Post HBO opleidingen digitale marketing

12 april 2008, 07:13

Post HBO opleidingen digitale marketingTwee jaar geleden constateerden we dat er (te) weinig aandacht was voor online marketing in opleidingen. Even los van de discussie wat nu precies online marketing, interactieve marketing of digitale marketing is, hebben we het hier over opleidingen die bijdragen tot kennis over het inzetten van digitale media in de marketingmix. Nog in hetzelfde jaar lanceerden studenten en jong professionals de vereniging Generation Next en werden de eerste opleidingsinitiatieven gestart. Amper een half jaar later waarschuwden we voor een wildgroei aan opleidingen. We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder, tijd om eens te kijken welke post HBO opleidingen er nu eigenlijk allemaal zijn.

M! Academy

Allereerst zijn we zelf gestart met het organiseren van 1-daagse trainingen op specifieke onderdelen van het vak digitale marketing. Uit de pool van bloggers op Marketingfacts hebben we de beste docenten geselecteerd die trainingen geven op het gebied van online mediaplanning, e-mail marketing, conversieverbetering, usability & design, webanalytics, etc. Sinds kort hebben we deze trainingen ondergebracht in M! Academy en is Maritza Fellinger verantwoordelijk voor de coordinatie.

Mediaflex Interactive Course

In dezelfde periode is ook werving & selectiebureau Mediaflex gestart met haar Interactive Course. De Interactive Course bestaat uit 10 praktijkgerichte workshops (verdeeld over 5 dagen) met als doel deelnemers kennis te laten maken met de diverse mogelijkheden op het gebied van interactieve marketing en de praktische toepasbaarheid hiervan. Hoe staat het ervoor, wat is er mogelijk, hoe past dit in mijn huidige marketingbeleid en waar gaan we naartoe? De docenten zijn bekenden uit de interactieve branch zoals Sander van der Blonk, Lot Keijzer, Dennis Kramer, Rembrandt Smids en Ronald ter Voert.

SRM Interactieve Marketing

SRM kent een aantal opleidingen die zich richten op interactieve marketing. De eerste betreft de opleiding Online Branding. Deze opleiding verschaft je de kennis, de vaardigheden én het inzicht om online merkvraagstukken op te lossen. De opleiding bestaat uit 3 avond- en een weekendsessie. Na het volgen van de Opleiding ontvang je het SRM-certificaat Online Branding. Daarnaast heeft SRM samen met ilse media de opleidingen Crossmedia-A en Crossmedia-B ontwikkeld. Beide opleidingen bestaan uit een 10-tal avondsessies en een aantal dagsessies en worden afgesloten met een examen. De opleiding is gecertificeerd door de IAA (International Advertising Association) waardoor het diploma ook internationaal erkend zou zijn.

Leergang Digital Marketing

Vorig jaar is ook Beeckestijn gestart met een opleiding Digitale Marketing. Beeckestijn Business School (BBS) van Egbert Jan van Bel en Hans Molenaar, is al een aantal jaren aktief op het gebied van CRM-opleidingen. De Leergang Digital Marketing is vergelijkbaar van opzet. In 5 maanden tijd worden strategie en praktijk behandeld in 9 avondcolleges en wordt er in groepen gewerkt aan een groepsopdracht. De docenten zijn evenals M! Academy, Interactiev Course en de SRM-opleiding bekenden uit de interactieve branch.

Verkorte opleiding tot Internetmarketeer

De verkorte opleiding tot Internetmarketeer van Euroforum is een 3-daagse cursus (bestaande uit 5 colleges) waarin ervaren marketeers in het kort ingaan op specifieke onderdelen van online marketing.

MBA Crossmedia

De MBA Cross Media is een 2-jarige parttime opleiding (bestaande uit 4 studieblokken). Doelgroep is het (hoger) management, met doorgroeipotentieel naar executive posities. Founders van de MBA-opleding zijn PCM Uitgevers, Tele2/ Versatel, Telegraaf Media Groep, ANWB, RTL Nederland de Nationale Postcodeloterij.

