KNOV brengt verlossing in logo, wie volgt?
De Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen KNOV laat in haar logo animatie de kern van het activiteiten zien: het verlossen van kinderen. Bovendien laat KNOV het logo niet animeren in een campagne, maar juist op de prominente positie in de linkerbovenhoek op de homepage van de site. Bij andere pagina’s staat het logo stil zodat het niet storend wordt. Terug op de homepage is de animatie weer wel te zien. Hieronder een lijst met nuttige toepassingen van logo-animaties en een poll voor de marketingfacts lezer.
Of het KNOV voorbeeld nieuw is weet ik niet (geen persbericht oid maar tip via ej), het is in elk geval wel vernieuwend. Merken ontwikkelende kunst van het animeren van logo’s als onderdeel van hun visuele interactieve identiteit, als onderdeel van visuele merkwerelden. De laatste tijd duiken er meer logo-animaties op zoals van UPC, KPN en Eneco. He beste voorbeeld vind ik de zes verschillende logo animaties van Jetix, waarover ik precies twee jaar geleden hier op MarketingFacts schreef en die nog altijd zijn te zien. In het algemeen is er weinig aandacht voor, wordt er weinig over geschreven, en dat is naar mijn idee onterecht.
Vaak worden logo animaties gezien als een gimmick, een grapje. Ik denk echter dat een logo-animaties merkassociaties in de hoofden van consumenten kan bewerkstelligen die in het verleden veel moeilijker waren te realiseren. Volgens mij kan een logo-animatie op de volgende manieren zijn nut bewijzen voor een merk:
- merkpersoonlijkheid: alleen door te bewegen kan een animatie persoonlijkheid overdragen. Onze hersenen kennen bij de de kleinste bewegingen al persoonlijkheid toe. Denk aan introvert, enthousiast, onderzoekend, speels, alert. Interactie met het logo zal dit effect nog alleen maar versterken.
- attentie verhogen: het menselijk oog is veel gevoeliger voor verandering dan voor stilstaand beeld. Een logo animatie trekt dus aandacht
- merkbeeld versterken: doordat het de attentie verhoogt, blijft het merkbeeld beter in de hoofden van consumenten staan, en wordt het ook beter herkend in andere (niet animerende) media.
- merkwaarden: eerlijk, sterk zijn, ambitieus, gelijkheid, dienstbaarheid, beleefdheid, vrijheid, opwinding: hier gaat het meer om waarden die in een (nationale, regionale, sub) cultuur liggen en waar iemand zich toe aangesproken kan voelen. Mensen/merken met gelijke waardesystemen trekken elkaar immers aan
- merksymbolen: het logo is het bekendste merksymbool, maar kan een logo animatie kan nieuwe symbolen introduceren in een animatie
- merkemoties: bewondering, liefde, twijfel, jaloers of vreugde. Wat zou er gebeuren als de poppetje in het Hyves logo elkaar met valentijnsdag een kusje zouden geven? De meeste logo animaties die we tot nu toe zien zijn ‘mooi’, roept een gevoel van bewondering, van schoonheid op. Zit dus wel in deze hoek, maar er valt nog (heel) veel te halen.
- culturele betrokkenheid: Google laat met haar logo-illustraties al zien hoe je betrokkenheid bij een cultuur kan creeeren. We versieren bijvoorbeeld met kerst allemaal onze huizen, straten en winkels. Dus waarom niet de website? Een logo animatie kan dit effect alleen maar versterken
- product associaties: Het voorbeeld van KNOV is illustratief.
Het lijstje is meer wetenschappelijk en theoretisch dan dat we praktische voorbeelden hebben gezien van merken die al deze aspecten hebben meegenomen bij het ontwerp. Het is ook lastig, we zijn immers opgevoed met het idee dat een logo stil hoort te staan en er zijn weinig voorbeelden waardoor we ons kunnen laten inspireren. We zullen het dus uit moeten vinden. En dat gaat stap voor stap.
Ik ben benieuwd waar we de nadruk op gaan leggen bij het animeren van logo’s in het komende jaar. Laat het hieronder weten!
Ik zie dat de meningen in de poll lekker verdeeld zijn; benm benieuwd wat daar straks uit gaat komen!
22 stemmen, statistisch niet echt verantwoord, ben benieuwd hoe t r morgen voorstaat!
Wat zou het MF logo eigenlijk mogen uitdragen?
Ik verwacht dat een lange animatie de herkenning en herinnering niet ten goede komt. Animatie is ‘vergankelijk’ / vluchtig en in veel gevallen zul je niet een hele cyclus aandachtig bekijken.
Verschillende onderzoeken (Bayles, 2000; Burke et al, 2005; Yoo et al, 2004) naar animatie in banners tonen aan dat de attentie en mate van arousal bij animatie welliswaar toeneemt, maar dit niet per se leidt tot een betere herkenning of herinnering.
Thanks Bas, inmiddels heb ik ook hier weer over geschreven. Mooi voorbeeld! Als ik er een paar heb (Vodafone had er ook ooit een) is dat weer een reden om hier op MF te schrijven.
@Paul: zeker is animatie vluchtig. Maar als je Postbank heet, of Nokia, of Garmin (ken je het logo), en zit tien minuten op de site, staat het logo voor het grootste deel stil, maar door te klikken of gewoon in de tijd zie je toch de animatie een paar keer. Je zal bewust en onbewust dit logo veel beter vasthouden, inclusief de associaties die je er bij hebt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!