Nationaal Gaming Onderzoek 2008 van start met 17 launch partners
Game advertising specialist Newzoo maakt bekend dat het Newzoo – TNS NIPO Nationaal Gaming Onderzoek 2008, definitief de komende maand zal plaatsvinden dankzij de steun van een brede groep “launch partners”. De resultaten worden eind april verwacht. Het onderzoek is representatief voor de gehele Nederlandse bevolking van 8 jaar en ouder. De launch partners zijn: Starcom, Reddion, MindShare, MediaEdge:CIA, MediaCom (mediabureaus), Kega Group, La Comunidad (marketingcommunicatie bureaus), IJsfontein (creatief bureau), Ilse Media (o.a. www.startgames.nl), Telegraaf Media Groep (uitgevers), Tibaco Internet Media (o.a. www.funnygames.nl), RealGames (www.zylom.com), SpillGroup (o.a. www.spelletjes.nl), I-med Internetdiensten (o.a. www.spele.nl) (game portals), Nintendo, Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties en TNO.
Op basis van feedback van deze launch partners zijn er nog twee dimensies aan het onderzoek toegevoegd: een inventarisatie van de genre voorkeuren en de mogelijkheid om een segmentatie te maken op basis van psychografische kenmerken. Voor dit laatste wordt het WIN-model van TNS NIPO gebruikt. Op basis van de demografische, psychografische en gedragskenmerken zal Jan-Paul de Beer, afstudeerder aan de Universiteit van Tilburg, onder Newzoo vlag een segmentatie van alle typen gamers maken rekening houdend met alle bestaande segmentaties in de literatuur. Newzoo verwacht dat dit onderzoek een belangrijke stimulans zal zijn voor de verdere groei en acceptatie van game advertising in marketing en sales campagnes. Uit de diversiteit van de groep launch partners blijkt de brede interesse in dit gebied.
Wat ik misschien het meest interessante vind aan het onderzoek, is dat er een brug wordt geslagen tussen online casual internet games en PC games enerzijds en console games anderzijds. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar online casual gamers en of, en op welke, game consoles zij gamen. Met de komst van de Nintendo DS en Wii is casual gaming op consoles meer onder de aandacht gekomen. Toch zijn casual games ook op consoles niets nieuws. Het komt vaak genoeg voor dat console games van de jaren ‘80 en ‘90 tegenwoordig worden aangeboden als online casual game. Daarnaast worden “retro” en casual games games nu ook als (betaalde) download aangeboden via Xbox Live Arcade (Xbox 360), PSN (PS3) en Virtual Console (Wii).
Ik ben van mening dat op elk platform, zowel PC, als game console en handheld console, verschillende doelgroepen games spelen. Van hardcore games, die zowel op consoles als de PC worden gespeeld, tot casual games, die ook op zowel de PC (en internet) als game consoles worden gespeeld. Ik ben daarom erg benieuwd naar de segmentatie van alle typen gamers en de uiteindelijke resultaten van dit onderzoek!
Ik vind de verhouding casual games (of beter gezegd: spelletjes…) en consolegames erg scheef liggen, kijkend naar de launch partners… Zijn echt totaal verschillende werelden, doelgroepen en businessmodellen, die ook niet echt goed te vergelijken zijn en dat gaat dit onderzoek wel proberen te doen, maar lijkt mij persoonlijk niet erg zinvol op deze manier…. Ik zie de conclusie al voor me: “Vrouwen 30 – 40 jaar gamen het meest!” Vrouwen van 30 -40 mens-erger-je-nieten het meest online, zullen ze bedoelen….
Ik deel de mening van Sam. Veel bedrijven denken dat gamen de nieuwe heilige graal is van hun marketing plannen. Er meerdere onderzoeken geweest en allemaal bevestigen dat reclame in games niet tot weinig succes hebben. Viral marketing games kunnen daarin tegen wel goed werken. Zal de onderzoeken proberen op te snorren.
@Sander: “Er meerdere onderzoeken geweest en allemaal bevestigen dat reclame in games niet tot weinig succes hebben.”
Niet alleen ben ik het daar niet mee eens, het is ook onjuist. Er zijn onderzoeken geweest die aantonen dat ik bepaalde gevallen billboards weinig tot geen effect hebben. Anderzijds zijn er meerdere onderzoeken die juist wel positieve resultaten tonen.
Ingame advertising is continu aan verandering onderhevig. Het is een dynamische en (nog steeds) nieuwe ontwikkeling die volop in beweging is. Bedrijven vinden het niet alleen interessant (meer) om platweg te adverteren in games, maar zijn juist op zoek naar creatieve en effectieve combinaties van in + out of the game activiteiten. Er zijn tientallen voorbeelden van campagnes die positieve tot zeer positieve resultaten hebben gebracht.
Een viral game wat anders dan een ingame advertising campagne, waarbij ingame advertising campagnes en product placements wel viraal kunnen worden verspreid binnen de gaming community. Misschien moet je maar enkele van m’n vorige artikelen lezen, waarin ik voorbeelden geef.
