Onderzoek EIAA: gezin maakt dienst uit op internet
De Europese Interactive Advertising Association (EIAA) publiceerde op 7 april de uitkomsten van het ‘Digital Families’ rapport. Belangrijkste uitkomst uit dit rapport (een onderzoek naar de digitale lifestyle van gezinnen in Europa): mensen met kinderen zijn meer ‘engaged’ online dan mensen zonder kinderen. Dit impliceert ‘that family needs and wants are shaping web behaviour (lees hier het persbericht van de EIAA).’
Van de gezinnen zonder kinderen surft 52 procent tenminste een keer per week op internet. Bij gezinnen met kinderen is dat 73 procent. De EIAA schrijft: ‘They are also engaging in a wider range of digital activities than those that live without children, ever extending the depth and complexity of their experience.’ En dat biedt merken en marketeers weer de mogelijkheid om online in contact te komen met het publiek.
Dertig procent van de ‘digitale ouders’ kijkt film, tv of videoclips online. De populariteit van online video zit in de lift (Lees ook: ‘Stand van zaken online video advertising volgens eMarketer’). Veelzeggend: van de digitale ouders is 22 procent van plan om het komend half jaar de breedbandverbinding te upgraden. 32 procent van de ouders luistert naar online radio, 66 procent gebruikt internet als nieuwsbron.
En digitale ouders gaan ook sociaal: ‘In addition, digital parents are using the internet to express themselves more and to interact with others. Web activities such as ratings and reviews and creating and sharing content have experienced a significant boost since 2006 (+40% and +27% respectively).’
Het rapport brengt ook aardige verschillen in beeld, waar het gaat om de leeftijd van de kinderen. Mensen met jonge kinderen (tot vier jaar) bekijken vooral gezondheidssites en filmsites. Ouders met kinderen tussen de vijf en negen bezoeken vooral gamesites. Sites voor prijsvergelijkingen worden vooral bezocht door ouders met kinderen in de leeftijd tussen tien en vijftien. Mensen met oudere kinderen (16-18) kijken vaker naar TV sites. En de ouders van die oudere kinderen lijken ook meer technisch up-to-date: 47 procent gebruikt IM-services, tegen 37 procent van de ouders met kinderen tussen 0 en 4 jaar. ‘Overall, the study demonstrates that people living with children are more technologically aware and advanced due to their heightened experience of, and exposure to, gadgets and gizmos,’ schrijft de EIAA.
Kortom: de jeugd heeft een positieve invloed op de adoptatie van technologie door de ouders, en de verschillen tussen mensen met en mensen zonder kinderen zijn daardoor best groot. Met het omarmen van online, besteden de digitale huishoudens minder tijd aan andere vormen van media. 44 procent van digitale ouders zegt minder tv te kijken, een derde leest tegenwoordig minder tijdschriften en kranten en 24 procent luistert minder naar de radio.
Alison Fennah, Executive Director of the EIAA heeft nog wat tips voor marketeers op basis van deze bevindingen: ‘Marketers have traditionally tracked youth as a demographic online so it is particularly interesting to see their influence on the rest of the family. Whether it’s time-pressures, information accessibility or entertainment needs that prompt use, online has a very clear part to play in the daily lives of each and every member of the family, whether surfing solo or together as a unit. Marketers must look to tap into this mindset when creating online campaigns.’