Omzet online bureaus stijgt naar 650 miljoen euro
De omzet van de online bureaus in Nederland is het afgelopen jaar met 30 procent gestegen tot een bedrag van 650 miljoen euro. Deze cijfers kunnen worden vastgesteld aan de hand van de publicatie van de nieuwe Pitch View Annual 2008, de jaargids met de online bureaus van Nederland, die gisteren is uitgekomen.
Uit een enquête die Pitch View hield onder alle bureaus blijkt verder dat op de vraag wat voor de bureaus de grootste uitdaging is in 2008 een drie thema’s centraal staan: de eigen positionering in de markt, het managen van de groei en het vinden van het juiste personeel.
Initiatiefnemer Ronnie Overgoor van Pitch Mgt.: ‘De 650 miljoen euro is gebaseerd op wat wij kunnen concluderen uit onze Pitch View gegevens, maar is aan de behoudende kant. We zijn ervan overtuigd dat de volledige markt nog een stuk groter is. We zullen elk jaar completer worden als onafhankelijk overzicht, waardoor de cijfers steeds nauwkeuriger zullen zijn. Maar dat het een groeimarkt is mag duidelijk zijn.’
De Pitch View Annual wordt voor de tweede keer uitgegeven en is gebaseerd op de website www.pitchview.nl, een initiatief van Pitch Mgt. en uitgever BBP. De website biedt een overzicht van bijna 250 online bureaus in Nederland. Bijna 100 bureaus (20 procent meer dan de eerste editie) hebben een uitgebreid profiel samengesteld en worden gepresenteerd in de Pitch View Annual 2008.
Bron: Twinkle
Dit is een stuk meer dan de 154 miljoen die het IAB rapporteert. waarin kan het verschil zitten. de markt voor search wordt door het IAB natuurlijk niet meegenomen, maar die ligt volgens mij ergens rond de 200 a 250 miljoen. blijft er nog steeds een gat van een slordige 250 miljoen.
iemand enig idee waar ‘m dat in zit?
Eddy
ah.. kijk eens. Naast 9 pop-unders van ringtones ‘beantwoord deze domme vraag (www.mt50.nl) en zit aan een jaarabonnement vast’ (wie durft daar nog met goed fatsoen banners voor uit te zetten..) is ook otto d’r in getrapt. Je zult er maar mee geassocieerd worden.
@hamoen: omdat dit totaal iets anders is dan online mediabestedingen (= wat wordt er uit gegeven aan online advertising), hier gaat het om omzetten van bureaus (= wat wordt er uitgegeven aan productie van websites, campagnemateriaal, etc).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!