Hoe is het gesteld met jouw privacyverklaring?

26 maart 2008, 12:08

onlineprivacyDe privacyverklaring is niet het favoriete onderwerp van online marketeers, maar is vandaag de dag steeds belangrijker. Hoewel er soms ook gesteld wordt dat online privacy iets is voor bejaarden, maakt de consument zich zorgen om online privacy en vragen ook marketeers zich af hoe het zit met privacy en behavioral targeting.

In een privacyverklaring geef je een aan wat je doet met verzamelde gegevens van een ander. Zo’n verklaring was al een hele tijd verplicht, maar pas nu Google het ook is gaan eisen, wordt het voor veel mensen actueel, zo stelt ICT-jurist Arnoud Engelfriet in dit uitstekende artikel bij Netters.

Onderdelen die in een privacyverklaring vaak aan de orde komen zijn de gegevens die je vastlegt rondom webbezoek, contactformulieren, registratie van gebruikers en ook de advertentieviews en -clicks. Gebruik je een dienst zoals Google AdSense je advertenties te plaatsen, dan moet je expliciet melden dat derden de persoonsgegevens verzamelen en hoe ze dat doen. Google stelt bijvoorbeeld dat je bij gebruik van Adsense of Google Analytics je gebruikers moet informeren over wat Google gaat doen met de gegevens.

Ik denk het goed is als we binnenkort de disclaimer van Marketingfacts ook maar eens moeten (laten) doorlichten. Wanneer heb jij de online privacyverklaring van je site voor het laatst aangepast?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Wim Bekkers

    Nu is zo’n privacyverklaring wel mooi, maar bedoeld voor mensen, en die lezen ‘m toch niet.

    Wat ik wil is dat ik mijn browser in kan stellen dat, bijvoorbeeld, cookies voor website-analyse niet worden geaccepteerd (en andere cookies wel). Een initiatief als P3P was daar op gericht, met machine-readable privacy-informatie, maar lijkt niet echt van de grond te zijn gekomen?


    26 maart 2008 om 17:18
    Paul Bos

    Hm, of de privacyverklaring nooit wordt gelezen dat weet ik niet. Ik weet wel dat dit voor binnenkort weer extra werk oplevert. *zucht*


    26 maart 2008 om 18:09
    media

    Wordt inderdaad tijd dat we de disclaimer van Marketingfacts updaten. Die heb ik eenmaal opgesteld (waarschijnlijk ergens van gekopieerd) en daarna eigenlijk nooit meer goed bekeken.


    26 maart 2008 om 18:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!