Mocht je onderzoeken hebben die aantonen dat ingame advertising nooit werkt en viral games wel (en waarvoor precies), dan houd ik me aanbevolen!
Het onderzoek biedt inzicht in de volle breedte van gaming. Breedte in spelers (leeftijd, demografie), breedte in kanalen (mobiel, consoles, PC, online) en breedte in genres (casual, shooters, etc.). Nu steeds meer oudere mensen gamen, steeds meer casual games op de console worden gespeeld en console games ook online games worden heeft het geen zin meer om een van de klassieke categorien te focussen (console versus casual). Zijn de casual gamers op gameportals dezelfde mensen die een DS of Wii kopen? Of zijn dit verschillende typen mensen? Hoeveel tijd wordt er relatief besteed aan consoles versus andere kanalen? Die conslusie over vrouwen kennen we wel en hebben we zelf al vaker de wereld in geschoten. En effectiviteit hangt af van de doelstelling die je nastreeft. Reken maar dat een campagne op een gameportal met een passende doelstelling goede resultaten heeft. En wat dacht je van campagnes in omgevingen zoals Habbo? Doet Postbank het drie keer op rij omdat het niet werkt? Grenzen vervagen in de gaming wereld. Een onderzoek door de hokjes heen is naar mijn bescheiden mening juist wat we nodig hebben.
In-game advertising houdt niet alleen in-game advertising in maar ook advertising met en rondom een game. Recent zijn veel onderzoeken gedaan naar de effectiviteit van game advertising. Belangrijkste resultaat hieruit is dat deze manier van adverteren zeer effectief is mits het relevant voor de gamer is. Relevante advertising wordt door meer dan 50% van de gamers onthouden. Dit komt ook doordat bij gaming de aandacht veel intensiever is dan bij bijvoorbeeld tv-kijken, waar de ontvanger een passieve houding heeft ipv een actieve.
Wat betreft de verhouding tussen casual games en console games vind ik persoonlijk niet dat deze erg scheef is. Uit de literatuur blijkt dat gaming een vorm van populaire cultuur is geworden. Dit houdt in dat het door de meerderheid geaccepteerd en beoefend wordt. Waarschijnlijk zullen er tegenwoordig ook veel gamers zijn die en casual games spelen én console games. Uit het onderzoek zal blijken of er nog echt een groot verschil is in type gamers per platform of dat dit tegenwoordig niet meer het geval is.
Bedankt voor de toelichtingen Peter en Jan-Paul.
Ik heb nog even nagedacht over het feit dat ingame advertising “niet zou werken” en vind eigenlijk dat zo’n stelling te kort door de bocht is. Wat werkt precies hoe niet en waarvoor? Je kunt niet stellen dat ingame advertising wel of niet werkt, net zoals je niet kunt stellen dat online bannercampagnes of sport sponsoring niet werkt. Het KAN werken, maar het kan ook niet werken en dit hangt compleet af van de uitvoering, timing en het type product of dienst. Er is niet één succesformule, anders hadden alle bedrijven wel op dezelfde manier marketing bedreven. Het gaat om creativiteit, timing, uitvoering, de juiste combinaties maken tussen bewezen formules en nieuwe elementen. Op een luie en ongeïnspireerde manier marketing bedrijven gaat niet werken als je de wereld der ingame advertising en game advertising betreedt.
Dit artikel en het onderzoek gaan daarbij niet puur om ingame advertising, dus de discussie hierover vind ik bij deze ook niet direct relevant.
Ik vind het onderscheid tussen console-gaming en casual gaming zeer achterhaald. Het is iets voor jongens van 16 voor wie games iets zijn om stoer mee te doen, waaraan ze hun identiteit ontlenen. Zij willen absoluut niet vergeleken worden met de 35-jarige huismoeder die bij Zylom speelt of op haar DS een game speelt. Daarom houden zij kunstmatig zo’n onderscheid in stand.
Voor een professional die in de gaming-markt aan de slag wil, zijn beide groepen gewoon gamers met wat anderen kenmerken die wellicht in een iets ander segment zitten. Niks meer en niks minder. Beiden zijn gewoon gamers en het is dus niet meer dan normaal dat al deze groepen gamers in het onderzoek worden meegenomen.
Natuurlijk zijn games een prachtig ‘medium’ voor adverteerders. Zolang mensen veel tijd besteden aan games, wordt het een interessante plek voor adverteerders om hun doelgroep te ontmoeten. Dat geldt voor games net zo goed als voor andere plaatsen waar mensen recreëren –> reclameborden langs het voetbalveld, advertenties in dagbladen, op tv, of op internet.
Het is wel naïef om te verwachten dat advertenties in games de wereld veranderen. Natuurlijk doen ze dat niet, maar net zoals advertenties op internet zijn ook advertenties in games interessant en nuttig. Mits je het goed aanpakt en daar zou het onderzoek bij moeten gaan helpen. We wachten af of NIPO en Newzoo dat waar gaan maken 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!