Kwaliteit webwinkels laat te wensen over
Een op drie artikelen wordt nooit bezorgd, op websites ontbreekt het aan essenti?le informatie en aanbetalingen voor terugbezorgde goederen worden niet teruggestort. Dat is de treurige balans van een onderzoek van het European Consumer Centre (ECC) naar webwinkels.
EEC, een initiatief van de Europese Commissie, heeft in 2002 114 bestellingen geplaatst bij online winkels in dertien Europese landen, onder meer voor T-shirts, inktpatronen, papier, cd’s, DVD’s, speelgoed, een woordenboek en een horloge. Slechts 75 procent daarvan werd ook daadwerkelijk bezorgd.
Ook werden 262 Europese webwinkels aan een kwaliteitsonderzoek onderworpen. Deze winkels zijn onder meer verplicht om consumenten te informeren op hun recht om binnen zeven dagen artikelen terug te bezorgen of bestellingen af te zeggen, maar bij 32 procent van de websites ontbrak deze informatie. Het EEC stuurde zelf 57 van 75 de goederen terug, maar in 18 gevallen werd er niet terugbetaald.
“Ons onderzoek toont aan dat online winkelen in de Europese Gemeenschap nog erg veel problemen kent,” zegt directeur Tina Leonard van EEG Dublin in een verklaring. “Er is te weinig bescherming. Willen consumenten met meer zekerheid online kunnen winkelen, dan moet hier meer aandacht aan worden besteed.”
De bevindingen van het EEC lijken vooralsnog geen invloed te hebben op het aantal mensen dat online bestellingen plaatst. De markt voor online consumentenbestedingen is vorig jaar alleen al in Nederland gestegen naar een omzet van 980 miljoen euro, zo bleek eerder onlangs uit de ‘Online Shopping Monitor 2002’, het onderzoek naar online consumentenbestedingen dat elk half jaar door Blauw Research en Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd.
Bron: