Niche jobboard voor interactieve sector

21 april 2008, 17:42

Niche jobboard voor interactieve sectorDe designers van Marketingfacts, Onstuimig, lanceert vandaag een nieuw initiatief: de Onstuimig Werkbank. Dit nieuwe niche jobboard richt zich specifiek op ontwerpers, technici en aanverwant personeel in de interactieve sector. Onstuimig speelt hiermee in op een verschuiving van advertenties van algemene jobboard zoals Monsterboard en StepStone naar niche jobboards.

Afgelopen week schreef ik hier eerder over n.a.v. de Nielsen cijfers. Een mogelijke verklaring voor de verschillen van Nielsen en Jobfeed is deze verschuiving, welke ik ook in mijn werk veel meemaak.

Er zijn een aantal verschillende type niche jobboards te onderscheiden. Het eerste onderscheid wordt gemaakt in pure jobboards, zoals de nieuwe Onstuimig Werkbank en community driven boards, of kortweg community boards, zoals bijvoorbeeld ons eigen Marketingfacts Jobs. Het tweede type boards biedt banen aan bij een bestaande doelgroep, gewoon als één vorm van adverteren op een manier die werkzoekenden gewend zijn. Het gaat daarbij dus meer om de latent werkzoekenden die toch ‘langskomen’ en daarbij mogelijk een goede baan onder ogen krijgen. Ook is Reed Business recentelijk begonnen met dergelijke jobboards, bijvoorbeeld gekoppeld aan titels als P&O Actueel.

Eén van de grote voorbeelden internationaal gezien voor mij op dit gebied is het jobboard van Joelonsoftware.com, een Amerikaans blog van Joel Spolsky dat geweldig loopt in zijn niche en daarmee ook mooie resultaten neerzet met zijn jobboard. Onstuimig heeft een beetje zijn idee gekopieerd (bij Joel krijg je je geld terug als je dat wilt), want uniek aan hun concept is dat je achteraf zelf bepaald wat je voor de vacature wilt betalen. Laagdrempelig en uniek.

De eerste categorie niche sites, de pure jobboards, zijn weer onder te verdelen in verschillende typen. Zo heb je functie gerichte niche sites, waarbij Academic Transfer als één van de beste in Nederland geldt. Hoewel je kan zeggen dat dit ook een branche site is (men zit in de academische hoek) zijn ook bedrijven als Shell, Philips en Siemens welkom hun academische onderzoeksfuncties daar te posten. Een ander voorbeeld van functiegerichte sites zijn bijvoorbeeld jobsinfinance of jobsinhoreca.

Onstuimig heeft gekozen voor een branche gerichte website, gericht op de interactieve media sector. Met daarin wel een brede scope aan functies. Andere voorbeelden hiervan zijn o.a. de (naar mijn informatie) zeer succesvolle site van Villamedia voor de journalistiek en Tombok voor de mode branche.

Het verschil tussen de community boards en de pure niche jobboards is natuurlijk dat je bezoek naar het jobboard toe moet brengen. Als je een goede niche kan claimen, zoals bijvoorbeeld Academic Transfer en Villamedia hebben gedaan, kan dat extreem succesvol worden. Er zijn bijna geen academische functies meer elders op het internet te vinden en ook zie je niet veel journalistieke functies op algemene sites. Met meer dan 400 jobboards in Nederland is het echter ook zo dat veel van deze boards een kwijnend bestaand leiden.

Hoe dan ook is de interactieve sector een specialistisch niche jobboard rijker is en dat is alleen maar toe te juichen. De opkomst van niche jobboards in Nederland wordt hiermee verder onderstreept en de interactieve sector heeft er een mooi board bij.

Leuk detail is dat Onstuimig de komende weken/maanden op recruitmentmatters het proces van het tot stand komen van deze vacaturebank zal beschrijven (iets waar ik overigens niets mee te maken heb gehad en vandaag ineens van hoorde).

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Simpel, strak en to-the-point. Kortom, ziet er goed uit jongens, complimenten!

    Kunnen we trouwens dat proces van het tot stand komen van deze vacaturebank straks ook hier op Marketingfacts lezen? En wellicht tzt een terugkoppeling van de resultaten? Ben namelijk wel benieuwd naar het effect van deze aanpak.


    21 april 2008 om 19:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!