Funda wint marktaandeel terug na openstelling voor concurrentie

14 mei 2008, 02:01

Funda wint marktaandeel terug na openstelling voor concurrentie

Funda heeft een deel van het verloren marktaandeel heroverd sinds de site alle te koop staande huizen toont. De website gaf tot september 2007 alleen het aanbod weer van leden van de NVM, maar verloor veel bezoekers toen concurrerende websites het complete woningaanbod gingen tonen. In vergelijking tot een jaar gelden heeft de site wel flink ingeleverd: haar marktaandeel was toen 68%, nu bedraagt het 59%. Ondanks dat blijft Funda met afstand de grootste huizensite van Nederland. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van Spacemakers (via: Hyped).

Spacemakers stelt dat vernieuwing voor huizensites noodzakelijk is om te overleven. Websites die lang niet vernieuwd zijn, zoals Miljoenhuizen, Woonkrant en Dimo, verloren in een jaar tijd ongeveer de helft van het aantal bezoekers. Ook Jaap, dat sinds de introductie nauwelijks vernieuwingen heeft doorgevoerd, levert in. Websites die investeerden in kwaliteit of publiciteit, zoals Zoekallehuizen en Huislijn, hebben hun positie behouden of verbeterd. Zuka.nl, de website die veel publiceit genereerde met het plan om Funda over te nemen, is zelfs een sterke groeier.

Het onderzoek van Spacemakers geeft een inschatting van het gebruik van de verschillende websites voor het vinden van koopwoningen. Bezoeken van de websites voor andere doelen worden buiten beschouwing gelaten. Voor makelaars en voor consumenten die hun woning te koop aanbieden is dit belangrijk: ze kunnen zien op welke websites zij het best hun woning kunnen presenteren. Door de meetmethode wordt voor het eerst inzichtelijk hoe websites als Direct Wonen en Marktplaats scoren als huizensite. Voor beide websites genereert het aanbieden van woningen slechts een klein deel van de bezoekers. Ondanks dat blijken zij een behoorlijkmarktaandeel te bezitten. De cijfers geven het gemiddelde marktaandeel weer over de afgelopen 3 maanden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Mart

    Het is heel goed dat dit soort onderzoeken er zijn. Funda heeft de keuze tot openstelling gemaakt omdat de concurrentie akelig dichtbij kwam. Spacemakers doet er goed aan de ontwikkelingen op de voet te volgen en een helder overzicht voor de consument te geven. Maar wat betreft het gesuggereerde onder-ontwikkeling van Jaap.nl zijn er een aantal dingen over het hoofd gezien. namelijk:

    De grote google maps, het slimme (google) zoekveld, de foto’s in ware grote in een slideshow, het bladeren door makelaars en aanbod, het tonen van prijswijzigingen, het toevoegen van rrs feeds en igoogle tool e.a.

    Kortom de nodige ontwikkeling.

    Mart

    Jaap.nl


    14 mei 2008 om 05:42
    Hans Voorn

    En Jaap heeft nu als enige website alle nieuwbouwprojecten van niki.nl geintegreerd, zelfs Funda heeft dat niet…


    14 mei 2008 om 05:51
    Jasper de Groot

    Op het gebied van huurwoningen in Nederland zal men toch afhankelijk blijven van het aanbod op Pararius…


    14 mei 2008 om 10:26
    Hans Voorn

    Tenzij wij meer huurwoningen gaan spideren 😉


    14 mei 2008 om 10:28
    Ronald

    Huislijn.nl werkt in middels samen met 3.000 makelaars, waardoor actuele en complete gegevens over de woning wordt gepresenteerd. Naast koopwoningen biedt Huislijn.nl ook een compleet aanbod van huurwoningen. Door de samenwerking met o.a. Pararius, DirectWonen en Rotsvast biedt Huislijn.nl ook een compleet huuraanbod. Op het gebied van nieuwbouwprojecten werkt Huislijn.nl samen met de grootste nieuwbouwsite Nieuwbouwwoningen. Huislijn.nl onderscheidt zich van de andere huizensites door te kiezen voor samenwerking, waardoor er een groot maar vooral kwalitatief aanbod ontstaat. En dit weet de huizenzoeker te waarderen.


    14 mei 2008 om 16:05
    zoek alle huizen

    Zoekallehuizen concurreert op kwaliteit. Zo is er de 2.0 versie gekomen en onlangs de Makelaarsgids. Daarmee kan iedere consument op basis van objectieve criteria de beste makelaar kiezen. Hoeveel huizen er zijn verkocht en in de verkoop staan: die informatie is gratis. Wie nog meer informatie wil die de eigen makelaar niet of nauwelijls verstrekt, betaalt een klein bedrag. Zoekallehuizen staat vanaf eind 2005 voor het transparant maken van de markt.


    20 mei 2008 om 06:40
    appartement huren

    Veel woningsites lopen over van alle reclame die er op staat. Of ze bieden teveel aan (bvb ook bedrijfsaanbod of vakantiehuizen).


    2 mei 2010 om 12:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!