LOI Online Marketing

Sinds kort is er ook een LOI Online Marketing-opleiding. De LOI staat bekend om haar opleidingen op afstand en dat betekent dat je deze opleiding thuis kunt doen. De cursus duurt 9 maanden en kan evt. worden afgesloten met een schriftelijk examen.

Nextmarketeer

Deze week kreeg ik een bericht in de mailbox waarin de aankondiging van de NextMarketeer, een post hbo online marketing opleiding voor marketeers. De NextMarketeer bestaat uit 36 bijeenkomsten die zijn opgedeeld in drie blokken. De blokken worden afgerond met een toets en bevatten een bedrijfsbezoek en een gastcollege door een ervaren online marketeer. De NextMarketeer is een initiatief van Emerce, het Instituut voor Sociale en BedrijfsWetenschappen (ISBW), MediaPlaza, Thuiswinkel.org, Yourzine en LECTRIC Internetopleidingen.

Post-Bacheloropleiding Digitale Communicatie & Nieuwe Media

Dit najaar start ook de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) met een Post-Bacheloropleiding tot Adviseur Digitale Communicatie & Nieuwe Media. Het gaat hierbij om een 1-jarige avondopleiding voor communicatieprofessionals die op de hoogte worden gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale media en deze leren toepassen binnen de drie domeinen Interne Communicatie (IC), Externe Communicatie (EC) en Marketingcommunicatie (MC).

Naast deze post HBO-opleidingen zijn er ongetwijfeld nog andere mogelijkheden aan de diverse HBO en WO-instellingen. Mocht je aanvullingen hebben op deze lijst dan hoor ik dat graag. Uiteraard zijn eigen ervaringen met één van deze opleidingen ook meer dan welkom. Zelf ben ik betrokken bij een aantal van deze opleidingen (o.a. M! Academy, Interactive Course, Leergang Digitale Marketing en Post-Bacheloropleiding Digitale Communicatie & Nieuwe Media. Verder ben ik als voorzitter van het IAB betrokken bij de discussies over de kwaliteitsborging van de diverse opleidingen. Dat laatst zal komend jaar verder vorm worden gegeven.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

56 Reacties

    lbroekman

    @marco, vorig jaar is de Masterclass Internet Marketingstrategie op Nyenrode gestart, die dit jaar ook weer gehouden gaat worden. Meer info: http://www.nyenrode.nl/ims. En ja als docent op die opleiding en bij de M!Academy (Social Networks) ontvang ik graag een uitnodiging voor 13 mei.


    12 april 2008 om 08:51
    media

    Dank voor de aanvulling Lode, en ik zet je op de uitnodigingslijst voor 13 mei!


    12 april 2008 om 08:56
    Peter

    @Marco: kun je iets meer zeggen over de verschillen in opleiding (kosten, kwaliteit)?


    12 april 2008 om 09:03
    media

    @Peter: vwb kosten dat zou ik even moet uitzoeken (staat ook op de meeste sites wel vermeld). Vwb kwaliteit, ik kan daar als betrokkene van een aantal opleidingen moeilijk iets over zeggen. M! Academy en Interactive Course bestaan inmiddels het langst en zijn daardoor al iets verder uitgewerkt dan de andere opleidingen. Wat me wel opvalt is dat het groepje docenten dat we nagenoeg in iedere opleiding weer terug zien, erg beperkt is. Zou goed zijn als daar wat meer variatie in zou komen. Verder ben ik zelf erg gevoelig voor de omgeving waarin een opleiding wordt gegeven.

    Verder is het IAB bezig met kijken naar een soort van kwaliteitscriteria voor opleidingen. Denk dat daar 13 mei zeker ook nog wel iets over gezegd gaat worden!


    12 april 2008 om 09:09
    Corne Kox

    Marco, zoals al eerder op UStream gemeld, ontvang ik graag een uitnodiging van je voor 13 mei.

    Groet, Corné


    12 april 2008 om 10:09
    Corne Kox

    Oeps, UStream moet natuurlijk Upstream zijn!


