AOL koopt social network Bebo voor 850 miljoen dollar
AOL maakte vandaag bekend dat het in onderhandeling is met Bebo (Blog early, blog often). Met ongeveer 80
40 miljoen geregistreerde gebruikers is Bebo wereldwijd één van de meest populaire sociale netwerken. Alhoewel Bebo, net als MySpace en Facebook, van Amerikaanse afskomst is, is het vooral populair in landen als de UK, Ierland en Australie.
AOL koopt Bebo voor een bedrag van 850 miljoen dollar.
Dat is dus 10 dollar per gebruiker. Dus aannemende dat Bebo haar positie handhaaft, moet er per gebruiker minstens 10 dollar aan reclameinkomsten gegenereerd worden over drie jaar? klinkt mij als doable, afhankelijk van de intensiteit van gebruik.
Goede prijs?
Hyves dus 40 Mio dollar waard?
@Wilco. Hyves heeft ruim 6 miljoen gebruikers (dus ongeveer 1/13). Kom ik toch op 65 Mio uit. Not bad.
Wellicht goed om eens na te gaan wat de waarde is van een gebruiker. Koop je voor 10 EUR aan Google Adwords gemiddeld 1 nieuwe aanmelding in? Lijkt me wel.
@Wilco, Joost: ik had iets te snel gelezen vanmiddag; AOL heeft na de koop van Bebo samen met AIM en ICQ (beide al in bezit van AOL) 80 miljoen geregistreerde gebruikers. Bebo zelf heeft 40 miljoen geregistreerde gebruikers. Daarmee komt de deal overeen met ruim 20 dollar per geregistreerde gebruiker (en zou Hyves met 6 miljoen geregistreerde gebruikers een waarde hebben van 120 miljoen dollar).
Die 20 dollar per geregistreerde gebruiker is overigens vergelijkbaar met wat MySpace destijds kreeg voor haar gebruikers. MySpace werd destijds verkocht voor 580 miljoen dollar en had toen 21 miljoen geregistreerde gebruikers oftewel ca 28 dollar per gebruiker.
Welk bedrag per monthly visitor van dit soort zou je wel kunnen terugverdienen via advertising? De grondslag hiervan verandert jaarlijks volgens mij. Wat is jullie idee?
Persoonlijk zou ik advertentiedeel niet hoger dan 25% willen inzetten; ik heb hogere verwachtingen van leadgeneratie, sponsoring en andere inkomstenbronnen. Modellen die alleen zijn gebaseerd op advertentiemodellen zijn imho te riskant.
Wat zou dat betekenen voor andere SM platformen?
We zagen de potentie van Facebook toen zij hun platform open gingen stellen voor apps/widgets, daarna is het eigenlijk voor mij een beetje onbewust gegaan, maar wat een duidelijk gewonnen race als je de situatie nu bekijkt
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!