Ik heb dat op zoveel momenten ervaren: tijdens het Filmfestival, op congressen, maar ook dagelijks op het werk.

    Filosofeer eens mee. Zie het niet alleen als tijdverdrijf. Voor mij is dat het namelijk wel degelijk niet. Ik krijg dagelijks tips voor mijn werk via Twitter. Ik krijg alle blogupdates binnen via Twitter (ik lees mijn RSS-feeds amper meer). Wat je zag toen Twitter in NL veel gebruikt werd, dat het aantal blogberichten drastisch afnam. Mensen hebben allang de nieuwtjes uitgewisseld via Twitter. Ellenlange stukken schrijven is dan allang niet meer nodig.

    Wouter, kom gewoon eens gezellig op Twitter en ervaar het zelf. Maar vooral: stel je open en filosofeer mee. Waar denk jij dat mediagebruik heen gaat en zie Twitter als voorbeeld niet perse naar waar het eindigt (ik geloof echt niet dat Twitter de holy grail is maar wel de aggregator vorm die het heeft)? Doe het niet als tijdsverdrijf (get a fucking life) maar zie hoe het zich gaat ontwikkelen. Je schuift iets te makkelijk af.


    10 maart 2008 om 10:25
    Karlijntje

    @william: precies, Twitter is een enorme goeie ‘plug-omgeving’ en dat geeft tegelijkertijd de kracht aan van het netwerk. Net zoals Marco in de eerste reactie aangeeft; de mensen op Twitter zijn mensen die actief zijn in media en journalistiek en daarmee heb je snel een enorm bereik. Het gaat namelijk heel erg snel buiten Twitter.


    10 maart 2008 om 10:40
    Stijn Kruijssen

    Op zich een hartstikke leuk grapje. Maar wel een ontzettende inside-joke zoals heel Twitter op mij toch blijft overkomen als een groepje fanatiekelingen (die veel lol hebben samen, dus wat dat betreft prima en niks op tegen). Maar dat dit “bewijst hoe krachtig Twitter is” – Nee. Elke vriendengroep of voetbalteam zal op z’n tijd zo’n grap hebben. Met alle respect, maar de Dodesfelfo hyve heeft 10 leden, ik ben bang dat we niet over de volgende internethype kunnen praten..


    10 maart 2008 om 10:47
    Marina

    Zeg Karlijn, wanneer kom je je Dodesfelfo hier ophalen? Ik zit op die 20.000 euro te wachten!


    10 maart 2008 om 11:38
    gerben

    En nu verwacht je dat NIET twitteraars snappen waarom twitter zo geweldig is? OMG.

    Ik zie in 1 blogposting meer dan 20 links naar locaties die onsamenhangend zijn op direct niveau. Enkel het woord Dodesfelfo komt als een rode draad overal terug.

    Twitter kan je niet uitleggen, twitter moet je ervaren.

    (Zo, dat is gezegd). Back to Twitter.


    10 maart 2008 om 20:23
    Karlijntje

    @gerben

    volgens mij moeten Twitteraars gewoon even de presentatie bekijken. Maar idd, misschien is dit iets te incrowd. Ik hoop echter dat ook niet-twitteraars kijken wat iets als Twitter kan doen en door het misschien wat vreemde verhaal heenkijken.

    En precies wat jij zegt, zei ik vandaag ook op Twitter: oordeel niet over iets wat je niet zelf hebt ervaren. Wat de boer niet kent dat vreet die niet; dat spreekwoord geldt toch nog steeds voor heel veel marketeers helaas.


    10 maart 2008 om 20:32
    Karlijntje

    @floris

    daar ga ik niet te snel vanuit, maar van een aantal mensen voel je het er gewoon meteen vanaf (en van Wouter weet ik dat hij het niet gebruikt bv). En dit is ook gewoon iets wat ik dagelijks merk in discussies over Twitter. Veel mensen zeggen: ja, dat ga ik niet gebruiken, zonde van mijn tijd, wat doe je daar nou, zonder het zelf te gebruiken. Ik geloof heus dat er mensen zijn die het gebruikt hebben en het niets vinden, prima. Je mag het ook niets vinden.

    Ik weet niet hoeveel mensen er actief zijn, maar wanneer vind jij iets actief? Wel een leuke vraag om aan de oprichter te vragen idd.

    Overigens probeer ik gewoon steeds een wedervraag te stellen. Als mensen negatief zijn over Twitter, vraag ik: kijk verder dan Twitter. Twitter is 1 manier, het gaat mij om het mechanisme. Ik hoop dat mensen meedenken over waar het heen gaat. De discussie wordt zo snel afgekapt en dat vind ik jammer.


    11 maart 2008 om 08:42
    Floris

    @Karlijn,

    Ik had het niet gelijk over jou, maar de discussie over de (on)zin van Twitter loopt natuurlijk al wat langer. Die polariseert relatief snel. Ik ben het met je eens dat dit soort mechanismen an sich interessant zijn, alleen bekruipt me het gevoel bij Twitter dat er nogal wat marketeers actief zijn die het mechanisme kunstmatig in gang zetten/houden met als doel te laten zien hoe interessant Twitter wel niet is. Als er dan ook allemaal fancy terminologie wordt bedacht wordt het al vrij snel een gehyped speeltje voor marketeers.

    Beetje lastig uit te leggen, maar ik vraag me af hoe indicatief Twitter is om te laten zien hoe ‘de massa’ in de toekomst omgaat met communicatie. Want wat op dat vlak gaat gebeuren is natuurlijk wél een interessante discussie.

    Tsja, wanneer ben je een actieve twitteraar? Als je dagelijks minimaal één keer update? Als je dagelijks de twits van een ander volgt? Geen idee eigenlijk. Hoe kijken de actieve twitteraars daar zelf tegenaan?


    11 maart 2008 om 09:34
    Floris

    twits = tweets natuurlijk 😉


    11 maart 2008 om 09:35
    Karlijntje

    @floris

    die discussie wordt inderdaad vaak gevoerd, maar helaas vaak niet over de inhoud. Dank dat je nu meedoet op inhoud 😀

    Wat ik zie bij een politieke partij waar ik actief ben als ik dingen als Twitter en Mobypicture inzet, dat mensen heel snel zeggen: leuk, handig, doe mij ook! Dingen simpel uitleggen en laten zien dat je daarmee tijd bespaart, sneller op de hoogte bent en sneller dingen verspreid: daar weet ik mensen wel mee te overtuigen. Vandaar dat ik wel geloof dat het indicatief is voor hoe de massa ermee om zal gaan. Twitter is enorm multitasken: tv kijken, congressen bezoeken, foto’s maken, bloggen. Multitasken is iets waar jongeren mee geboren zijn en wat ze verwachten van toekomstige diensten. Alleen om die reden geloof ik dat het voor een groot deel voorspellend is. In welke vorm, daar kunnen we alleen maar over filosoferen 😀


    11 maart 2008 om 10:20
    Arne Hulstein

    @floris

    In hoeverre heeft twitter op dit moment zin? Dat is maar helemaal de vraag. Het heeft zeker zin voor de fanatieke/actieve twitterazi, want die hebben een actief realtime sociaal netwerk dat ze onafhankelijk van tijd en plaats kunnen raadplegen. Marketingtechnisch denk ik niet dat er op dit moment veel meer uit te halen valt. Maar in de toekomst zullen communicatiemiddelen wel heel anders worden ingezet dan op dit moment. Nieuwe generaties zullen nieuwe manieren vinden om met elkaar in contact te blijven. Zelf denk ik dat de verschuiving plaats zal vinden naar het onderhouden van relaties via mobiele vormen van communicatie. Twitter is daarin een voorbode voor dingen die binnen nu en een jaar of 3 zullen gaan gebeuren. Naar mijn mening ligt de kracht in de mogelijkheid om anderen bij je directe leven te betrekken en ook jezelf bij anderen te betrekken. En die mogelijkheden zullen ook in de marketing uiteindelijk ingezet kunnen gaan worden om betrokkenheid te kweken bij bedrijven en producten. Al zal ook dat op een andere manier worden ingestoken dan tot nu toe het geval is.


    11 maart 2008 om 11:31
    jeroenmirck

    @Karlijn: No offense, maar zelfs als actieve twitteraar vind ik dit voorbeeld juist een uitstekend argument voor al die critici die beweren dat mensen op Twitter “hun tijd aan het verdoen zijn”…


    14 maart 2008 om 12:36
    Karlijntje

    @jeroen

    oh, die opmerking snap ik wel. Maar hoe vaak is ‘humor’ (de reden waarom dit 1 dag even een hype’je was) niet een aanleiding dat iets groot werd? Goeiemoggel werd daarom hier als als ander voorbeeld gegeven. Kortom: het lijkt tijdverdrijf, maar het ‘onderwerp’ maakt in dit geval niet zoveel uit. Het demonstreert echter alleen maar het mechanisme en de eventuele ‘kracht’. Juist omdat dit zo onnozel is en een niet bestaand woord geeft het aan dat je zelfs van ‘niets’ ‘iets’ kunt maken.

    Ik snap dat dit stuk heel veel munitie geeft voor de critici, prima. Laat ze dat eerst maar zeggen, daarna weer een discussie op inhoud.


    14 maart 2008 om 13:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!