Bijna 70 procent consumenten regelt bankzaken via internet

27 april 2008, 04:19

Nederland kent het hoogste percentage gebruikers van internetbankieren van Europa. Nu al regelt 68 procent van alle Nederlandse consumenten zijn bankzaken via het internet aldus het eerder deze maand verschenen rapport Dutch Online Banking Forecast: 2008 To 2013 van Forrester Research (via: ANP).

De verwachting is dat dit aantal over 5 jaar is gegroeid met 1,5 miljoen mensen, waarmee gemiddeld ruim vier op de vijf consumenten zal internetbankieren. De stijging in de toekomst komt vooral doordat mensen zullen overstappen van een inbelverbinding naar breedbandinternet. Van de mensen met breedband bankiert momenteel 86 procent online. Bij de ‘inbellers’ is dat 57 procent.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Arnoud Rademaker

    @Marco,

    Interessant. Bovengenoemd artikel bevestigd de stelling van Jaap van Duijn in zijn boek ‘De groei voorbij’ dat steeds meer diensten door de consument zelf moeten worden verleend. Vervolgens stelt hij dat de productiviteitsverbeteringen dus niet door de sector, maar door de consument zelf in eigen tijd wordt geleverd. Het leuke van internet is dat we steeds meer zelf kunnen uitzoeken.

    Ik zie wel een potentieel gevaar die natuurlijk op te lossen is. Met één druk op de knop sluit je volgens mij een transactie af. Door de vergrijzing neemt het aantal dementerenden toe. Wellicht dat dit tot problemen kan leiden of een nieuwe beroepsgroep, de ‘allesondersteuner’. Van tuinonderhoud tot het betalen van rekeningen.


    27 april 2008 om 06:52
    Sjef Kerkhofs

    Interessant gegeven Marco. Ik kan dit alleen maar bevestigen. Een tijd terug heb ik bij ING een presentatie gekregen van het ‘banking of the future’ in hun ogen. Ik kan je vertellen….voor online freaks als ons is dat een walhalla !! Het online bankieren wordt als het ware een leefomgeving opzich, met live verbindingen met consultants, en koppelingen met je verzekeringen, pensioen enz. Servicevestigingen zullen dan ook grotendeels overbodig worden.

    Het feit dat Nederlanders vooruit lopen qua internetbankieren ten opzichte van de rest van Europa, verklaard waarom banken overwegen deze nieuwe ontwikkelingen te testen in Nederland. Nederland is wel vaker een soort van testmarkt , waar zou dat aan liggen…onze nuchterheid toch niet zeker? 😉


    29 april 2008 om 16:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!