Valueclick krijgt miljoenenboete

18 maart 2008, 12:19

Via Nu.nl las ik net dat Valueclick een schikking van 2,9 miljoen dollar (zo’n 1,9 miljoen euro) heeft getroffen met de Amerikaanse handelswaakhond FTC wegens misleidende reclame.

ValueClick beloofde internetgebruikers in advertentiebanners, pop-ups en e-mail allerlei ‘gratis geschenken’, zoals iPods, spelcomputers en plasmatelevisies. Wie op die aanbiedingen inging, raakte verzeild in een woud van reclamewebsites, waar internetters allerlei betaalde diensten moesten afnemen om voor de prijs in aanmerking te komen.

Volgens de FTC heeft ValueClick zich daarmee schuldig gemaakt aan ernstige misleiding. Het bedrijf, dat geen schuld bekent, betaalt een fikse schikkingssom van 2,9 miljoen dollar (1,9 miljoen euro). Ook moet het zich in het vervolg van dergelijke praktijken onthouden.

Valueclick is een grote speler op het gebied van online marketing, vooral in de VS. Valueclick heeft een eigen netwerk en is tevens eigenaar van affiliate marketing partij Commission Junction en prijsvergelijker Pricerunner.

Barry Kampstra
Managing director bij Daisycon

Barry Kampstra is één van de drie oprichters van Daisycon. Daisycon is in Nederland actief op het gebied van Cost-per-Click, Cost-per-Lead en Cost-per-Sale online marketing. Met ruim 30.000 aangesloten publishers mag Daisycon zich met recht marktleider op het gebied van performance based online marketing noemen. Zie ook LinkedIn.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!