Brief aan de Toekomst
Vandaag schrijven 50.000 Nederlanders een brief aan de toekomst. Dit is de mijne:
Life 2.0
“Hé huiswerk maken jij!” tik ik in het MSN-schermpje van mijn puberende zoon die met de laptop een meter of vier verderop in de woonkamer zit en ik via een popupje online zie komen.
“Fuck you” verschijnt er in mijn scherm.
“Wat? Wat zeg jij tegen je moeder ?” zeg ik wat luid terwijl ik tik: “Zal ik je eens een virtuele klap voor je kop komen geven?”
Ik hoor gelach achter me en op mijn scherm verschijnt: “Doe maar”
Tussen mijn zoon en mij in zitten op de bank nog mijn man en andere zoon voetbal te kijken.
Ik sta op en loop dreigend naar de zetel met mijn puberende zoon in. Die duikt in elkaar en roept uit: “Je zei virtueel! Je zei virtueel!”
“Jammer dan, je moeder is toevallig echt.”
Natuurlijk was dit een grap, maar het illustreert wel de tijdsgeest. Een paar jaar geleden vroeg hij me via MSN al waar zijn voetbalkousen waren terwijl hij boven in de woonkamer was en ik beneden in het kantoor. Na mijn getikte antwoord dat die nog in de droger zaten hoorde ik hem boven mijn hoofd die richting op lopen. Het werkt beter dan aan de trap staan roepen, wat mijn moeder vroeger deed, denk ik.
Aardbeving 2.0
Op de ochtend van 2e pinksterdag las ik via Twitter van de aardbeving in China. Dat wereldnieuws werd via Twitter persoonlijk gemaakt door een Twitterende Nederlander in Chengdu. Ik maakte me zorgen om hem.
De jongen was 20, ik kon zijn moeder zijn. Ik zou als moeder mijn zoon zo snel mogelijk daar weg willen hebben en twitterde dat hem ook.
Maar die 20-jarige jongen was, zoals dat ook hoort voor een jonge hond, eigenwijs, wou daar blijven en vond dat hij best wel heel verantwoordelijk bezig was eigenlijk. Aan zijn tweets te zien betwijfelde ik dat en ik vroeg me af of hij wel genoeg aan zijn eigen veiligheid dacht en hij de sensatie van daar zijn, en door elke nieuwszender geïnterviewd worden, wel voldoende afwoog tegen de risico’s van daar niet snel genoeg vertrekken.
De aardbeving in China ging voor mij heel anders leven dan dat deze tot mij gekomen was via het ANP of het NOS journaal.
Echt nieuw is het natuurlijk allemaal niet, enkele jaren geleden volgde ik ook blogs vanuit New Orleans waar bloggers met een aggregraatje de watersnood na de orkaan Catharina in de Verenigde Staten in beeld brachten. Toen bleek dat de Verenigde Staten snelle hulp op het thuisfront toch niet zo geweldig goed konden regelen.
Wat wel nieuw is, is de snelheid van Twitter en de mobiele toepassingen ervan.
Twitterlife
Twitter is voor Marketeers waarschijnlijk niet echt interessant, tenzij je aan personal branding doet. Twitter is namelijk een persoonlijke tool en werkt dus alleen als je ook persoonlijke berichten post.
Ik kon laatst op een zondagmiddag wat langer winkelen omdat de NOS via Twitter op mijn mobiele telefoon doorgaf hoe ver de Ronde van Vlaanderen was gevorderd, zodat we precies konden berekenen op tijd thuis te zijn om de finish op TV te kunnen zien en ik niet werd opgejaagd door een man die me het pashokje uitvloekte omdat hij bang was die finish (door mijn getreuzel) toch te gaan missen.
Ik at laatst in Amsterdam met een tafel vol interessante mensen doordat ik via Twitter op mijn mobiele telefoon zag dat ze in de buurt van me waren. Dat had ik anders nooit geweten en samen eten is veel fijner dan alleen eten.
Twitter lijkt voor übersociale nieuwsfreaks het summum in netwerktools te zijn geworden. Dat zal niet iedereen begrijpen, maar dat hoeft ook niet denk ik.
Je bent daar waar je vrienden zijn. Ongeacht de soms technische tekortkomingen van Twitter blijf je die service dus wel trouw als daar toevallig je vrienden zitten. Zo zal ook Facebook niet zomaar een Hyveskiller worden. Facebook zal, nu deze er ook in een Nederlandse versie is, Hyves wel scherp houden. En dat is mooi, denk ik.
Ook een brief aan de toekomst schrijven? Mail hem naar ncv@volkscultuur.nl.
Twitter hier Twitter daar… Ik mis een beetje het punt van je brief.
De vraag is hoe we nu leven, ik heb hem gemaild.
Je mag in je brief ook schrijven wat je vandaag at. Ik schrijf hoe mijn leven beïnvloed wordt door MSN, blogs en ook Twitter.
Dat is het punt van mijn brief, dat over tien jaar die brief weer eens bekeken wordt en men dan kan zien hoeveel er veranderd is
Nou ik vond het heel leuk geschreven Petra en snap ook precies de bedoeling.. Ik zou willen dat m’n ouder zoiets hadden gedaan toen zij mijn leeftijd waren, dat zou nou eens leuk zijn om te vergelijken!
@Steef en dat is nu precies de Clue. Dat je in 2018 denkt: ‘Wat was dat ook alweer?’ Net zoals je nu zelf terugkijkt op 1998:-)
Ik snap de brief niet zo goed. Twitter, facebook? Is dat iets wat deze tijdgeest aangeeft? Volgens mij weet 99% van de Nederlanders nog niet eens van het bestaan ervan.
@Michel De bedoeling is dat de brieven naar de toekomst persoonlijke epistels zijn. Dus wat deed jij en wat hield jou bezig op 15 mei 2008?
Als dat in mijn geval (of het onze waar het mijn gezin betreft) ook Twitter en facebook behelst is dat voor mij vernoemenswaardig, en zeker belangrijk genoeg, om vastgelegd te zien.
Ook niet iedereen eet een boterham met pindakaas, maar misschien eten wel meer Nederlanders ’s morgens een boterham met pindakaas dan dat er Nederlanders zijn die mobiel internet gebruiken om zich via een dienst als Twitter en Rss feeds te laten informeren terwijl ze, net als die boterhammen met pindakaas etende medelanders, ook gewoon winkelen of onderweg zijn.
Diensten als Twitter zijn dan nu misschien nog bezigheden van een (kleine) digitale voorhoede, maar MSN en hoe de jeugd communiceert is dat al lang niet meer en zeer zeker wel typerend voor de tijdsgeest.
Als diezelfde jeugd doorkrijgt dat je voor nog geen tientje per maand onbeperkt internet op je mobiel hebt en via een dienst als Twitter helemaal gratis en voor niks sms-achtige berichten plaatst die ook nog eens al je vrienden tegelijkertijd zien en dat je al het nieuws wat je wilt zien daar real time ook kunt binnenkrijgen zou dat best wel eens snel kunnen veranderen.
Of het nu om hitlijsten, voetbaluitslagen of misschien wel aankondigingen van concerten gaat, waar je vrienden nu zijn, of ze in je buurt zijn, of ze zich goed voelen, alles vind je op je schermpje van je telefoon terug, helemaal gratis en voor niks.
Dat zou dat toch wel eens zomaar een hype kunnen gaan worden waarmee een sms-duim zo kanl veranderen in een twitter-duim.
In 2018 kom ik er op terug:-)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!