    12 april 2008 om 10:11
    chi666

    Dat het groepje docenten beperkt is kan ook een voordeel zijn. Daarmee behoud je mogelijk ook een stukje kwaliteitsborging. In Online recruitment zien we ook een wildgroei, maar ook wel in docenten en trainers. Het nadeel daarvan is dat er heel veel verschillende visies zijn en mensen die 2 of 3 trainingen gevolgd hebben soms de weg helemaal kwijt zijn. Natuurlijk, ze behoren dan het beste van alle trainingen zelf te bekijken en eruit te halen, maar dat is voor recruiters weet ik uit ervaring heel lastig.


    12 april 2008 om 11:10
    renejansen

    @Marco,

    Lode refereerde ook al aan de Nyenrode.nl/IMS opleiding, dus mijn reactie is vooral: leuk plan om eens de andere docenten te spreken, ik zou er graag bij zijn de 13e 🙂

    Cheers,

    –Rene.


    12 april 2008 om 12:47
    Schelte Meinsma

    @Marco, Graag zie ik een uitnodiging voor 13 mei voor Online Docenten. Ben actief als docent voor Lectric Internet Opleidingen. Verder geef ik vaste lezingen op de Hanze Hogeschool, RUG en Stenden College.

    Bij deze, nodig ik mezelf graag uit 🙂

    Groeten Schelte


    12 april 2008 om 18:25
    Robert Smit

    @Marco klopt dat wij (bewust) niet zo heel veel schuiven met gastdocenten. Van een gastdocent verwachten wij niet alleen dat ze de praktijkkennis in huis hebben maar die kennis als docent ook nog eens goed weten over te brengen. Niet iedereen voldoet aan beide criteria.

    De laatste tijd krijgen we overigens steeds meer aanmeldingen van mensen uit de branche die interesse hebben om als gastdocent deel te nemen. Dat is een positieve ontwikkeling!

    We merken dat er grote behoefte is aan kennisoverdracht, ook adverteerders zijn meer en meer

    vertegenwoordigd als deelnemer aan de interactive course. Onlangs hebben wij een onderzoek afgerond naar de bevindingen van adverteerders op het gebied van dit soort opleidingen. Wij presenteren de resultaten op de volgende meeting IAB taskforce opleidingen.


    13 april 2008 om 07:27
    media

    Ben benieuwd naar de resultaten Robert!


    13 april 2008 om 08:29
    Sander Prinsen

    Sinds vorig jaar zijn wij succesvol actief op dit gebied met http://www.Stormacademy.nl

    Daarnaast verzorgen wij regelmatig gastcolleges.

    Afhankelijk van de agenda sluit ik de 13de graag aan.


    13 april 2008 om 08:59
    Robert Smit

    @Ruben goed initiatief zo’n site, wij zijn met een dergelijk project bezig voor IAB taskforce Trainingen. Je noemt overigens de kwaliteit van de sites van de aanbieders niet altijd even best, kun je aangeven wat je hier precies mee bedoelt?

    gr, Robert Smit

    Mediaflex Trainingen


    13 april 2008 om 12:33
    Paul Blok

    @Marco: 13e staat genoteerd. Goed!


    13 april 2008 om 12:37
    Sjoerd

    @ Marco, wellicht ben je een beetje in de war met je eigen eendaagse opleidingen van de M academy, of die van IDMK? Van de 49 opleidingen die ik tel op http://www.internetopleidingen.nl (LECTRIC Internetopleidingen) zijn er welgeteld drie opleidingen die een dag duren (de andere 45 zijn meerdaagse opleidingen).

    De lengte zegt over niks over de kwaliteit 🙂 maar ik wil je even in het hier & nu helpen: 90 % van onze opleidingen zijn meerdaags en geen ‘dagtrainingen’.

    We geven reeds 11 jaar internetopleidingen waarvan reeds 6 jaar online marketing gerelateerde opleidingen. In die jaren hebben we als instituut samen met de docenten zeer veel ervaring opgedaan en veel do’s and don’ts beleefd op het gebied van didactiek & overdracht in relatie online marketing.

    Ik denk dat wij binnen een taskforce opleidingen veel praktische kennis kunnen inbrengen (gezien de vlieguren): we zouden dan ook graag ons aanmelden voor deze iab opleidingen taskforce. Daarnaast zijn we met de Nextmarketeer (www.nextmarketeer.nl) in een ver gevorderd stadium voor certificatie: een proces waar ook andere opleidingsinstituten hun voordeel mee kunnen doen. Van belang bij certificatie is wel om te kiezen voor een serieuze onafhankelijke partij die dit gaat uitvoeren.

