Persoonlijke online tv-gids iFanzy.nl van start
Stoneroos lanceert op dit moment een nieuwe online tv-gids: iFanzy.nl. Dat doet het Hilversumse interactieve televisiebedrijf in samenwerking met de TU Eindhoven en de VU Amsterdam. Het project staat al een tijd in de steigers, de aankondiging kwam al in april (lees ook: ‘IFanzy: een medicijn tegen tv-zapperitis’ op de site van Het Parool, hier op Sync). Vandaag lanceert het bedrijf de bétaversie op internet (Emerce was er vroeg bij. Hulde, maar ze hebben de hele dag verwezen naar een dienst die dus nog niet live was).
Het doel van iFanzy? De kijker op basis van persoonlijke aanbevelingen van andere kijkers en op basis van een keuzelijst met interesses en voorkeuren televisieprogramma’s voorschotelen. Hierdoor ontstaat een programma-aanbod dat zou moeten matchen met de persoonlijke interesse. Door gebruik te maken van een semantische searchengine worden ‘verrassende aanbevelingen’ gedaan. Zie hier het promotiefilmpje.
TNO lanceerde onlangs ConnectTV, KPN en DAG lanceerden Zie.nl, en Nu.nl kwam eind december met een eigen tv-gids. Genoeg buzz rondom online tv-gidsen en de combinatie tussen televisie en internet. Iedereen wil gidsen. Hieronder een interview met de CEO van Stoneroos, Annelies Kaptein.
Hoe zorgt de ‘semantische zoekmachine’ precies voor ‘verrassende aanbevelingen’?
Kaptein: ‘Het gaat om verbanden die niet specifiek rationeel zijn. Iemand houdt bijvoorbeeld van opera. Als er dan een gast komt in een talkshow die operazangeres is, dan kan het zijn dat dat programma voor diegene interessant is. Er worden dus relaties gelegd zoals je die ook legt als je bijvoorbeeld aan het brainstormen bent: het zijn associatieve relaties.’
Met welke Nederlandse set-top boxen gaan jullie werken?
‘Wij gaan in eerste instantie lanceren met de IPTV box van DailyMedia. Maar iFanzy kan op elke cliënt draaien. Als UPC zegt dat ze het ook willen, dan kan dat. We kunnen de client in iedere vorm maken.’
De kracht van de advisering van anderen zit hem natuurlijk in het opbouwen van profielen, en die zijn er in begin niet. Hoe gaan jullie hier mee om?
‘Het klopt dat dat lastig is met een “koude start”. Je krijgt een koude-start-profiel, op basis waarvan je aanbevelingen krijgt. Die aanbevelingen zijn om te beginnen gekoppeld aan kijkcijfers, die we gemeten hebben over een langere periode. Vervolgens kan je de aanbevelingen direct beïnvloeden: je kunt aangeven wat een goede en wat een foute aanbeveling was. Het programma en de zender krijgen dan een lagere ranking.
‘We lanceren eerst de online versie op het web, omdat we daar de minste belemmeringen hebben. We hopen op het web veel feedback te krijgen. Elke ervaring zullen we gebruiken om de techniek te verbeteren. Tegenvallende ervaringen zijn dus ook zeer bruikbaar. We willen niet direct zoveel mogelijk gebruikers hebben, dat is niet het doel van de lancering.’
‘We gaan sleutelen aan het algoritme en op het moment dat dat zich goed bewezen heeft, gaan we het concept verder uitrollen. Op het moment zijn we in bespreking met een grote Duitse partij [Kaptein wil de naam niet noemen, MvdB] voor de verkoop van de distributierechten op iFancy in het gehele Duitse taalgebied. Uiteindelijk hopen we tijdens de IBC zover te zijn het product te kunnen verkopen.’
Wat zijn de plannen met de community en met mobile?
‘Het doel van de community binnen iFanzy is om de gebruiker, buiten de aanbevelingen van het systeem, meer te laten ontdekken door middel van mede gebruikers. Gebruikers kunnen zelf in de EPG favorieten toevoegen die in de community te zien zijn. Zo kunnen gebruikers ook zien wat de favorieten van vrienden zijn en zo meer ontdekken. Nieuwe, voor de gebruiker onbekende, programma’s en de smaak van je vrienden wat betreft TV-programma’s.
‘Door het (kijk)gedrag van de gebruikers te registreren ontstaan statistieken. Deze statistieken zijn ook op de community te vinden. De hoogst gewaardeerde programma’s, de meest toegevoegd als favoriete programma’s, ook dit is een manier om nieuwe dingen te ontdekken.
