Forrester: Enterprise 2.0 omvat in 2013 4,6 miljard dollar

28 april 2008, 05:00

Op 20 april publiceerde onderzoeksbureau Forrester Research een voorspellend rapport over ‘Enterprise 2.0’ (lees: ‘Wat is enterprise 2.0’ op Bekelsblog). De samenvatting van het rapport ‘Global Enterprise Web 2.0 Market Forecast: 2007 To 2013’ is te vinden op de site van Forrester. Deze posting baseert zich op dit artikel van Sarah Perez op ReadWriteWeb: ‘Enterprise 2.0 To Become a $4.6 Billion Industry By 2013’.

Het budget dat bedrijven besteden aan 2.0 technologieën zal in 2013 gestegen zijn tot 4,6 miljard dollar. Er zal méér geïnvesteerd worden in social networking, RSS, mashups, enzovoort. Uit de summary op Forrester: ‘In all, the market for enterprise Web 2.0 tools will be defined by commoditization, eroding prices, and subsumption into other enterprise collaboration software over the next five years; it will eventually disappear into the fabric of the enterprise, despite the major impacts the technology will have on how businesses market their products and optimize their workforces.’

Op ReadWriteWeb gaat Perez nog even in op wát er nou onderzocht is: wat is dat nu precies, volgens Forrester, ‘Enterprise 2.0’? Perez schrijft: ‘Most technologists segment the Web 2.0 market between “consumer” Web 2.0 technologies and “business” Web 2.0 technologies.’ Dus: níet consumentenservices als Blogger, Facebook, Netvibes, en Twitter, zegt Forrester. Maar wél: ‘Collaboration and productivity tools based on the concepts of web 2.0, but designed for the enterprise worker will count as being Enterprise 2.0. In addition, for-pay services, like those from BEA Systems, IBM, Microsoft, Awareness, NewsGator Technologies, and Six Apart will factor in.’

IT-afdelingen staan volgens het rapport niet al te hard te trappelen om Web 2.0 technieken te integreren. Het zijn vaak de marketing-, pr- en R&D-afdelingen die dat wél willen. Hier ligt een uitdaging voor Enterprise 2.0. Want: de mensen die aan de top van het bedrijfsleven de touwtjes in handen hebben leunen zwaar op de expertise van de IT-afdelingen, die 70 procent van hun budget investeren in het onderhouden van eerder gedane investeringen. Onderstaand plaatje verduidelijkt nog een en ander.

{title}

Bedrijven gaan de komende jaren fors meer investeren in de Web 2.0 markt. De groei per jaar zal de komende jaren liggen op 43 procent. Bedrijven zullen het meest investeren in social networking tools (258 miljoen dollar). Denk aan tools als Awareness, Communispace en Jive Software, schrijft Perez. Na social networks is RSS de belangrijkste categorie om in te investeren, gevolgd door weblogs, wiki’s en mashups.

{title}

Uiteindelijk zullen bedrijven web 2.0 technieken volledig in de eigen producten gaan integreren. Perez: ‘What this means is that much of the Web 2.0 tool kit will simply “fade into the fabric of enterprise collaboration suites,” says Forrester. By 2013, few buyers will seek out and purchase Web 2.0 tools specifically. Web 2.0 will become a feature, not a product.’

Hieronder nog kort een paar trends:

  • Externe investeringen worden stukken hoger dan interne investeringen
  • Markten in Europa en Azie groeien
  • Web 2.0 wordt niet meer alleen gezien als ‘Kids’ Stuff’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!