Marketingblogs & Papegaaien

26 maart 2008, 17:45

Heeft Jeroen Mirck hier een punt? Of niet? Zo ja, dan ga ik gewoon weer analoog!

Jeroen Mirck schrijft:

Als er een ding is waar marketeers goed in zijn, dan is het zichzelf promoten. Dus heeft iedere zichzelf respecterende marketingconsultant een eigen weblog. Op IT-ers na is er geen beroepsgroep die zo actief is met bloggen. Helaas is meer niet altijd beter. […] Veel marketeers verliezen zich inhoudelijk in papegaaiengedrag of focussen teveel op zoekmachine-optimalisatie om hun blog toch maar vooral hoog te laten scoren bij Google. […] Inhoudelijke valkuil van veel langlopende marketingblogs is dat ze na verloop van tijd voorspelbaar worden, in herhaling vallen of zich verliezen in incrowd-discussies.

Lees meer op Dutch Bloggies.

Egbert Jan van Bel is auteur van marketingboeken (won de marketlingliteratuurprijs in 2004 met 'Event Driven Marketing' en is docent MBA aan de UVA / HVA en aan de Leergang CRM van Beeckestijn. Daarnaast adviseert hij enkele internationale bedrijven op commercieel terrein, als interim adviseur bij Pleon.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Stijn Kruijssen

    Een week nadat het op verschillende andere marketingweblogs heeft gestaan, dit bericht plaatsen. Tja, dat lijkt wel op in herhaling vallen of papegaaiengedrag. Dus heeft Jeroen Mirck een punt? Ja.


    26 maart 2008 om 18:26
    media

    Op deze manier heeft Jeroen inderdaad een punt Egbert Jan 😉

    Sluit me overigens ook aan bij Stijn. Bloggen is snel, direct en met eigen mening. Niet een week later dus!


    26 maart 2008 om 18:38
    BasvdBeld

    “Lees meer op Dutchcowboys” en dan een link naar Dutch Bloggies.

    Ik heb wel eens commentaren op DC gelezen dat postings een bedroevend niveau hadden en een absoluut dieptepunt waren, wat moet ik dan in hemelsnaam hiervan zeggen ;).

    Egbert Jan, hoe zeer meen jij het deel “dan ga ik gewoon weer analoog!” want ik ben bang dat als je je woord moet houden je het wel eens lastig zou kunnen krijgen…


    26 maart 2008 om 19:17
    media

    @Bas: ah, dat was mijn fout, ik heb de link aangepast en daar per ongeluk dc ipv db geschreven. Was ook zo ondersteboven van deze posting 😉


    26 maart 2008 om 19:21
    ejvanbel

    Wat is nu het beste weblog en wat niet. Je kunt hier nooit een uitspraak over doen. Jeroen Mirck verteld in een interview dat grote partijen als molblog en marketingfacts niet meegaan in de jurering omdat er sprake zou zijn van belangenverstrengeling. Dat zet de hele verkiezing wat scheef.

    Kijk, een paard kan een race winnen en Ajax wint van Feijenoord of andersom. Iets als het/de beste marketingboek, website, acteur, goochelaar of pipo… is vrijwel onmogelijk te bepalen. Dat is altijd arbitrair en eigenlijk doet het er niet toe. Zo’n verkiezing is al marketing op zich. Het is papegaaien gedrag om verkiezingen te organiseren. Met name in de marketing (communicatie) wereld is wel voor alles en iedereen een prijs bedacht.

    Misschien had ik al meteen in de posting moeten aangeven dat het mijn insteek was om het fenomeen verkiezing in de spotlights (?) te zetten. Ik heb ook wel eens een marketingprijs gewonnen en ben wel eens genomineerd. Dat je op een lijstje voorkomt van mensen die gezien worden vanwege hun werk en betrokkenheid, dat heb ik dan altijd zeer gewaardeerd. Maar, was mijn prestatie nou zoveel beter dan de andere vier?

    Mijn punt is; stop met die vele rare verkiezingen in marketing en communicatieland. Het leidt af en geeft een verkeerd beeld. Er zijn nl geen winnaars te benoemen. Het is papegaaiengedrag om weer ergens een verkiezing voor te bedenken. Het lijkt allemaal op elkaar. Laat de jury van het beste blog e.v.a. daar eens over nadenken.

    Of doen we een verkiezing van de Beste Jury van Marketingprijzen in Nederland?


    26 maart 2008 om 19:39
    media

    Ah, begrijp nu waar je heen wilde met je discussie 😉

    Ben het overigens wel met je eens; het begint uit de hand te lopen al die awards. Volgende week spinawards en bij next web zullen ze ook vast wel awards hebben. Dan hebben we nog de lampen, de effies, de gouden loekies, de thuiswinkel awards, de adwards en ga zo maar door. Allemaal goede excuses om weer eens met je collega’s te gaan borrelen maar of het heel veel zegt over de kwaliteit?


    26 maart 2008 om 20:17
    Sjef Kerkhofs

    Ik ben het zeker met Jeroen eens dat er veel ‘papegaaiengedrag’ tussen zit, ik kom in mijn GR zeker bij 3 of meer weblogs dagelijks dezelfde berichten tegen. Dit is echter gezien de grote hoeveelheid aan marketingweblogs niet te voorkomen denk ik.

