Online advertising in China
China is het land van de grote aantallen. Met de naar schatting 220 miljoen internetgebruikers sinds februari 2008 is China wereldwijd het land met de meeste internetgebruikers. BDA China, het bureau dat deze uitspraak deed, baseerde zich daarbij op de 210 miljoen internetgebruikers (pdf) die CNNIC voor eind 2007 rapporteerde en de gemiddelde groeivoorspelling van het internetgebruik in China. Op een totale populatie van ca. 1,3 miljard betekent dit een internetpenetratie van ca. 16 procent. Volgens BDA China telt China eind dit jaar ca. 280 miljoen internetgebruikers.
Voor het eerst is ook gekeken naar wie die internetgebruikers zijn in China. Volgens verwachting is veruit de grootste groep tussen de 18 en 30 jaar, man, hoog opgeleid en woonachtig in de grote steden. Twee derde heeft thuis toegang tot het internet, de rest via internetcafé’s, school of werk. Daarmee is de internetpopulatie het beste te vergelijken met die van Nederland eind jaren 90. Als we kijken naar het gebruik, dan valt op dat naast gebruik van nieuwssites als Sina en zoekmachines als Baidu het vooral entertainment betreft (o.a. games, video) en dat online communities erg populair zijn (o.a. instant message, blogs en bbs). Opmerkelijk is het gebrek aan vertrouwen in online betalingen waardoor e-commerce nog in de kinderschoenen staat.
Ook online advertising staat, ondanks een omzet van ca. 10 miljard RMB (ca. 1 miljard euro) in 2007, nog in de kinderschoenen. Ter vergelijking, de online bestedingen liggen in Europa en de VS een factor 10-15 hoger dan in China. Volgens het meest recente AdRelevance-rapport van Nielsen hebben adverteerders in het afgelopen jaar ca. 9,4 miljard RMB uitgegeven aan online advertising. iResearch komt tot een schatting van ca. 10,6 miljard RMB. Met het oog op de Olympische Spelen in Beijing dit jaar zijn de verwachtingen voor de bestedingen dit jaar hoog gespannen. Zowel Nielsen als iResearch schatten een toename van meer dan 50 procent ten opzichte van 2007.
Volgens iResearch is de groei in online advertising vooral toe te schrijven aan de toename in search engine advertising dat inmiddels ruim 25 procent van de totale online bestedingen omvat. Binnen het segment van online display advertising zijn het vooral de advertenties in games, software en video’s die zorgen voor de groei. Deze ontwikkeling is te vergelijken met die in Europa en de VS waarbij zowel in Europa als de VS het aandeel search engine advertising inmiddels boven de 50 procent ligt. Dit zou betekenen dat vooral op dit gebied sterke groei is te verwachten de komende jaren. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer buitenlandse zoekmachinebureaus zich richten op de Chinese markt.
Een markt die nog helemaal ontgonnen moet worden lijkt die van viral marketing. Ondanks het feit dat specialistische bureaus als CIC Data maar ook traditionele bureaus als BBDO, JWT en TBWA steeds meer onderzoek doen naar online word of mouth, is het inzetten hiervan door adverteerders nog nauwelijks ontdekt. Navraag bij Marc van der Chijs, mede-oprichter van de videoportal Tudou, bevestigt deze conclusie. Op Tudou zijn nog maar heel beperkt viral video’s van adverteerders te vinden terwijl Europese en Amerikaanse adverteerders zich inmiddels vol hebben gestort op videoporrtals als YouTube om hun video’s te verspreiden.
Samenvattend kunnen we concluderen dat de Chinese markt voor online advertising sterk in de lift zit en vooral mogelijkheden biedt voor nieuwkomers op het gebied van search engine advertising en viral marketing. Dat deze markt snel volwassen gaat worden blijkt uit het feit dat nog dit voorjaar IAB China wordt opgericht.
Aanbevolen links:
http://www.my-life-in-china.com/
http://digitalwatch.ogilvy.com.cn/en/
http://www.mobinode.com/
http://www.cwrblog.net/