    @ robert: We melden ons graag aan!


    13 april 2008 om 16:48
    media

    @Sjoerd: moet toegeven dat ik onvoldoende op de hoogte was van het aanbod wat jullie hebben op dit gebied. Maar zoals gezegd, er zullen ongetwijfeld nog wel meer opleidingen zijn die ik over het hoofd heb gezien dus alle input is meer dan welkom om een zo compleet beeld te krijgen!


    13 april 2008 om 17:11
    Ment Kuiper

    Beste mensen,

    Ik sluit me aan bij de uitspraken van velen van u. Als medeontwikkelaar (samen met oa Mark de Koning) zou ik graag deelnemen aan de discussie op 13 mei as.

    Groeten

    Ment


    14 april 2008 om 05:07
    Tom Smuldsers

    Marco,

    Goed initiatief voor 13 mei. Als er plaats is maak ik me graag vrij om deel te nemen aan de bijeenkomst.

    Ik ben bezig om voor het najaar het vak nieuwe media (e-commerce) voor derdejaars CE studenten op te zetten.

    Gegroet Tom Smulders


    14 april 2008 om 05:48
    pimdonkerlo

    @ Marcel van der Heijden:

    Ik bedoel daarmee dat IAM ontbreekt in het artikel hierboven..


    14 april 2008 om 09:26
    Marcel van der Heijden

    @pim: ah okay duidelijk! Ik had zelf in mijn reactie ook al onderstreept dat alle initiatieven die hierboven staan allemaal gericht zijn op werkende profesionnals (daar zit ook het geld voor deze organisaties) en niet op HBO/WO studenten


    14 april 2008 om 09:40
    Jasper Lamers

    @Marco: Ik verzorg een aantal keer per jaar de les online / digitale mediaplanning binnen cursus mediaplanning van SRM. Ben benieuwd naar sessie op 13 mei en hoop dat ik daar een nuttige bijdrage kan leveren.

    Grtz


    14 april 2008 om 16:55
    media

    Bijeenkomst digitale docenten op 13 mei staat inmiddels vast. Locatie is Media Plaza in Utrecht enm het programma (onder voorbehoud) ziet er als volgt uit:

    18.30 ontvangst

    18.45 opening door Marco Derksen (IAB, taskforce opleidingen, onderzoek naar functienamen in bureauwereld)

    19.00 spreker 1 (Robert Smit?), onderzoek onder adverteerders

    19.15 spreker 2 (Paul Blok?), prikkelende stellingen?

    19.30 start scenario-methodiek o.l.v. Remco Buisman, FutureConsult

    21.45 einde scenario-methodiek

    21.45-22.00 discussie

    Geinteresseerden (er is ruimte voor max. 40 deelnemers) kunnen zich aanmelden bij roderick-at-iab.nl.


    21 april 2008 om 17:10
    Paul Blok

    Prima zo. Ik pak de handschoen van mijn kwartiertje graag op!


    21 april 2008 om 17:47
    Anna Broos

    Mervrouw, mijnheer,

    Ik lees op uw siter een hele lijst met opleidingen en dat is goed. Goed voor degenen die ze willen gebruiken. Mijn vraag is of u een manier of cursus weet, die voor kleine non-profit initiatieven een cursus op maat kunnen bieden.

    Wat ik wil leren is bij wie en hoe maak ik me bekend op internet. Hoe en waar plaats ik mijn websitelink en kan ik nog meer informatie achterlaten? En vinden sitehouders dat zomaar goed????

    Ik hoop dat u mij antwoord kunt geven.

    Met vriendelijke groeten

    Anna Broos


    5 april 2010 om 18:40
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    6 maart 2015 om 16:23
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    9 maart 2015 om 23:46
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    12 maart 2015 om 13:00
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    17 maart 2015 om 09:43
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    20 maart 2015 om 13:39
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    22 maart 2015 om 11:25
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    22 maart 2015 om 12:22
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    23 maart 2015 om 02:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!