‘In de toekomst zullen onder andere profielen gekoppeld worden. Gebruikers met een profiel dat overeenkomt met anderen worden zo buren ofwel neighbours. Zij kunnen zo attent gemaakt worden door hun buren op programma’s die zij wellicht niet kennen. Ook hiermee ontdekken gebruikers meer. Mobiel volgt in een latere fase.’
Dan het businessmodel: waar gaan jullie geld mee verdienen?
‘Op twee manieren. De eerste is een model met persoonlijke ads die worden toegevoegd aan de profielpagina’s van iFanzy: gepersonaliseerd adverteren met banners. De tweede manier is het product verkopen als licentie. Als UPC zegt: we hebben een eigen EPG, maar we willen onze gebruikers een gepersonaliseerde pagina aanbieden, dan kunnen wij die techniek aanbieden. Maar: first things first. We moeten eerst een goed product afleveren, met scherpe algoritmes.’
En de concurrentie? Iedereen wil gidsen tegenwoordig…
‘Ik zie dat er inderdaad veel gegidst wordt. Wij zijn begin 2005 begonnnen, omdat we toen voorzagen dat er veel vraag zal komen naar on demand-tv. Dit is een search gekoppeld aan een persoonlijk profiel. En met name dat laatste, dat hebben onze concurrenten nog niet. Iedereen wol gidsen, maar wij willen graag persoonlije aanbevelingen geven aan een persoon. We hebben de gids nodig om daar bovenop een persoonlijke gids te zetten.’
Jullie lanceren vandaag. Maar ik zie nog niks. Klopt dat?
‘Op dit moment is de site live!’
Goed idee om hiermee aan de slag te gaan. Ik ben alleen niet zo kapot van de website.
Vooral functioneel gezien wordt de plank gemist. Voorbeeld, bij het inschrijven. Waarom wordt mij niets gevraagd? Ik wil best wat meer informatie over mijn voorkeuren geven d.m.v. een korte vragenlijst. Als ik hierna dagelijks een programma met relevante tips in mijn mailbox krijg…
Zo zijn er nog meer zaken waar ze mi. beter over na hadden kunnen denken. Waarom zo’n moeilijke naam? Waarom is het mailtje dat ik krijg niet gericht op het verrijken van mijn profiel? Waarom kan ik geen programma aanbevelen aan een vriend?
Misschien mis ik iets, maar volgens mij is hier veel meer uit te halen.
Wat ik niet zo goed snap; is het een website of ieen EPG dat gaat draaien op de box? Of beide is werkt het op hetzelfde profiel?
Later deze week nog maar eens in detail bekijken. Eerste indruk is goed; wel grappig dat iFanzy zegt dat ik op basis van man, 40+ en WO waarschijnlijk wel wil kijken naar De Wereld Draait Door, Seinfeld en ER. En dat terwijl ik eigenlijk nooit tv kijk 😉
Een heel hoop gebakken lucht, als je het mij vraagt!
@Sonnyg
De vormgeving van nu.nl/tvgids is volgens mij toch echt de beste. Ik vind het dus niet raar dat ze die min of meer proberen te kopieren. Alleen helaas zijn ze daarin ook wat dingen vergeten (waarom is dat lijntjes op de tijd dat het is niet doorgetrokken?).
De aanbevelingen die iFanzy geeft zijn gebaseerd op analyse van kijkcijfers over een langere periode. Dat zijn cijfers van groepen en inderdaad niet iedereen voldoet aan de gemiddelden, gelukkig maar. De personalisatie begint pas echt als een gebruiker aanbevelingen beoordeeld. Dan ontstaan er unieke dynamische profielen. Zo wordt het profiel steeds persoonlijker en de aanbevelingen steeds scherper naar mate iFanzy door een persoon langere tijd intensief gebruikt wordt.
iFanzy kan op verschillende platforms gebruikt worden waarbij het profiel van een iFanzy gebruiker wordt meegenomen. Dus als je bijvoorbeeld op het web een goed iFanzy profiel hebt ontwikkeld, in de loop der tijd, dan heb je er op de set-top box waar iFanzy op draait direct profijt van.
De vormgeving van een EPG is niet zo spannend. Een spoorboekje is het , niet meer en niet minder; ’t lijkt ook sterk op de EPG van de VPRO. Heeft Nu die soms gekopieerd?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!