Telegraaf.nl bindt blogs met Twingly
Telegraaf.nl is sinds gisteren een samenwerking gestart met Twingly, een dienst waarmee weblogs worden gekoppeld aan artikelen op de site. Met Twingly worden alle artikelen op site van de Telegraaf die op een blog worden genoemd automatisch voorzien van links naar die blogs. Lara Ankersmit, uitgever van Telegraaf.nl, zegt tegen haar eigen site: ‘Wij willen graag weten wat webloggers van onze verhalen vinden. Daarbij vinden we de betrokkenheid van bloggers een waardevolle aanvulling op onze redactionele inhoud en die delen we graag met onze lezers.’ Van die ‘waardevolle aanvulling’ en die ‘betrokkenheid’ zijn ze bij Hyped en Webdrain in ieder geval nog niet overtuigd. De linkjes zitten verstopt, en Twingly schijnt alleen gebruik te maken van de url’s in de feed.
Hoe werkt Twingly? Als een blogger een post schrijft waarin hij naar een krantenartikel linkt, pingt zijn weblog vervolgens Twingly.com. Een paar minuten later staat de link naar zijn post bij het artikel op Telegraaf.nl.
Ankersmit meldt verder in het artikel op de Telegraaf: ‘Ons doel is met behulp van Twingly het aantal bezoekers aan onze site te vergroten. De toename van het aantal links en verrijking van de redactionele inhoud moeten daarvoor gaan zorgen. We hopen dat meer mensen onze pagina’s gaan lezen en er naar zullen verwijzen in hun blog” aldus Ankersmit.
Twingly CEO Martin Källström (het is een Zweedse start up): ‘De Telegraaf is onze eerste Nederlandse klant. Onze ervaring in Scandinavië is dat wanneer een grote krant zoals De Telegraaf zich openstelt voor commentaren van bloggers het niet alleen resulteert in meer contact tussen een krant en de bloggers, maar dat de bloggers onderling ook meer contact met elkaar krijgen.’
Hyped schrijft dat de dienst niet echt goed werkt: ‘Wij deden een test: in het artikel over Twingly namen we een link op naar een artikel op de Telegraaf. Helaas: de link werd door Twingly niet opgepakt, ook niet na herhaaldelijk “pingen” van de service.’ Bij Hyped nam men contact op met Twingly. De uitleg is: ‘Twingly bekijkt alleen de RSS feed van een weblog, en niet het artikel zelf. Sites die niet een volledige feed beschikbaar stellen, maar slechts een deel – dat geldt voor bijna alle grote weblogs in Nederland – lopen de teruglink daardoor mis.’ Alleen sites die een volledige feed publiceren (met link in html-formaat) krijgen een link terug.
Op Webdrain schrijft Arnoud: ‘Het is ook wel typisch dat juist op het bericht van de samenwerking de reactiemogelijkheid uitstaat. Misschien is het wel een handige manier om copyrightschending op te sporen?’
Wat zeggen we er hier van, en wat denken we van de (échte) gedachte achter dit prachtige initiatief van De Telegraaf?
Dit is toch niets anders dan backtracking in een widget-jasje? Niets nieuws onder de zon, alleen dat een grote speler nu een weblog functionaliteit heeft geïmplementeerd.
@Melle: ok, maar dat zegt toch wel iets… Wie gaat er bijvoorbeeld volgen? Gáán grote mediabedrijven volgen? Hoe wordt het in de blogosphere verder opgepakt? Volgens mij is dat inderdaad wel nieuw, ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
@Matthijs: Klopt, is ook wel interessant alleen stoorde ik me aan de vertroebelende taal, de titel had ook ‘Telegraaf implementeert backtracking’ kunnen zijn. Heel dat Twingle doet er niet toe, het gaat toch om de functionaliteit?
Waar ik het met je eens ben is dat een stap is die in de gaten gehouden moet worden, ik kan me voorstellen dat blogs om extra traffic te genereren nu naar sneller naar de telegraaf linken. In dat opzicht is het een goede first-move actie van de Telegraaf.
De technologie is zeker niet nieuw. De meeste blogsoftware heeft een trackback functie die je kan aanzetten. Zie bijvoorbeeld Techcrunch die in haar reacties artikelen plaatst naar andere weblogs die naar techrunch.com verwijzen.
Maar het feit dat de Telegraaf dit oppakt, is heel interessant. Ik neem aan dat Twinlgy precies weet wat het effect zal zijn, en dat de tool telegraaf.nl extra bezoek (en meer links, dus wellicht een betere pagerank) moet gaan opleveren.
Alleen zo lang veel relatief grote blogs geen link terugkrijgen, denk ik dat het effect zal tegenvallen en zullen vooral de relatief kleine blogs links opnemen naar telegraaf.nl. Het is de vraag wat het effect daar van zal zijn.
Ter verduidelijking: ook marketingfacts.nl heeft vooralsnog geen link teruggekregen op het in het in deze post gelinkte artikel op telegraaf.nl.
Het werkt inderdaad nog niet echt goed, maar ik vind het wel een goede stap van De Telegraaf. Ze durven het wel en hadden van te voren kunnen weten dat vanuit heel bloggend Nederland reacties zouden volgen. Bloggers zijn kritisch, De Telegraaf staat blijkbaar open voor kritiek, dat vind ik voor ze spreken.
@Jeroen en Jelmer: Volgens mij is het gegeven dat een van de grootste NL mediabedrijven dit oppakt inderdaad interessant. Of het werkt of niet, dat zien we wel in de toekomst. Als je niet probeert, loop je sowieso achter…
@Jeroen: We pingen Twingly ook niet, dus dat lijkt mij logisch. Moet je eerlijk zeggen dat ik de toegevoegde waarde niet echt zie. Trackbacks tussen blogs worden vaak op een hele andere meer prominente manier getoond met soms ook zelfs nog een een stukje tekst ipv enkel de titel.
Dit lijstje voelt als een wassen neus. Er staan 5 linkjes direct zichtbaar in beeld de kans dat je daar tussen staat kon wel eens klein zijn (hoe is de ranking bepaald?) de kans dat een Telegraaflezer door de rest van de linkjes loopt èn klikt acht ik vrij klein. En geheel wordt ook nog eens in een niet zoekmachinevriendelijk manier getoond, als ik het goed heb dus daar moet je als blog het ook niet van hebben.
Ben geen Telegraaf lezer maar hoe vaak verwijzen ze in online artikelen naar blogs? Op Marketingfacts kunnen we een linkje in de footer opnemen naar site X, maar ik denk dat site X veel liever in een artikel een relevant linkje krijgt naar zijn site.
Bij een blogpost van mij gisteren heb ik deze nieuwe feature van Telegraaf ook zelf weer even uitgeprobeerd. Binnen 3 minuten naar pingen stond mijn post in de Twingly box en het heeft me gisteren wel wat extra bezoekers opgeleverd. Rond de 82,8% van de bezoekers op die blogpost kwamen binnen via verwijzende websites, en van de 82,8 kwamen er 31,7% via De Telegraaf. Meer dan NuJij, meer dan eKudos.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!