    Je kunt het ook op een positieve manier bekijken natuurlijk. Marketeers zijn vaak vol passie over hun werk en schrijven er graag over. Dit is juist een sterke eigenschap van deze groep professionals! Bovendien worden er vaak verwijzingen geplaatst naar andere blogs, hetgeen niet duidt op egoisme en zelfreclame van de bloggers.

    Daarnaast stoort het diverse keren tegenkomen van dezelfde artikelen mij ook lang niet altijd. Vaak lees ik op de diverse blogs, met dezelfde artikelen, toch heel verschillende discussies. Dit maakt het geheel nogsteeds interessant om te volgen.

    Al met al lees ik alle blogs met interesse en neem ik het voorlopig voor lief meerdere keren dezelfde artikelen tegen te komen.


    26 maart 2008 om 21:02
    edwin

    Met duizenden blogs in hetzelfde marktsegment is in herhaling vallen onvermijdelijk, sommigen willen hun eigen visie of een aanvulling op een onderwerp weergeven via hun blog, en daar is niets mis mee vind ik ..


    26 maart 2008 om 21:20
    Henk

    Jeetje altijd al die discussies. wel eens naar televisie gekeken, kranten gelezen, radio aangezet. Zelfs mainstream media heeft vaak dezelfde onderwerpen. Op internet verwijten blogs, incluis mirck, met soms niet meer dan honderden bezoekers per dag, dat anderen ook het het onderwerp aanhalen.

    Typisch Nederlands ! Laat iedereen lekker zijn eigen ding doen. Ben het marco eens dat al die awards inmiddels behoorlijk over de top zijn. En dan gaan we het niet over jury’s, voorkeuren, vriendjes en politiek hebben, tis op voorhand altijd omstreden.


    26 maart 2008 om 21:31
    Sjef Kerkhofs

    @ Edwin en Henk: Goed om te zien dat er nog mensen net als ik, die het allemaal eerder als positief zien!


    26 maart 2008 om 21:35
    Sjef Kerkhofs

    Het is duidelijk laat, dat was een erg kromme zin van mij :s !


    26 maart 2008 om 21:37
    media

    @Sjef: sterker nog, het papagaaiengedrag van blogs is volgens mij een cruciaal aspect van bloggen. Het zorgt voor een filter wat wel en niet belangrijk is. Als iedereen er over schrijft, dan is het blijkbaar belangrijk. Het vreemde is dat de marcom-blogs dit enkele jaren geleden erg goed deden. Als je vond dat iemand een goed stuk had geschreven of met belangrijk nieuws kwam, dan nam je dat over met link of trackback. Vandaag de dag lijkt het een taboe als je een bericht plaatst dat elders ook al is geplaatst.

    Ik vind overigens wel dat bloggers iets zouden moeten toevoegen aan de online nieuwsspreiding. Als het alleen doorplaatsen is dan kun je dit net zo goed automatiseren en er een RSS-aggregator van maken. Een eigen mening, het plaatsen in context, het toevoegen van andere relevante informatie (links, foto’s, video’s, etc).

    Het grappige is dat Spotligh Effect, de winnaar van de Dutch Bloggies, heel goed heeft gekeken naar andere blogs en daar de goede elementen uit heeft overgenomen. Prima dus en wat mij betreft daarmee een terechte winnaar.


    26 maart 2008 om 21:48
    henkjanwinkeldermaat

    En Egbert Jan, gefeliciteerd met je verjaardag.


    27 maart 2008 om 05:31
    Dennis Kieft

    Ik begrijp de opwinding niet zo van Jeroen. Kwaliteit onderscheidt zich vanzelf en Google heeft ook al redelijk snel de oorsprong door en waardeert oude artikelen ook nog eens beter dan nieuwe. Ere, wie ere toekomt; geen nood Jeroen. Goeie weblogs komen vanzelf bovendrijven en papegaaien hou je niet lang vol. Anderzijds is napraten een goede manier om je kennis te verrijken, zie het als een openbaar kennisoverdrachtsysteem. Kwestie van vraag en aanbod.


    27 maart 2008 om 05:31
    JvB

    Hi Egbert Jan,

    Een hele grote klotetaart en dan heb ik het niet over verkiezingen en wat dies meer zij.

    Van harte proficiat en nog vele vele jaren.

    We bellen;)


    27 maart 2008 om 05:47
    Christel

    Leuke opzet van Egbert Jan, de one line maakt nieuwsgierig. Door deze microblog worden bezoekers geprikkeld de uitspraak te lezen en te reageren op basis van eigen interpretatie. Waar Egbert Jan na een aantal reacties zijn insteek pas formuleert (en wellicht kiest). Gegarandeerd succes. Slim gedaan, je bent schrijver of niet ;-).


    27 maart 2008 om 08:33
    ejvanbel

    @Christel: Goeie. Je bent de eerste die m vat! 😉

    Je krijgt n Kloteklanten boekie van me, waar mag ik t naar toe sturen?


    27 maart 2008 om 08:37
    Christel

    @Egbert, dank voor het aanbod, maar ik heb het een week of 2 geleden van je gekregen tijdens proefcollege DIM ;-). Maar las ik niet ergens iets over een kinderboek met een prinses ploentje? ;-D


    27 maart 2008 om 09:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!